Az ÁSZ nem vizsgálja, hogy a pártok mennyit költöttek Facebook- és Google kampányra
Az Állami Számvevőszék nem tekinti sajtóterméknek sem a Facebookot, sem a Google oldalait, ezért kihagyta őket a pártreklámok listázásából. Így a pártoknak nem kell azzal elszámolniuk, hogy mennyit költöttek hirdetésre – írja a 24.hu.
A pártok akkora összeget írhatnak be a két világcégnél elköltött pénzeik bevallásába, amekkorát akarnak, mert nem lehet szabályszerűen ellenőrizni. A portál azonban emlékeztet arra, hogy az állam magyar adóalannyá nyilvánította a Facebookot és a Google-t, így a NAV azonnal 1 milliárd forint mulasztási bírságot szabott ki mindkét cégre a reklámadó be nem fizetése miatt.
A pártok a Facebookon az országgyűlési választásokat megelőzően célzott reklámokkal, ráadásul a választási eljárásról szóló törvény szerint politikai hirdetést kizárólag olyan sajtótermék közölhet, amelynek hirdetési árjegyzékét az Állami Számvevőszék nyilvántartásba vette. Az ÁSZ azonban nem vette nyilvántartásba se a legnagyobb, 5 és fél milliós magyar felhasználói eléréssel rendelkező Facebookot, se a YouTube-t birtokló Google-t.
A 24.hu érdeklődésére az ÁSZ azt írta, hogy a két nagy hirdetésfelvevő nem tartozik a magyar sajtótörvény hatálya alá, ezért nem kellett beküldeniük az ellenőrizhető árjegyzéket, és nem vonatkozik rájuk a politikai reklámok tilalma sem.
A hatóság megállapította, hogy ettől függetlenül el kell számolniuk a pártoknak a Facebook- és Google-hirdetéseikkel. Ezeket azonban nem tudják, és nem is fogják érdemben ellenőrizni, ezért nincs különösebb jelentősége ennek a kötelezettségnek.