Az autópiac fekete hónapjai – Két-három év kell a teljes újjáéledéshez
Januárban még minden rózsásnak tűnt.
A Bécsi Autókiállításon innovatív, úttörő elképzelések sora utalt arra, hogy 2020 a fordulat éve lehet az autóiparban, hiszen az e-mobility részleg igen nagy hangsúlyt kapott, a 2019-es parádéhoz képest nyolcszorosára, 3500 négyzetméteresre nőtt a területe. Magyar szemmel feltűnő volt a Suzuki-paletta gazdagsága, tisztulása, innovatív felfejlődése, hibridforradalma, de szinte minden gyártó szolgált meglepetésekkel. A Honda újdonsága (Honda-e) például azért lett népszerű a forgatagban, mert ennek az elektromos járműnek nincs visszapillantója, tükör helyett kamerával fürkészi a külső teret. Bécsben az önvezető technológiába sokan a Peugeot e-Legendje révén szerelmesedtek bele, de tarolt a BMW is az M2 Competition, az M8 kupé, valamint a Formula-E széria egyik versenygépének bemutatásakor.
„Felgyorsult a motorsport és a tömegtermelés közötti technológiai örökítés folyamata” – mondta a müncheni óriás. Ekkor senki nem sejtette, hogy néhány hét múlva leáll a világ. Azt sem, hogy májusban leállítják a debreceni BMW-gyár építési munkálatait. A Vienna Autoshow így nem egy sikerév európai nyitányaként, hanem egy korszak zárómustrájaként került az autóipar históriáskönyvébe. Néhány héttel később pedig már arról szóltak a hírek, hogy elmaradt a – rendre világrengető – Genfi Autószalon.
Az év elején amúgy itthon is kevés szó esett a gondokról. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete évindító sajtóreggelijén a 2008-as világválságot csúnyán megsínylő honi autópiac képviselőinek többsége szokatlanul derűlátóan nyilatkozott. Többek közt 155 ezerre becsülték a 2020-ban forgalomba álló új autók számát. „A tisztán elektromos gépkocsik értékesítése ezen belül elérheti a kétezer-ötszázat” – mondta akkor Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke. A koronavírus-járvány okozta sokk tükrében 2020 májusában mások az elvárások. „118 ezerre módosítottuk a teljes piaci előrejelzést, az elektromos autók értékesítése azonban teljesülhet, feltéve, hogy a támogatási program folytatódik” – jövendöli most a szakember.
Sajátos stratégiai játék van kibontakozóban. Erdélyi Péter 2012 januárjában, egy szintén drámai időszakban, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület magazinjának még azt mondta: „a magyar piac kicsivé és jelentéktelenné vált”. Ezzel szemben 2020 telén többé-kevésbé minden piaci szereplőnek egyezett a véleménye arról, hogy sokat javult a helyzet, s ha kicsi is a hazai piac, de már nem jelentéktelen.
– 2010-ben nagyobb volt a visszaesés
– mondja Gablini Gábor, az importőrök képviselője. – A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) eleve visszafogottabban tervezett az idei évre, aminek alapvető oka, hogy a gyártók 2019 végén készletkisöprési akciókat indítottak – árnyalja a képet a szövetség elnöke. – Az előrehozott vásárlások a tavalyi évet jobbnak mutatták, az idei hátránnyal indult, ráadásul mindezt fokozta – és ezt már az első negyedéves statisztikák igazolják –, hogy az új szabályok miatt szűkült a kínálat, nőttek az árak. Mi az első fél évben tízszázalékos csökkenésre számítottunk, amit a második fél év sem tudott volna kompenzálni.

