Bajnai megígérte, Orbán megteszi

Novemberben 12,5 milliárd forint állami támogatást kap a BKV - ezzel az ígérettel zárult Orbán Viktor kormányfő és Tarlós István főpolgármester tárgyalása pénteken. Vagyis az állam éppen annyit ad a csődhelyzet elől menekülő cégnek, amennyiben tavaly Demszky Gábor és Bajnai Gordon megegyezett, ám a megállapodást a Fidesz-kormány nem tartotta be.

2010. október 25., 20:06

Eközben Tarlós menesztené a fővárosi közszolgáltató cégek vezetőinek többségét - ehhez magához kell vonnia a kinevezési jogkört. A hatáskör-átrendezést ellenzékben még bírálta - írta a Népszava.

A kormány novemberben két részletben - egy 7,5 illetve egy 5 milliárdos utalással - 12,5 milliárd forintot ad a BKV-nak. Ezzel a miniszterelnöki ígérettel zárult pénteken Orbán Viktor és Tarlós István főpolgármester tárgyalása. Érdekesség, hogy a csődközeli helyzetért éppen az Orbán-kormány tett sokat, mivel július óta "adós" a most megígért első részlettel. A 7,44 milliárd forint átutalására törvény ugyan nem kötelezte a kabinetet, ám a BKV biztosra vette, hogy Orbán tartja magát elődje, Bajnai Gordon vállalásához, aki tavaly decemberben Demszky Gábor főpolgármesterrel állapodott meg a cég kormányzati mentőcsomagjáról.

A tavalyi megállapodás alapján az előző kormány a 2010-re - az 50 milliárdos árkiegészítés és normatív támogatáson felül - vállalt pénzügyi segítség időarányos részét, összesen 10 milliárdot április végéig átutalta. Ehhez a főváros is hozzátett 5 milliárdot működésre, melyet - mint minden évben - kiegészít még 10 milliárdos tőkepótló támogatással. Ám az egyezség szólt a 7,5 milliárdról is, emellett a BKV állami garanciára is ígéretet kapott egy ősszel lejáró 5 milliárdos hitelkeret megújításához. Ezekkel számolva készült a BKV idei üzleti terve.

Kevésen múlott, hogy a hiányzó pénz miatt a cég nem ment csődbe. Ez csak annak köszönhető, hogy sikerült az év első felében új hitelhez jutniuk, illetve a társaság szállítói tartozásai rendezésére szeptember-októberben 4 milliárd forintot lehívtak egy bankkal fennálló szerződésükből. A BKV eközben igyekszik kiváltani hiteleit: nemrég járt le egy ötmilliárdos keretük, melynek megújítására már júliusban tendert írtak ki. Úgy tudjuk, ez eredményesen zárul, és a közeljövőben aláírhatják a szerződést. Egy másik, szintén ötmilliárdos csomag decemberben jár le, ennek megújítására is kiírták a közbeszerzést.

A kormány egyébként a 7,5 milliárdos részlet visszatartását először a Bajnai-kabinettől "örökölt" idei költségvetés átláthatatlanságával indokolta, később pedig azzal, hogy a BKV-hoz kinevezett csődbiztottságnak előbb át kell látnia a helyzetet. A titokzatos testületről egyébként augusztusi megalakulása óta nem hallani. A csődbizottság a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint munkához látott, ám azt azóta sem árulták el, kik a tagjai, milyen felhatalmazással és milyen jogkörben járnak el, továbbá azt sem, hogy pontosan min dolgoznak.

Eközben a főpolgármester arra készül, hogy egyszemélyben dönthessen a fővárosi fenntartású intézmények vezetőinek leváltásáról illetve kinevezéséről. Ez a jogkör jelenleg a közgyűlés kezében van, ám Tarlóshoz kerülhet, ha a Fidesz-KDNP-s többség szerdán elfogadja a városvezetői javaslatot. Tarlós indoklásában emlékeztetett: a törvény szerint a közgyűlés átruházhatja a főpolgármesterre e jogkörét. A döntés mintegy másfél tucat önkormányzati tulajdonú társaságot érint a BKV-tól a Fővárosi Közterület-felügyeletig.

Emlékezetes, hogy 2006 decemberében - szűk három évre - már elvonták a közgyűlés kinevezési jogkörét és átruházták a "szuperbizottsággá" alakult gazdasági bizottságra, ahol aztán Hagyó Miklós volt MSZP-s főpolgármester-helyettes akarata érvényesült. A hatáskör-áthelyezést célzó módosítást akkor egyedül az a Fidesz-KDNP nem szavazta meg, amely várhatóan e héten megteszi. Tarlós István akkori Fidesz-frakcióvezető a változtatást "a demokrácia arculcsapásának, a tanácsrendszert visszaidéző módszernek" minősítette.

Volt beosztottak új posztokon

Pető György volt MSZP-s óbudai alpolgármester veheti át a Fővárosi Közterület-felügyelet vezetését a hvg.hu szerint. A szervezetet jelenleg Szabó Mihály volt rendőr ezredes irányítja, akit tavaly áprilisban, pályázat útján neveztek ki. A rendszerváltás előtt a Belügyminisztérium III/II-es főcsoportján kémelhárítóként dolgozó Pető - aki 2006-ban Óbudán indult a polgármesterségért is, de alulmaradt, és ma a rendőrségen dolgozik - pályázat helyett várhatóan kinevezéssel kerül a felügyelethez. Megírtuk, pályázatot írtak ki viszont az év végével távozó Tiba Zsolt főjegyző posztjára. Ennek ellenére városházi forrásaink régóta esélyesként emlegetik Sárádi Kálmánné Goffa Gabriellát, Óbuda - 1997-ben Tarlós István akkori polgármester javaslatára megválasztott - jegyzőjét.

Három hatmilliós autót vettek

Három új Volkswagen Passat szolgálati autót vásárolt az önkormányzati választások után tíz nappal a főpolgármesteri hivatal összesen 19 millió 16 ezer forintért - adta hírül az Index. A főpolgármesteri irodán közölték: az autók vásárlásáról még az előző városvezetés idején döntöttek, várhatóan Tarlós és négy helyettese közül kettő kapja őket. A hírportál megtudta azt is: az autókat még a választás előtt rendelte meg a hivatal, de már konkrét igények szerint. Mivel azt tudni lehetett, hogy sem Demszky Gábor, sem helyettese nem marad hivatalban, a paraméterekről előre érdeklődhettek a főpolgármesteri poszt legesélyesebbjétől, amikor pedig a választás hivatalosan is eldőlt, gyorsan megvásárolták a kocsikat.

Nem jár a villamos a Margit hídon

Vasárnaptól két héten át, november 8-ig nem járnak a 4-6-os villamosok a Margit hídon a villamospálya végleges helyére illesztése miatt, a pótlóbuszok a híd déli oldalán közlekednek. A 4-6-os villamosok ez idő alatt a budai végállomások és a Jászai Mari tér, valamint a Moszkva tér és a budai hídfő között ingáznak. A pótlóbuszok, a 6-os és a 91-es buszcsalád a Nyugati tér és budai hídfő között járnak - számolt be a

Népszava.