Hitelből vesz 380 új buszt a BKV

Harmincmilliárd forintos hitelkeretet nyitna a főváros új járművek beszerzésére - írja hétfői számában a Világgazdaság.

2021. január 4., 10:41

Szerző:

A gazdasági napilap cikke szerint ebből az összegből kizárólag buszokat vásárolnának, információik szerint 380 darabot. A fejlemények előzménye a BKK és a BKV között létrejött megállapodás, amely kijelöli a budapesti buszstratégia jövőbeni irányait: visszaállhat az a korábbi állapot, hogy a BKV monopolhelyzetben látja el a buszos tömegközlekedést, a külsős szolgáltatók háttérbe szorulnak.

A Világgazdaság egy forrása szerint sem gyengül a BKV szerepe a buszüzemeltetési modellben, hanem erősödik, ám ez csak akkor lehetséges, ha lesznek új buszok. Erre azonban nincs pénz, hitelfelvételre van szükség.

Az elképzelés megvalósulásához hátravan több engedélyezési lépcsőfok, és a fővárosi közgyűlésé mellett a kormányzat jóváhagyására is szükség van. A terv komolyságát jelzi, hogy a BKK-BKV-páros hat banktól is kért előzetes ajánlatokat a kölcsön folyósítására. A különböző kondíciójú konstrukciókat versenyeztetik, kiértékelik, ezt követően alakul ki a konkrét feltételrendszer, amelynek alapján a végleges ajánlatok beérkezhetnek a pénzintézetektől.

Ha az eredeti forgatókönyvnek megfelelően halad a folyamat, március végére lehetővé válhat a szerződés megkötése a hitelfelvétel kapcsán. A lap forrásai úgy értékeltek, hogy a kölcsönből vásárolt buszok némiképp költségesebbek, mint ha a BKK megrendelné a szolgáltatást - ráadásul ebben az esetben a banki finanszírozás sem terhelné a fővárost -, ám ezzel elérhető a buszpark fiatalítása.

A főváros részéről a BKK reagált a napilap érdeklődésére. Írásos válaszában a társaság kiemelte: a fővárosi közösségi közlekedés szolgáltatási minőségének meghatározó eleme, hogy milyen ütemben újítható meg Budapest járműparkja, ezen belül az autóbuszflotta. "A mindenkori városvezetés szándéka a járműpark folyamatos megújítása. A Fővárosi Önkormányzat vezetése is eltökélt abban, hogy az elfogadott buszstratégiával összhangban a flotta fiatalításával tegye versenyképesebbé Budapest tömegközlekedési szolgáltatását" - szögezték le a közlekedési központnál. A konkrét részletekre nem tértek ki, de azt megerősítették, hogy a buszpark megújításával kapcsolatban zajlanak a vizsgálatok. Az is közölték, hogy a tervek szerint Karácsony Gergely főpolgármester mostani ciklusában, ha van rá lehetőség, a fővárosi  tulajdonú BKV új autóbuszokat kíván beszerezni. Azt azonban a BKK is jelezte, hogy mindehhez megfelelő forrásokra van szükség. "Ha a finanszírozási lehetőségek nem adottak, a másik lehetőség a szolgáltatásbeszerzés. A kapcsolódó vizsgálatok jelenleg is zajlanak, és várhatóan 2021 első felében zárulnak majd le" - közölte a BKK.

 

Megtörni látszik a kutasok ellenállása? Hétfő kora délutáni hatállyal a Mol az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát, vagyis – nagykereskedelmi árváltozás híján – az árrését. 

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember százszázalékos tulajdonában van – írja a lap.

Kedden túlnyomóan derült, száraz időre van kilátás. Európa időjárását egy kiterjedt anticiklon befolyásolja. Napközben többfelé megélénkül, kedden a Dél-Dunántúlon időnként meg is erősödik a délkeleti, keleti szél.

Olyan szabályokat akartak bevezetni a koreaiak által vezetett iváncsai akkumulátorgyárban, ami kiverte a biztosítékot a magyar munkavállalóknál. Nem mondják meg, mi az oka, ha rosszul lesznek a dolgozók a munkahelyükön, a szigorú biztonsági előírásokra viszont nagyon odafigyelnek, a telefonok kamerája le van takarva, amit a biztonsági szolgálat ellenőriz is. A Házon kívülnek az iváncsai akkumulátorgyár két dolgozója mesélt arról arc és név nélkül.