Döcög a digitális állampolgárság tervének megvalósítása

A 2025 januárjára tervezett indulás gyakorlatilag kizárt, ugyanis a részletszabályokról csak a jövő év tavaszán dönt a parlament.

2023. december 1., 10:47

Szerző:

Rogán Antal október közepén jelentette be a Digitális Állampolgárság Programot (DÁP), majd pár héttel később a miniszter egy háttérbeszélgetésen mutatta be a program első körös három alapvető célját: mobilra költözik az igazolvány, az aláírás és az ügyintézés.

Amint működésbe lendül az applikáció, egy sor előnyét élvezhetjük a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter szerint. Egyebek mellett mindenki:

  • a telefonnal igazolhatja a személyazonosságát a rendőrnek, dohányboltosnak pedig csak annyit, hogy elmúlt 18 éves
  • nem kell észben tartani az ügyeket, az állam proaktív lesz, jönnek figyelmeztetések, ha határidő közeledik
  • nem kell többet szkennelgetni a papírokat és emailben messengerben küldözgetni, minden hivatalos dokumentum elérhető lesz a mobilalkalmazásban és meg lehet osztani
  • egy gombnyomással rendezheti a fizetnivalóit az állam felé
  • egy gombnyomással megadhatja az adatait és kész is a banki hitelkérelem vagy a munkaszerződés, elektronikus aláírással együtt
  • könnyen megtalálja, amit keres digitális állami felületeken és érthető is, hogy mit kell tennie, nem kell hozzá további utánajárás

A miniszter azt mondta, 2024-ben jelenik meg a Digitális állampolgár mobil alkalmazás.

A tárgyalások és a fejlesztés párhuzamisan zajlanak, ám a Portfolio úgy tudja, a most zajló és következő egyeztetéseken nagy a tét, hiszen a tavaszra ígért rendeleti szintű szabályok adják meg azt a keretet, amely mentén a piaci szereplők a fejlesztéseket megtervezhetik, elkezdhetik, tesztelhetik és végül élesíthetik.

A Portfolio szerint a 2025 januárjára tervezett határidő gyakorlatilag kizárt. A piaci szereplők számára ugyanis akkor lenne tartható, ha a részletszabályok már most kőbe lennének vésve.

Az is fontos kérdés, hogy az állampolgárok hogyan regisztrálhatnak majd a mobilapplikációba, mire lesz ehhez szükség, hogyan néz majd ki a folyamat, és end-to-end digitális lesz-e. A piaci szereplők között van, aki azért aggódik, hogy a regisztrációs folyamat egy pontján személyesen is meg kell jelenni egy kormányablakban vagy valamilyen fiókban. Egy nem követendő példa erre, ahogyan most aktiválni kell az e-személyi aláírás funkcióját. Egy ilyen vagy ehhez hasonló, nem ügyfélbarát belépési pont könnyen elkaszálhatná az egész projekt sikerét, vagy legalábbis biztosan szűk keresztmetszetet jelentene.

Úgy tudni, hogy a mobilappban az azonosítás valamilyen QR-kódos megoldással történhet majd. A teljes fejlesztés összköltsége meghaladja a tízmilliárd forintot.

(Képünk illusztráció / Pexels / Andrea Piacquadio)