Csirkefarhát, mint stratégiai termék

Hasonló tartalmú cikkeket a 168 Óra hetilap legújabb számában olvashat.

2022. január 23., 08:21

Szerző:

Segít az árrögzítés az infláció megfékezésében? Nem, tartósan semmiképpen. Aki élettapasztalatai vagy tanulmányai alapján, netán a hatósági beavatkozásokkal szembeni fenntartásai miatt csupán szavazatszerző intézkedésnek tekinti az újabb hatósági árasítást, szerintem jól látja a helyzetet. Itt persze nem érhet véget a cikk, a kérdések sora nyílik meg. Miért jelent meg ismét, viszonylagos nyugodalmas évek után az infláció? Megugrott a gazdag nyugaton, ám nálunk különösen is. Márpedig ha mifelénk másként alakulnak a pénzügyek, miért ne lehetne megpróbálkozni egyéni módon? De főként az érdekelheti az olvasót, hogy mi lesz az árakkal, mi lesz a forintunk vásárlóerejével. Ha a hatósági ár nem jó ötlet, akkor mi lenne a jó?

Amikor a személyes tapasztalatra utaltam, akkor persze tisztázandó, hogy melyik korosztályról van szó. Egyetemistáink a mérsékelt árnövekedés évtizedében váltak felnőtté, Nyugat-Európában pedig egyáltalán nem volt infláció sokáig. Sőt ott a 2008-as pénzügyi válságot követően a defláció, vagyis az árszint általános mérséklődése miatt kezdtek aggódni a gazdaságpolitikusok. A gazdaságelmélet művelői között már vita is támadt, hogy érvényesek-e a korábbi evidenciákon nyugvó közgazdasági tételek, hiszen a lendületes állami költekezés és a mélyen tartott jegybanki kamatok ellenére az euró-övezetben a fogyasztói árak nem indultak meg felfelé – egy darabig. A monetáris politika keveseket foglalkoztat, viszont a vásárlók azt látták, hogy az elektronikai cikkek, autók ára nem nő, vagy ha igen, a termék funkciói is bővülnek, a last minute utak olcsók: minden van, és megfizethető áron.

2020-ban hirtelen új helyzet állt elő. Eleinte az árak tovább estek; volt olyan pillanat, hogy a nyersolaj kitermelői, amíg a termelést vissza nem bírták fogni, fizethettek a tárolásért, vagyis negatív lett az olajár. Mostanra ismét fordult a világ, az infláció hirtelen visszajött, Amerikában évtizedes rekordokat dönt. Okai közé sorolhatók az ellátási hiányok, a nyersanyagok visszadrágulása, a munkaerő hiánya, meg a Covid-válság kitörésekor elindított állami kiköltekezéseknek a hatásai is.

Míg a mai fiatal rácsodálkozik a hiány-jelenségekre, sérelmezi, ha nem jön időben a megrendelt karácsonyi ajándék, értetlenkedik, hogy a használt autó miként kerülhet akár többe is, mint az új (ha egyszer majd megérkezik), a magyar boomernek ismerős jelenség a hiány, meg a rejtett és nyílt infláció. Az úgynevezett tervgazdaságban az árak zömét hivatal szabta meg, mélyebben, mint amennyiért a vállalatok kínálták volna a termékeiket. A termelők azonban nem szívesen gyártottak nem-rentábilis árut, amiből így könnyen hiánycikk vált, és legfeljebb pult alól borravalóért vagy a feketepiacon felárért lehetett beszerezni. Ha az árhatóság a realitások jegyében, a termelők nyomásának engedve a következő év elejére megemelte a hatósági árat, akkor kis késéssel csak megjött az utált áremelkedés. Persze az állampártot nem lehetett kiszavazni a hatalomból, az emberek legfeljebb Csikós-Nagy Bélát, az Árhivatal máskülönben nagytekintélyű elnökét szidták. Ha pedig a politika ragaszkodott a fix árakhoz, akkor a termékminőség kezdett romlani, hacsak a vállalat nem kapott kellő állami szubvenciót növekvő termelési költségei és a mélyen tartott bolti ár áthidalására. Eközben Bécsben, szabad árak mellett minden volt, amit csak elképzelt a magyar, ha drágábban is, de jó minőségben. Az állampárt idővel belátta a küzdelem reménytelenségét, és egyre több terméknél liberalizálta az árakat, idővel a behozatalt is. Ezzel persze nyilvánvalóvá lett az infláció, ami elfojtott állapotban addig is létezett. Ilyen történelmi tapasztalat mellett nem csoda, hogy a korombéliek inkább csak legyintgetnek a hatósági élelmiszerárak bevezetésén mint innováción. A csirkefarhát mégsem stratégiai termék.