Gabliniék tehát eleve gyengébb évre készültek, amit a járvány miatt előírt részleges szalonlátogatási tilalom tovább gyengített.
– Áprilisban a tavalyi esztendőhöz képest alig több mint tíz százalék volt az új szerződés, ami drámai visszaesés – rögzíti. Szerinte azzal, hogy májustól a márkakereskedők újra fogadják a vásárlókat, beindulhat egy lassú konszolidáció, de még ha erős is lesz az ősz, éves szinten húsz százalék körüli visszaeséssel számolnak.
– A 2019-es volumen elérése leghamarabb 2022-2023-ra tehető, amennyiben nem lesz államilag ösztönzött használtautó-csereprogram – véli Gablini Gábor.
Markó Zoltán, a Duna Autó kereskedelmi igazgatója szerint az online autó- értékesítés kialakítását évek óta tervezték, de a járványügyi helyzet gyors lépést igényelt a területen, ami feltétlenül pozitívuma a történteknek. – Alig két hete élesítettük #MaradjOtthon Autóvásárlás platformunkat, de az értékesítőink már több mint egy tucat ügyletet kezelnek. Az első vásárlás is realizálódott: egy SEAT Arona talált gazdára online foglalási és vásárlási rendszerünkön keresztül – újságolja.
– Erőforrásainkat a kontaktus nélküli szervizelésre és a Kia házhoz megy elnevezésű, újonnan bevezetett szolgáltatásunkra koncentráljuk – vázolta röviden a jelenlegi stratégiát Nagy Norbert, a Kia Motors Magyarország ügyvezető igazgatója. Cégük Magyarországon 2403 gépjármű értékesítésével rekord első negyedévet zárt, amivel 5,2 százalékra növelte a piaci részesedését. Eddig a Toyota sem panaszkodhat, hiszen hibridfronton változatlanul erős. A világszinten elért 15 millió eladott hibrid járműről szóló bejelentését éppen ezekre a napokra időzítette.
Szabó Ildikó, a Honda hazánkért felelős PR-vezetője a térség valós helyzetét is láttatva megállapította: a 2019-es eredményekkel összehasonlítva a márka eladása Szlovákiában és Magyarországon 26 százalékos visszaesést mutat, míg ez a szám Ausztria esetében 56, a cseheknél 40 százalékos.
Tavaly áprilisban 12 421 új autót és 523 új motort helyeztek forgalomba, ezzel szemben az idén 6170 kocsit és 417 motorkerékpárt regisztráltak.

Ismerve a koronavírus-járvány kíméletlen pusztítását Olaszországban, most különösen érdekes: mi lesz a FIAT-konszernnel? Nos, a körülményekhez képest jó híreket hallani az 1899 óta létező, több világégést, káoszt átélt autóipari óriásról. „Leparkoltunk, de nem állunk meg. Ahogyan a kereskedőink sem” – adta ki az aktuális szlogent a gyár. A konszern ékköve, az Alfa Romeo is mutat életjeleket. Az új Giulia és Stelvio Quadrifoglio MY20 hivatalos sajtóbemutatóját május 7-én az online térben, streamelve tartották meg.
A járvány más autóipari legendákat is letaglózott. Az Aston Martin az év elején a Gablini-csoporton keresztül tervezte megnyitni első kereskedését Budapesten. – A céget sem kerülte el a vészhelyzet, a gyárakat május végén indítják újra – erősíti meg Gablini Gábor. A nyáron hivatalosan is nyitni fog a budapesti szalon, de már most is van lehetőség rendelésre.
Az elemzők és a kereskedők abban nagyjából egyetértenek, hogy a kibontakozó válság miatt a világszerte népszerű SUV kategória, azaz a sport szabadidő-autók piaca szenvedi el a legkisebb veszteséget, ugyanakkor az önvezető kocsik fejlesztése megtorpanhat.

Erdélyi Péter, az MGE elnöke úgy érzi, „a dízelhiszti is lassan véget ér, és minden hajtásmód, így a dízel is, jó ideig még velünk marad”. A GÉMOSZ elnöke arra jutott, hogy a dízel lett az ősgonosz, holott a korszerű dízelerőforrások energiahatékonysága 20-25 százalékkal jobb, alacsonyabb a fogyasztásuk, és kisebb a károsanyag-kibocsátásuk is, mint számos benzinesé.
Magyarországon közben ketyeg a „használtautó-bomba”.
A híradások szerint sorra mennek csődbe a kereskedések, a szektorban máris óriási a baj. Mindez azt jelenti, hogy tovább erősödik a feketegazdaság, s vélhetően több lesz a behozott roncs is az országban. Gablini szerint a kormánynak kellene meghoznia a szükséges döntéseket, hogy a 15–25 éves kocsik behozatala érdemben visszaszoruljon.