Az autópiac fekete hónapjai – Két-három év kell a teljes újjáéledéshez

A kudarc az egyetlen lehetőség arra, hogy még okosabban kezdjük újra – ez volt az autóipar legendája, Henry Ford ars poeticája. A koronavírus-járvány hónapjaiban, amikor a nagy gyárak többsége leállt, az olajár drasztikusan csökkent, amolyan útmutatásnak is felfogható volt a futószalagos gyártósor atyjának majdnem százéves megállapítása. De hogyan tovább? Egy biztos, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) máris 155 ezerről 118 ezerre módosította az idén forgalomba kerülő új kocsikra vonatkozó prognózisát. Gablini Gábor éves szinten 20 százalék körüli visszaesést valószínűsít.

2020. május 26., 18:00

Szerző: Szabó Zoltán Attila

Januárban még minden rózsásnak tűnt.

A Bécsi Autókiállításon innovatív, úttörő elképzelések sora utalt arra, hogy 2020 a fordulat éve lehet az autóiparban, hiszen az e-mobility részleg igen nagy hangsúlyt kapott, a 2019-es parádéhoz képest nyolcszorosára, 3500 négyzetméteresre nőtt a területe. Magyar szemmel feltűnő volt a Suzuki-paletta gazdagsága, tisztulása, innovatív felfejlődése, hibridforradalma, de szinte minden gyártó szolgált meglepetésekkel. A Honda újdonsága (Honda-e) például azért lett népszerű a forgatagban, mert ennek az elektromos járműnek nincs visszapillantója, tükör helyett kamerával fürkészi a külső teret. Bécsben az önvezető technológiába sokan a Peugeot e-Legendje révén szerelmesedtek bele, de tarolt a BMW is az M2 Competition, az M8 kupé, valamint a Formula-E széria egyik versenygépének bemutatásakor.

„Felgyorsult a motorsport és a tömegtermelés közötti technológiai örökítés folyamata” – mondta a müncheni óriás. Ekkor senki nem sejtette, hogy néhány hét múlva leáll a világ. Azt sem, hogy májusban leállítják a debreceni BMW-gyár építési munkálatait. A Vienna Autoshow így nem egy sikerév európai nyitányaként, hanem egy korszak zárómustrájaként került az autóipar históriáskönyvébe. Néhány héttel később pedig már arról szóltak a hírek, hogy elmaradt a – rendre világrengető – Genfi Autószalon. 

Az év elején amúgy itthon is kevés szó esett a gondokról. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete évindító sajtóreggelijén a 2008-as világválságot csúnyán megsínylő honi autópiac képviselőinek többsége szokatlanul derűlátóan nyilatkozott. Többek közt 155 ezerre becsülték a 2020-ban forgalomba álló új autók számát. „A tisztán elektromos gépkocsik értékesítése ezen belül elérheti a kétezer-ötszázat” – mondta akkor Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke. A koronavírus-járvány okozta sokk tükrében 2020 májusában mások az elvárások. „118 ezerre módosítottuk a teljes piaci előrejelzést, az elektromos autók értékesítése azonban teljesülhet, feltéve, hogy a támogatási program folytatódik” – jövendöli most a szakember.

Sajátos stratégiai játék van kibontakozóban. Erdélyi Péter 2012 januárjában, egy szintén drámai időszakban, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület magazinjának még azt mondta: „a magyar piac kicsivé és jelentéktelenné vált”. Ezzel szemben 2020 telén többé-kevésbé minden piaci szereplőnek egyezett a véleménye arról, hogy sokat javult a helyzet, s ha kicsi is a hazai piac, de már nem jelentéktelen.

– 2010-ben nagyobb volt a visszaesés

– mondja Gablini Gábor, az importőrök képviselője. – A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) eleve visszafogottabban tervezett az idei évre, aminek alapvető oka, hogy a gyártók 2019 végén készletkisöprési akciókat indítottak – árnyalja a képet a szövetség elnöke. – Az előrehozott vásárlások a tavalyi évet jobbnak mutatták, az idei hátránnyal indult, ráadásul mindezt fokozta – és ezt már az első negyedéves statisztikák igazolják –, hogy az új szabályok miatt szűkült a kínálat, nőttek az árak. Mi az első fél évben tízszázalékos csökkenésre számítottunk, amit a második fél év sem tudott volna kompenzálni.

Fotó: Bazánth Ivola

Gabliniék tehát eleve gyengébb évre készültek, amit a járvány miatt előírt részleges szalonlátogatási tilalom tovább gyengített.

 – Áprilisban a tavalyi esztendőhöz képest alig több mint tíz százalék volt az új szerződés, ami drámai visszaesés – rögzíti. Szerinte azzal, hogy májustól a márkakereskedők újra fogadják a vásárlókat, beindulhat egy lassú konszolidáció, de még ha erős is lesz az ősz, éves szinten húsz százalék körüli visszaeséssel számolnak.

– A 2019-es volumen elérése leghamarabb 2022-2023-ra tehető, amennyiben nem lesz államilag ösztönzött használtautó-csereprogram – véli Gablini Gábor.