Itt most nincs tér a magyar infláció okainak és természetének taglalására, de érdemes rápillantani a tavaly decemberi hivatalos statisztikai adatokra.

A fogyasztói árak változása, árindexek

termékcsoportok 

2021. decemberi árak 2020. decemberéhez képest, százalékban 

élelmiszerek

8,0

szeszes ital, dohány

8,9

ruházkodás

2,8

tartós fogyasztási cikkek

7,5

háztartási energia

1,2

egyéb cikkek, üzemanyagok

11,7

szolgáltatások

5,0

a fogyasztói kosár árindexe

7,4

maginflációs index

6,4

 

A tavaly évvégi pillanatkép gyorsuló inflációt jelez. 2021 egészére a KSH az „átlagfogyasztó” kosarán 5,1 százalékos (az EU-s összehasonlításra alkalmas, harmonizált számítási mód szerint 5,2 százalékos) pénzromlást mért, a decemberi árszint viszont már 7,4 százalékkal haladta meg a megelőző év decemberi mértéket. Aggasztó a maginflációs mutató, amiben nincsenek benne olyan ingadozó tételek, mint a zöldség, gyümölcs, de a szintén gyorsan változó árú olaj, vagy az állami döntésektől függő hatósági tarifák: emelkedése általános inflációs nyomásra utal. Az összképből kilóg a háztartási energiaszámla. Itt jórészt hatósági árak vannak, ezeket 2014-től befagyasztották a „rezsiharc” nevű politikai program keretében. Az utóbbi hónapokban megugrattak a nemzetközi energiaárak, és csak remélhetjük, hogy 2022 második felére a kereslet-kínálat aránytalanságai enyhülnek az energiapiacon: ezzel számolnak a fejlett országok jegybankjai. Mindenesetre itthon a lakossági fogyasztónak a „rezsicsökkentett” körben marad a tarifa. A termelőkre viszont ránehezedik az energiaárak visszapattanásából adódó mai teher. Ez rögtön rámutat a termékár-szabályozás buktatóira. Akire vonatkozik a hatósági ár, annak jó mindaddig, amíg gond nélkül megkapja a terméket, szolgáltatást: gázért, áramért most kevesebbet fizet, mintha piaci ár érvényesülne. A fával, szénnel fűtő (valószínűleg szegényebb) embert viszont nem védi hatósági ár – itt súlyos szociális kérdések merülhetnének fel. De menjünk tovább: miként lehet olcsóbb a hatósági ár a versenypiacinál, ha a szolgáltató is drágán kapja most az energiát? Igen, veszít rajta; a nem-rentábilis tevékenység csak szubvencióval tartható fent, vagy pedig úgy, hogy a cég más ügyfelekre terheli rá a kedvezményes tarifa miatti veszteségeit: a kisfogyasztók helyett a cégek, intézmények fizetnek többet. Abból persze termelői áremelés lesz hamar, majd fogyasztói áremelkedés. Ha viszont az állami költségvetés állja a különbözetet, akkor a többletkiadások miatt idővel adót kell emelni; az adóemelés is felviszi az árakat, csak éppen szétterítve. Végső soron tehát a kötött hatósági árak nem védenek meg tartósan a pénzromlástól. A közművek hatósági árasítása egy időre mesterségesen visszafogja a nyílt inflációt, ami jóval a mostani felett lenne, ha ezen a soron nem egy, hanem tizenegy százalékos áremelkedés szerepelne.

