Egyelőre teljes csőd az e-jegyrendszer
Új bankot keres a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), mert az eddigi hitelező Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) nem járult hozzá az e-jegyrendszer projekt tartalmának módosításához – .
Az elektronikus jegyrendszer kiépítését és ötéves üzemeltetését a német Scheidt & Bachmann nevű cég vállalta 91 millió euróért (28,2 milliárd forintért).
A BKK 2013-ban szerződött az EBRD-vel 54,5 millió euró (16,3 milliárd forint) értékben – a hitelt a papíralapú jegy- és bérletrendszert felváltó elektronikus jegyrendszer kialakításához és megvalósításához vette fel a közlekedési társaság. (A Világgazdaság márciusban azt írta, a BKK addig két ütemben 6,66 millió eurót – mintegy kétmilliárd forintot – hívott le a hitelből.)
A BKK a hitel elsődleges fedezetéül a menetdíjbevételek remélt évi ötmilliárd forintos növekedését jelölte meg, de az EBRD külön biztosítékot is kért, és közvetlen hozzáférést kapott a BKV, illetve a BKK számlájához. Így ha a BKK nem fizet, a bank leemelheti az összeget – a Népszabadság értesülései szerint éppen ez történik most.
A BKK múlt héten ismerte be, hogy eredeti formájában működésképtelen lenne a 28 milliárdért vásárolt e-jegyrendszer, a cég ugyanis nem integrált, „kulcsrakész” rendszer kiépítésére írt ki pályázatot, kizárólag eszközöket vásárolt szoftveres integráció nélkül.
A Népszabadság emlékeztetett rá: a 2014-ben aláírt szállítói szerződés ütemterve szerint a belső tesztüzemnek már 2015 őszén el kellett volna indulnia a BKV dolgozóinak körében, ők azonban még mindig nem kapták meg az ehhez szükséges kártyákat. Egyelőre kapu és mobil-kártyaleolvasó sincs, így nem is lenne mivel ellenőrizni a kártyákat.