Markó Zoltán, a Duna Autó kereskedelmi igazgatója szerint az online autó- értékesítés kialakítását évek óta tervezték, de a járványügyi helyzet gyors lépést igényelt a területen, ami feltétlenül pozitívuma a történteknek. – Alig két hete élesítettük #MaradjOtthon Autóvásárlás platformunkat, de az értékesítőink már több mint egy tucat ügyletet kezelnek. Az első vásárlás is realizálódott: egy SEAT Arona talált gazdára online foglalási és vásárlási rendszerünkön keresztül – újságolja.

– Erőforrásainkat a kontaktus nélküli szervizelésre és a Kia házhoz megy elnevezésű, újonnan bevezetett szolgáltatásunkra koncentráljuk – vázolta röviden a jelenlegi stratégiát Nagy Norbert, a Kia Motors Magyarország ügyvezető igazgatója. Cégük Magyarországon 2403 gépjármű értékesítésével rekord első negyedévet zárt, amivel 5,2 százalékra növelte a piaci részesedését. Eddig a Toyota sem panaszkodhat, hiszen hibridfronton változatlanul erős. A világszinten elért 15 millió eladott hibrid járműről szóló bejelentését éppen ezekre a napokra időzítette.

Szabó Ildikó, a Honda hazánkért felelős PR-vezetője a térség valós helyzetét is láttatva megállapította: a 2019-es eredményekkel összehasonlítva a márka eladása Szlovákiában és Magyarországon 26 százalékos visszaesést mutat, míg ez a szám Ausztria esetében 56, a cseheknél 40 százalékos.

Tavaly áprilisban 12 421 új autót és 523 új motort helyeztek forgalomba, ezzel szemben az idén 6170 kocsit és 417 motorkerékpárt regisztráltak.

Magyarországi képek - Budaörs Budaörs
Fotó: H. Szabó Sándor

Ismerve a koronavírus-járvány kíméletlen pusztítását Olaszországban, most különösen érdekes: mi lesz a FIAT-konszernnel? Nos, a körülményekhez képest jó híreket hallani az 1899 óta létező, több világégést, káoszt átélt autóipari óriásról. „Leparkoltunk, de nem állunk meg. Ahogyan a kereskedőink sem” – adta ki az aktuális szlogent a gyár. A konszern ékköve, az Alfa Romeo is mutat életjeleket. Az új Giulia és Stelvio Quadrifoglio MY20 hivatalos sajtóbemutatóját május 7-én az online térben, streamelve tartották meg.

A járvány más autóipari legendákat is letaglózott. Az Aston Martin az év elején a Gablini-csoporton keresztül tervezte megnyitni első kereskedését Budapesten. – A céget sem kerülte el a vészhelyzet, a gyárakat május végén indítják újra – erősíti meg Gablini Gábor. A nyáron hivatalosan is nyitni fog a budapesti szalon, de már most is van lehetőség rendelésre.

Az elemzők és a kereskedők abban nagyjából egyetértenek, hogy a kibontakozó válság miatt a világszerte népszerű SUV kategória, azaz a sport szabadidő-autók piaca szenvedi el a legkisebb veszteséget, ugyanakkor az önvezető kocsik fejlesztése megtorpanhat.

Újraindult a termelés a győri Audi-gyárban Újraindult a termelés a győri Audi-gyárban
Fotó: Krizsán Csaba

Erdélyi Péter, az MGE elnöke úgy érzi, „a dízelhiszti is lassan véget ér, és minden hajtásmód, így a dízel is, jó ideig még velünk marad”. A GÉMOSZ elnöke arra jutott, hogy a dízel lett az ősgonosz, holott a korszerű dízelerőforrások energiahatékonysága 20-25 százalékkal jobb, alacsonyabb a fogyasztásuk, és kisebb a károsanyag-kibocsátásuk is, mint számos benzinesé.

Magyarországon közben ketyeg a „használtautó-bomba”.

A híradások szerint sorra mennek csődbe a kereskedések, a szektorban máris óriási a baj. Mindez azt jelenti, hogy tovább erősödik a feketegazdaság, s vélhetően több lesz a behozott roncs is az országban. Gablini szerint a kormánynak kellene meghoznia a szükséges döntéseket, hogy a 15–25 éves kocsik behozatala érdemben visszaszoruljon.

Gy. Németh Erzsébet ellen az „Újabb bizonyíték van az orbáni pedofilhálózat működésére!” címmel megjelent online sajtótájékoztatón közzétett állításai miatt tett feljelentést Pölöskei Gáborné, Áder János testvére. Az országgyűlés döntése alapján az eljárás során a politikusra nem vonatkozik majd a mentelmi jog.

Elkerülhetetlen az öregségi nyugdíjrendszer átalakítása. A termékenység és a halálozás is csökken, így egyre nagyobb csoport kezdi meg nyugdíjas éveit. Az azonban, hogy miként alakul a nyugdíj mértéke, a szakemberek tudását is próbára teszi.