Nézzük a többi tételt. Amit mindenki érez: sokat drágultak az élelmiszerek. Ezzel újat nem mondunk, bár jelenleg az emelkedés alig múlja felül az inflációs indexet. Viszont figyelemre méltó, hogy hasonló mértékben drágultak a tartós fogyasztási cikkek. Ez új jelenség. Korábban is el-elfutottak az élelmiszerárak, ám akkor a tartós cikkek árstabilitása visszafogta az általános áremelkedést. Most nem. Ebben vannak külső okok: a nemzetközi ellátási zavarok, a Covid-hatás miatt valóban sok iparcikk megdrágult a világban. Arra aztán nálunk ráerősített a forintárfolyam jelentős és tartós romlása; emiatt az importtermékek a korábbinál sokkal többe kerülnek. Nem a kereskedők mohósága az ok, sem valami piacszerkezeti zavar, ami jogos állami beavatkozásért kiáltana. Az igaz, hogy most hirtelen több pénz jut a fogyasztók zsebébe. A választásokhoz közeledve ritka nagyvonalúság fogta el a kormányt: az inflációs okokkal indokolható nyugdíj-emeléseken túl számos szavazói körnek adott már és ígért újabb kedvezményeket: példa nélküli módon a befizetett személyi adó visszatérítését a családosoknak, a fegyvereseknek féléves fegyverpénzt, fiataloknak mentességet a jövedelemadó alól, kamattámogatott hiteleket, és még sok egyéb jót. Eközben 2021-et 5100 milliárd forint pénzforgalmi hiánnyal zárta a költségvetés. Ez a GDP több mint 9 százaléka; az államháztartás kiadásai tavaly egyötöddel meghaladták a bevételeket! A már meghirdetett kedvezmények és elindított kiadási tételek nyomán 2022-ben is hatalmas hiány várható, ami – egyéb veszélyeket most itt nem említve – tovább fűti az inflációt. Most januártól megugrott a minimálbér, emelkednek a vállalati bérköltségek, az is árnövelő tényező.

A monetáris politika csupán féléve fogott szigorításba, de annak a hatása csak áttételes és nem azonnali. Ilyen nemzetgazdasági helyzetben nem csoda, hogy árhullámról beszélhetünk. Belátható, hogy néhány élelmiszerár átmeneti rögzítése csak tüneti intézkedés. Eleve rövid időre szól, a választási kampány idejére, továbbá az nem sokáig tartható, hogy a kormány a kiskereskedőkre helyezi az antiinflációs küzdelem terhét – a veszteségeik kompenzálása nélkül. Mint ahogy a benzinkutakra az üzemanyagárak dolgában. Eltérő ügyek, de ezekben vagy a bankokra kirótt hitelkamat-rögzítés, még korábban a hitelszerződéseknél a hatóságilag diktált árfolyamok dolgában mind közös, hogy az állam nem a saját bevételeinek átengedésével, az adóteher komoly csökkentésével enyhít a társadalmi gondokon. Áldozathozatalt a gazdasági szereplőitől vár, szigorú követelményeket kizárólag velük szemben érvényesít. Holott a miénk a V4-ek legköltségesebb, a gazdaságra és társadalomra leginkább rátelepedő állama – lenne hol spórolnia. Legfőképpen az különös, hogy az állam nem lépett fel korábban a gyorsuló inflációval szemben, holott a pénzromlás mind a maginflációs mutató, mind az átlagos vevő fogyasztói árindexe szerint évek óta emelkedő pályán van. Nem lehetett nem látni, ami jött. Pedig erre is igaz, mint minden kúrára: a tartós gyógyuláshoz a bajokat kiváltó okokkal kell valami értelmeset kezdeni.

A szerző közgazdász, a Corvinus Egyetem tanára