Bátor ember menjen érsebésznek - meg miniszternek

Érsebész volt. Kórházbezárás után cserélte addigi hivatását államigazgatásira. Főosztályvezetője, majd főigazgatója volt az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak. És miniszteri biztos az Országos Gyógyintézeti Központnál, az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetnél, az Országos Mentőszolgálatnál. A Magyar Orvosi Kamara alapító tagja. Most pedig a kisebbségi kormány egészségügyi tárcáját vezeti – „bársonyos reformerként”.

2008. május 16., 09:30

Hajdani betege – akinek megmentette az életét – internetes levélben idézi fel az ön sebészkorszakának egyik epizódját. Mintadoktor képe rajzolódik elő a sorok közül. Miért hagyott fel az orvoslással?

Kórházigazgató, sebész főorvos voltam a Balassa János Kórházban. A Fővárosi Önkormányzat előbb elfekvővé nyilvánította az intézményt, majd bezárta. Érsebészként rengeteget operáltam, de amikor munka után néztem, mindenütt azt mondták: álljak a sor végére, asszisztáljak műtéteknél, bizonyítsak. Negyvenévesen, a legszebb sebészkorban a pályakezdők szintjén. Inkább elmentem az OEP-hez főosztályvezetőnek.

Nem tagja az MSZP-nek, miniszterként mégis elkötelezte magát a szakadék szélén billegő párt mellett. Merész lépés.

– Bátor ember vagyok.

Mindenesetre komoly „műtét” előtt áll. Elődje operátori működését ki-ki másként ítéli meg. Egyes értelmiségiek nyílt levélben hozsannázták, a Fidesz szerint viszont Horváth Ágnes az elmúlt évek legnagyobb rombolását végezte az egészségügyben. Ön miként diagnosztizálja a helyzetet?

A liberális vezetés alatt sikerült hozzányúlni a fekvőbeteg-ellátás megmerevedett struktúrájához. A gyógyszerkassza „betarthatóvá” vált. A lakosság kilencvennyolc százalékának rendezettek lettek a járulékfizetési „viszonyai”. Átlátható befogadási rendszer alakult ki gyógyszerekre, gyógyászati eszközökre. Mára a betegek a minőséggel kapcsolatos panaszaikkal – az adott intézményeken kívül – a független Egészségbiztosítási Felügyelethez is fordulhatnak. Azt kell mondanom: hatalmasat léptünk előre.

Ugyanakkor a népszavazás után új szlogen jelent meg a kormányzati kommunikációban: bársonyos reformok. Mit kért öntől a miniszterelnök, amitől bársonyos lehet az egészségügy reformja?

A kommunikációban, de más területeken is elharapódzott az a hangnem, amely a nyugalom ellenében hat. Miniszterelnök úr azt fogalmazta meg: próbáljuk visszaállítani a kiegyensúlyozott, szakmai alapokon nyugvó párbeszédet, amely korábban jellemezte az egészségügyet.

A liberális vezetés alatt a szakmai alapok is hiányoztak?

Nem erről van szó. Csak átpolitizálódott a dolog. Másként fogalmazva: ahol mindenki hangosan beszél, ott senki nem próbálkozik csendes szóval. Az egyeztetések hangneme, stílusa, a rájuk szánt idő – mind gesztusértékű. Hatnak a hangulatra. Hiszen még nemet is lehet mondani valamire úgy, hogy az ne vessen véget a párbeszédnek.

Korábbi kormánybiztosi megbízatásai is jelzik: nagy problémamegoldó. Most a háziorvosokkal is sitty-sutty dűlőre jutott a vizitdíj-kompenzáció ügyében. Bár ahhoz azért kellett a finanszírozásra fordítható tízmilliárd is, ami ki tudja, hol volt eddig.

Nem 10, hanem 7,1. Ami a háziorvosokra jut, az 6,5. Egyébként ez a pénz nem többletforrás, benne volt a kasszában.

Sokáig úgy tűnt, nincs benne. Elődje emberek életét látta veszélyben, ha máshonnan próbálnák elvonni. Kommunikációs malőr?

Profán példát mondanék a pénz „meglétére”. Ha az ember nagyon-nagyon meg akar venni valamit, de egy kevés hiányzik hozzá, feltúrja az egész lakást. Végignézi az összes nadrágzsebet, hátha ott a hiányzó száz vagy tíz forint.

Jó nagy rumli lehet egy ilyen lakásban.

Az OEP-nél, amely a nyilvántartásokat vezeti, forrásokat kezeli, pedáns rend van. És egy felvetődő probléma esetén meg lehet találni azokat a megoldásokat, amelyekre azt mondják: a forrás egészének felhasználása. A járóbeteg-ellátásban találtunk olyan kihasználatlan teljesítményvolumen-keretet, amelynek kiaknázásával az intézmények több bevételhez juthatnak, mint amennyi a vizitdíjból befolyt.

