Bukóban a Fidesz kampánya? Csak a Gyurcsányozás lett a biztos pontjuk
A Fidesz évekig tudta uralni kampányával a szóbeszédet, de az elmúlt években ez veszni látszik.
Az erős politikai narratívák mindig fontos alkotóelemei a Fidesz kormányzati kampányainak. A történetszerűen felépített kampányok átélhetővé teszik a választás jelentőségét és mozgósító erővel hatnak az elkötelezett választókra – írta a 444. Hosszú elemzésben fejtette ki a portál a Fidesz kampányát, amelynek koordinátora a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető - a kormány kommunikációért miniszteri rangban felelős – Rogán Antal. A 444-nek több informátor is megerősítette, hogy Rogán iránymutatásait olyan fegyelemmel kötelesek teljesíteni a kormány- és párttagok, „mintha maga a főnök adná azokat utasításba”. Az egyes miniszteri apparátusoknak arról is Rogán irodája felé kell beszámolniuk, hogy az adott héten hány közösségi médiatartalmat osztottak meg, és mennyi követőhöz jutottak el. Ez a megoldás pedig évekig sikeresen működött.
A Kabinetiroda kiadta, hogy mi legyen a Fidesz narratívája, amivel uralni tudták a közbeszédet, ezzel pedig választást is nyerni tudtak. 2014-ben rezsicsökkentés volt középpontban, amit a ciklus végére a kommunikációs csapat sikeresen kapcsolt össze a multinacionális nagyvállalatokkal és a brüsszeli bürokráciával vívott konfliktusokkal. 2018-ban a migrációs válság mögé tudott olyan összeesküvés-elméletet építeni a kormány, amiben a menekültek, a „bevándorláspárti ellenzék” és az unió vezetői egységes legyőzendő ellenfélként tűntek fel.
2022-re jelenleg nincs markáns kampánya a Fidesznek, amivel megnyerhetik a választásokat.
Jelenleg több forgatókönyve van a Fidesznek, és ez meglátszik a kampányukon: elindult a homofób hangulatkeltés, az adócsökkentés, a családpolitika, a brüsszelezés, az újból a migránsozás, az energiárak visszaszorítása, az oltottsági szint és a „Működő Magyarország”. Viszont hogy ebből melyik lesz kiemelkedő '22-re, azt még nem tudják. Jelenleg egy biztos: jelenleg elvesztették a közbeszéd megformálójának a szerepét az előválasztás miatt. Emiatt pedig csak egy dologhoz tudtak nyúlni: a Gyurcsányozáshoz. Elindították – az előválasztással párhuzamosan – a Stop Gyurcsány, Stop Karácsony-kampányt, aminek igazából érdemi célja nincs.
Viszont nem mindenkinek tetszik a Fidesz kampánya az elmúlt időkben. Rogán egyik kritikusa Szijjártó Péter külügyminiszter, aki a párt szeptember eleji elnökségi ülésén finoman meg is szólta a Fidesz kampányát. Többek által osztott észrevétel a pártban, hogy bár agresszivitásból nem veszített a Fidesz, nyolc hónappal a választások előtt sem állt össze ahhoz hasonló, világos kommunikációs narratíva, mint ami az előző választási kampányok során sikerre vezette a pártot. Nem kristályosodott ki a kampány karaktere: hónapok óta több párhuzamos tematikát futtat a kormány, de egyik sem kellően domináns ahhoz, hogy uralja a kommunikációt.
(Kiemelt képünk illusztráció. Orbán Viktor miniszterelnök, Rogán Antal és Gulyás Gergely (b-j) az Országgyűlés plenáris ülésén 2017. december 11-én. Fotó: MTI | Illyés Tibor)