Egyre rosszabb: valami nincs rendben

A következő kormánnyal szembeni követeléseinek adott hangot tizenkét pontjában a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, amely elvárások nem térnek el a korábbi választási időszakokban megfogalmazottaktól, de tartalmazzák a megvalósult negatív tendenciák elleni fellépéseket is - írják elvárásaikban. Az érdekvédők célja többek között az érettségi becsületének visszaállítása és az oktatásban dolgozók élet- és munkahelykörülményeinek javítása.

2010. március 29., 22:04

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete honlapján tette közzé a 12 pontban megfogalmazott és a leendő kormány felé támasztott elvárásait. Ebben megfogalmazták: szeretnék, ha a közoktatás nagyobb arányban részesülne a GDP-ből, mivel szerintük a magyarországi közoktatás finanszírozás nem csak elmarad az európai átlagtól, de folyamatosan csökken. Továbbá a műveltség és tudás megbecsülése érdekében fontosnak tartják, hogy a készség-és képességfejlesztésen túlmenően a tudás és ismeretanyag lényeges szerepet kapjon az oktatásban. Szükségesnek tartják az óraszámok csökkentése mellett a pedagógusképzés tartalmi és formai kereteinek megújítását és az óvodai nevelés, valamint az általános iskolai oktatás-nevelés feltételeinek javítását. Ezért az elvárások között szerepel a diákok kötelező óraszámának visszaállítása legalább a 2003-as csökkentés előtti mértékre.

Követeléseik között szerepel a közoktatásban dolgozók szakmai becsületének helyreállítása is, a jogszabályokban és a kormányzati kommunikációban - írta az

Edupress a Népszavára hivatkozva. Ezzel együtt pedig hangot adtak az oktatásban dolgozók béreinek, és munkakörülményeinek színvonalának sürgető emelésére. Az érettségi becsületének helyreállítása mellett elengedhetetlen tartják a szakmunkásképzés presztízsének növelését, és a pedagógusképzés és -továbbképzés formai és tartalmi egységesítését. Ugyanakkor álláspontjuk szerint újra kell gondolni a nem szakrendszerű oktatás felső tagozatos kényszerét is.

A dokumentumban azt írták: az oktatást a rendszerváltás óta minden politikai erő stratégiai kérdésnek nevezi, ennek ellenére az utóbbi években azt élik meg, hogy minden résztvevő - diák, szülő, fenntartó, intézményvezető, pedagógus - arról nyilatkozik, hogy számára egyre rosszabb. Ezért nyilvánvaló, hogy valami nagyon nincs rendben.

A PDSZ szerint a feladatok meghatározásának a valós társadalmi igények alapján kell történnie. Az utóbbi években megvalósult bázisfinanszírozás eredményeként a forrásokat több tízmilliárd forinttal szűkítették évenként, ennek következménye több száz önkormányzati fenntartású intézmény megszűnése, összevonása, több mint 12 ezer pedagógusi és több ezer nem pedagógusi státusz megszűnése lett.