Persze a háziorvosok mellett a járóbetegeket ellátó rendelőket is érinti a vizitdíj kiesése. Esetükben ez a bevételük tíz százalékát jelentette. Vannak egyéb gondjaik is. Ön a Horn-kormány idején tagja volt annak a minisztériumi bizottságnak, amely a járóbeteg-ellátás rendszerének átalakításán dolgozott. A munka akkor állt le, amikor önt ’96-ban kinevezték az OEP főosztályvezetőjévé. A szakrendelőket képviselő szervezet vezetője, Varga Imre azt mondta: reméli, most leporolják az egykori tervezetet.

Vannak örök érvényű megállapítások az egészségügyre vonatkozóan. Vagy megvalósítják ezeket, vagy nem. De sok újat nem lehet kitalálni. Régi szlogen: mindenkit a progresszivitás megfelelő szintjén kell ellátni. A rendszerváltás óta minden kormány próbált tenni ennek megvalósulásáért. Sok országban ugyanez a feladat. Van, akiknek jobban, másoknak kevésbé, egyeseknek sehogy sem sikerül. A megoldási javaslatokat persze aktualizálni kell, a technológia fejlődésének megfelelően. Az említett tanulmányt sem lehet szolgaian lemásolni, de biztosan akadnak benne magvas gondolatok.

Varga Ferenc, a kórházszövetség elnöke úgy látja: a tavaly áprilisi döntések káoszt okoztak a fekvőbeteg-ellátásban. Szerinte ésszerűtlen a kapacitáselosztás. Nagy kórházak kaptak kis területet, kicsik pedig nagyot. Mielőbbi korrekciót vár az új minisztertől. Remélhet?

Nem beszélnék káoszról. De ki merünk mondani vagy felismerünk olyan dolgokat, amelyeket korábban nem.

Például?

A területi ellátási kötelezettségek kijelölése után nagy botrány kerekedett abból, amikor egyesek kiderítették: egy szombathelyi gyermeket a debreceni gyermekszemészetre kell majd elvinni, hiszen a törvény szerint az lett a központi ellátó kórház. Ugyanakkor gyermekszemészet a törvény bevezetése előtt is csak Budapesten és Debrecenben volt. Ma már csak Debrecenben van. Ám a kevésbé speciális eseteket helyben is lehet kezelni. A tárca az ellátási kötelezettségekre vonatkozó törvény kapcsán kérdésekkel szembesült: mondja ki, hogy a gyermekszemészet nem létező fogalom, hiszen egyetlen intézményben, húsz ágyon végzik ezt a tevékenységet? Mondja inkább azt, hogy minden kórházban szükség van ilyen osztályra? Vagy jelentse ki: ebbe a centrumba csak debreceni betegek mehetnek? A törvényalkotással voltaképpen előkerültek a korábbi problémák. Próbálták a legésszerűbb döntést meghozni.

Vegyük az OPNI bezárását: pszichiátriai betegek kerültek utcára vagy hajléktalanszállóra. Szerintem kaotikus a helyzet. Az efféle problémákat miként lehet megoldani?

Nyilvánvaló, hogy át kell tekinteni a fekvőbeteg-ellátás új struktúráját. A törvény szerencsére tartalmazza azt a rendelkezést, amely szerint július 30-ig a regionális egyeztető tanácsok javaslatot tehetnek a struktúra módosítására. Az ehhez szükséges tanulmány elkészítését a minisztérium finanszírozza.

A korábbi intézkedés indokai közt többször elhangzott: bevezetésük a magántőke megjelenését szorgalmazza az egészségbiztosításban. Ön pártolja ezt?

Ma úgy tűnik: a kötelező biztosítás esetében nemkívánatos a magántőke. Ami nem azt jelenti, hogy a kiegészítő vagy magánbiztosításban ne lehetne létjogosultsága.

A reformok egyik meghirdetett célja a hálapénz visszaszorítása volt. A kampány együtt járt némi orvosellenességgel. Az egészségügyi dolgozók fizetéséről viszont nemigen esett szó. Éger István, az orvosi kamara elnöke szerint ugyanakkor a külföldre vándorlás okozza a legnagyobb gondot az egészségügyben. Ennek megakadályozására komplex életpályamodell megalkotását javasolja. Elhallik önhöz a hangja?

Parlamenti bizottsági meghallgatásomon elmondtam, hogy két dolgot mindenképpen szeretnék elérni miniszterségem alatt. Az egyik a gyógyításba vetett bizalom helyreállítása. A másik, hogy az egészségügyi életpálya társadalmi és anyagi megbecsülése elérje azt a szintet, hogy megérje orvosnak, egészségügyi szakdolgozónak menni.

Kérdés, meddig marad miniszter. A rendszerváltás óta ezen a poszton volt a legtöbb váltás. Még az is megeshet, hogy a tárca – egy esetleg újragondolt koalícióban – ismét az SZDSZ-hez kerül. Vagy ez nem reális felvetés?

Ad absurdum, minden előfordulhat. Kisebbségi kormányzás van, még az is megtörténhet, hogy miniszterként én leszek a legrövidebb ideig a helyemen. De amikor vállaltam a feladatot, abból indultam ki: a kormányzati ciklus végéig a poszton maradok. Idő kell, hogy az ember bizonyítsa: elképzelései helyesek.