Erről megfeledkezett Rákóczi Feri
A Class FM Morning Show-jának egyik műsorvezetője a Földművelésügyi Minisztérium felkérésére a reggeli műsorban népszerűsítette a termelői piacokat és a nemzeti parkokat – pénzért. Az NMHH-tól megtudtuk: szigorú szabályok vonatkoznak a kereskedelmi közleményekre, jeleznie kell a rádiónak, ha ilyen hangzik el.
A „Class FM Morning Show c. adásában termelő piacok és nemzeti parkok propagálása” – erről szól a havi nettó 350 ezer forintról szóló szerződés Rákóczi Ferenc cége, a Kreatív-OK Kft. és a földművelésügyi tárca között. A szerződést tavaly augusztusban kötötték, és idén júniusig szólt volna. A Class FM viszont a rádió közlése szerint nem tudott a szerződésről. Rákóczi az ügy kipattanása után szerződést bontott a Földművelésügyi Minisztériummal, és elnézést kért a Class FM-től a kellemetlenségekért.
Az NMHH megkeresésünkre azt közölte: a kereskedelmi közleményekre, reklámokra, a műsorszámok támogatására és a termékmegjelenítésre vonatkozó szabályokat a médiatörvény (a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény) és az ún. médiaalkotmány (a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény) tartalmazza.
Kereskedelmi közlemény olyan médiatartalom, amelynek célja gazdasági tevékenységet folytató vállalkozás vagy személy árujának, szolgáltatásának vagy arculatának közvetlen vagy közvetett népszerűsítése. Az ilyen tartalmak fizetés vagy hasonló ellenszolgáltatás ellenében, vagy önreklámozás céljából kísérik a médiatartalmakat, vagy szerepelnek abban. A kereskedelmi közlemény formái közé tartozik többek között a reklám, a támogatást nyújtó nevének, védjegyének, arculatának vagy termékének megjelenítése és a termékmegjelenítés. Burkolt kereskedelmi közleménynek az minősül, amelynek közzététele természetét tekintve megtéveszti a közönséget, vagy amelyet ellenszolgáltatás nélkül tettek közzé.
A jogszabályhelyek kimondják: ha egy rádióműsorban kereskedelmi közleményt jelentetnek meg, annak könnyen felismerhetőnek, más médiatartalmaktól akusztikus felhívással elkülönítve megkülönböztethetőnek kell lennie, nem alkalmazhat tudatosan nem észlelhető technikákat.
Burkolt kereskedelmi közleményt tilos közzétenni. Nem minősül burkolt kereskedelmi közleménynek valamely vállalkozás társadalmú célú, közérdekű szerepvállalásáról történő tájékoztatás, az ilyen beszámolókban viszont kizárólag a vállalkozás neve, logója és védjegye tüntethető fel, valamint – ha a társadalmi szerepvállaláshoz szorosan kapcsolódik – a terméke, szolgáltatása jeleníthető meg. Nem jelenhet meg a beszámolóban a vállalkozás jelszava, kereskedelmi közlemény részlete, és a tájékoztatás nem ösztönözhet kifejezetten a vállalkozás termékének megvásárlására, vagy szolgáltatásának igénybevételére.
Ha a műsorszámnak támogatója, szponzora van, azt a műsorszám közzétételével egyidejűleg, illetve azt közvetlenül megelőzően vagy azt követően meg kell nevezni. Ha a műsorszámban termékmegjelenítés hallható, annak tényéről a hallgatókat egyértelműen tájékoztatni kell. A termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám elején és végén, valamint a műsorszámot megszakító reklámokat követően a műsorszám folytatásakor a termékmegjelenítésre fel kell hívni a figyelmet.
A támogatott médiatartalom nem ösztönözhet, és nem hívhat fel a támogató – vagy az általa meghatározott harmadik személy – termékének beszerzésére vagy szolgáltatásának igénybevételére, illetve az attól való tartózkodásra. A termékmegjelenítést tartalmazó műsorszámok nem hívhatnak fel közvetlenül áru megvásárlására vagy bérlésére, illetve szolgáltatás igénybevételére, és nem adhatnak a műsor tartalmából egyébként nem következő, indokolatlan hangsúlyt a megjelenített terméknek.