Állami hirdetések nélkül nem is létezne a fideszes média

2018. december 1., 15:34

Szerző:

A fideszes sajtót összefogó Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnál (KESMA) listaáron nézve minden harmadik reklámforint az államtól jött 2018-ban – írja összeállításában a Kreatív. A Kantar Media számításaiból nem csak az derül ki, hogy ezek a cégek nem létezhetnének jelen formájukban pusztán piaci alapon, de az is:

szektoraikban ők vitték el az állami költések kétharmadát.

Az adatokból kiderül: míg a teljes print, rádió, illetve online piacot érintő listaáras reklámbevételekből 17 százalékot tett ki az állami reklámköltés (105 milliárdból 17,8 milliárd forint), addig ezeknél a cégeknél ugyanez az arány 29 százalék (38,9 milliárdból 11,3 milliárd forint). A három szegmensbe tehát összesen 17,8 milliárd forint érkezett, és ennek 63 százaléka, 11,3 milliárd forint ment a KESMA-nak ajándékozott cégekhez.

Az államtól leginkább függő médiacégek a Magyar Idők Kiadó Kft. és a Figyelőt kiadó K4A, Schmidt Mária és Ungár Péter cége. Előbbi teljes reklámbevételének 77 százaléka, utóbbinak 61 százaléka érkezik az államtól.

A fenti adatok a hirdetések listaárát veszik alapul. Tekintve, hogy míg a piaci cégek gyakran jelentős kedvezményeket harcolnak ki maguknak, addig az állami vállalatokig nem gyakran alkudoznak, az állami reklámköltések valós aránya jóval magasabb is lehet 63 százaléknál.

A gyűjtésben nem szerepel a szintén jelentős mennyiségű állami hirdetést kasszírozó New Wave Media, mivel a cég reklámfelületeit 2018 óta az Evomedia értékesíti, amely viszont csak portfóliószintű bevallást tesz közzé.

Orbán Viktor előbb kitömte állami pénzzel, majd vissza is vette holdudvarától a kormánypropaganda felületeit
Fotó: EPA/Julien Warnand

Az alapítványnak adott tévéket, az Echót és a Hír TV-t pedig nem méri a Kantar, ezért a tévés reklámpiac is kényszerűen kimaradt a szomorú összesítésből. Ezen a téren a legnagyobb kedvezményezettek egyébként a TV2 Csoport és a közmédia.

A Liszkay Gábor vezette Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány szerdán a kormánypárti kiadók nemes felajánlásainak köszönhetően átvette Mészáros Lőrinc, Schmidt Mária és Habony Árpád médiaérdekeltségeit is, ő maga pedig nagylelkűen felajánlotta a Magyar Időket és a Karc FM-et.

Elsőként a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Talentis Group Zrt. esetében derült ki, hogy az e cég alatt alatt egyesített médiaérdekeltségeket a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak adományozzák. Ezután azonban percek alatt bejelentették azt is, hogy összesen tíz kiadóvállalat csatlakozott, felajánlva ezek között a Mészáros-féle Mediaworks, valamint az Origo.hu-t kiadó, Matolcsy György fiának tulajdonában lévő New Wave Media Group Kft.-t is.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ezen a médiavállalatok tulajdonosai lemondanak a kizárólagos vagy a többségi tulajdonjogaikról, vagyis felajánlják azokat a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány javára. Tehát onnantól kezdve az alapítvány kuratóriuma, illetve annak elnöke, Liszkay Gábor gyakorolja a tulajdonosi jogokat az összes érintett kiadónál. A kuratórium tagja még Bajkai István, az Orbán-család volt ügyvédje és a Fidesz országgyűlési képviselője, Szánthó Miklós, a kormány által finanszírozott Alapjogokért Központ elnöke, valamint Varga István jogász, aki 2014-ig a Fidesz parlamenti képviselője volt.

Az egyesült fideszes médiamamutot Liszkay Gábor fogja irányítani.

A legmagasabb jövedelmű járásokban is hozzá lehet jutni a legmagasabb támogatáshoz, ha az igénylő keresete alacsony. Akár a 3,8 millió forintot is elérheti a támogatás összege, ha a felújítással sikerül 40 százalék fölé tornászni az energiamegtakarítást.