Döcög a digitális állampolgárság tervének megvalósítása
A 2025 januárjára tervezett indulás gyakorlatilag kizárt, ugyanis a részletszabályokról csak a jövő év tavaszán dönt a parlament.
Rogán Antal október közepén jelentette be a Digitális Állampolgárság Programot (DÁP), majd pár héttel később a miniszter egy háttérbeszélgetésen mutatta be a program első körös három alapvető célját: mobilra költözik az igazolvány, az aláírás és az ügyintézés.
Amint működésbe lendül az applikáció, egy sor előnyét élvezhetjük a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter szerint. Egyebek mellett mindenki:
- a telefonnal igazolhatja a személyazonosságát a rendőrnek, dohányboltosnak pedig csak annyit, hogy elmúlt 18 éves
- nem kell észben tartani az ügyeket, az állam proaktív lesz, jönnek figyelmeztetések, ha határidő közeledik
- nem kell többet szkennelgetni a papírokat és emailben messengerben küldözgetni, minden hivatalos dokumentum elérhető lesz a mobilalkalmazásban és meg lehet osztani
- egy gombnyomással rendezheti a fizetnivalóit az állam felé
- egy gombnyomással megadhatja az adatait és kész is a banki hitelkérelem vagy a munkaszerződés, elektronikus aláírással együtt
- könnyen megtalálja, amit keres digitális állami felületeken és érthető is, hogy mit kell tennie, nem kell hozzá további utánajárás
A miniszter azt mondta, 2024-ben jelenik meg a Digitális állampolgár mobil alkalmazás.
A tárgyalások és a fejlesztés párhuzamisan zajlanak, ám a Portfolio úgy tudja, a most zajló és következő egyeztetéseken nagy a tét, hiszen a tavaszra ígért rendeleti szintű szabályok adják meg azt a keretet, amely mentén a piaci szereplők a fejlesztéseket megtervezhetik, elkezdhetik, tesztelhetik és végül élesíthetik.
A Portfolio szerint a 2025 januárjára tervezett határidő gyakorlatilag kizárt. A piaci szereplők számára ugyanis akkor lenne tartható, ha a részletszabályok már most kőbe lennének vésve.
Az is fontos kérdés, hogy az állampolgárok hogyan regisztrálhatnak majd a mobilapplikációba, mire lesz ehhez szükség, hogyan néz majd ki a folyamat, és end-to-end digitális lesz-e. A piaci szereplők között van, aki azért aggódik, hogy a regisztrációs folyamat egy pontján személyesen is meg kell jelenni egy kormányablakban vagy valamilyen fiókban. Egy nem követendő példa erre, ahogyan most aktiválni kell az e-személyi aláírás funkcióját. Egy ilyen vagy ehhez hasonló, nem ügyfélbarát belépési pont könnyen elkaszálhatná az egész projekt sikerét, vagy legalábbis biztosan szűk keresztmetszetet jelentene.
Úgy tudni, hogy a mobilappban az azonosítás valamilyen QR-kódos megoldással történhet majd. A teljes fejlesztés összköltsége meghaladja a tízmilliárd forintot.
(Képünk illusztráció / Pexels / Andrea Piacquadio)