A hatalom bázisa

Közel áll hozzá a baloldali liberalizmus, de nem kedveli a mai baloldalt. Szeretné megértéssel kezelni a jobboldalt, ám az nem nagyon hagyja. Utálja a gondolati sémákat, bár mással sem találkozik. Belga akar lenni, de ilyen pozíció lassan már Belgiumban sincs, nemhogy nálunk. Mit tegyen egy független értelmiségi? Fokasz Nikosz szociológussal, egyetemi tanárral beszélget SZÉNÁSI SÁNDOR.

2014. március 1., 08:44

- Ön híresen középen álló ember, bár nehéz elképzelnem, ahogy a levegőben próbál egyensúlyozni két part között, hiszen tudnivaló, hogy ma a politikai jobb és bal között csak a Taigetosz mélysége van.

– Örülök, hogy levegőt mondott, és nem légüres teret, ahol végképp nincs élet, holott az ismerőseim szerint a naivitásig jóhiszemű vagyok. De hát én szeretek minden álláspontot mérlegelni, és zavar, hogy az esetek kilencven százalékában előre meg tudom mondani, hogy a különféle oldalakhoz tartozó elemzőknek mi lesz a véleményük. Sose lepnek meg, mert kész kliséik vannak, mint ahogy a véleményformáló értelmiségnek is.

– Vagyis egyenlő távolságot tart a Fidesz és a ballib között?

– A középen állás nem egyforma távolságot jelent. A világot értelmező és megérteni akaró baloldal és liberalizmus sokkal közelebb áll hozzám, mint mondjuk egy pártvezérhez kötődő feltétlen hűség. Csak hát azt is látom, hogy az a baloldali értelmiség, amely a kilencvenes évek elején friss és meggyőző szellemi teljesítményt nyújtott, ma üres, önismétlő, és nem akar szembenézni például a jobboldalt illető elavult nézeteivel. Ez lehangoló, ehhez nem tudok csatlakozni.

– Mit kellene a baloldalnak újraértelmeznie?

– Be kellene vallania, amit egyébként belül tud is. Azt, hogy a rendszerváltás mítoszában csalódott társadalomnak miért tehetett egy új, radikális ígéretet az a Fidesz, amely persze nagyon is részese e húsz év zsákutcás fejlődésének. Orbánék részint meggyengítették a hiteltelenné vált demokratikus struktúrát, részint létrehoztak egy olyan hatalmi szövevényt, amely a személyes kötődések révén behálózza az országot. Harmadrészt pedig megteremtettek egy velük összefonódó új nagyvállalkozói és médiakört. Ami azonban igazán újdonság, a földbérleti ügyek, és a trafikok osztogatása, amely megteremti a hatalom hűséges bázisát. Ezt az egészet én jobb híján Fidesz-társadalomnak hívom.

– De ez csak egy név, nem írja le és nem magyarázza meg a rendszert. Igaz viszont, hogy feltételez egy kiszorított „nem-Fidesz”-társadalmat, egy másik Magyarországot, amely – nem is tehet mást – egyben Fidesz-ellenes társadalom is.

– A Fidesz-társadalom legfőbb kritériuma a központhoz való hűség, és a magyar középosztályt, az agrárvállalkozókat, a vidéki kisvállalkozókat ennek alapján nevezik ki felülről. Ezt az államhatalom, tehát az erőszakmonopólium birtokosaként teszi meg, ezzel él, adott esetben visszaél. Itt van például a magánnyugdíjpénztárak ügye. Bár azok államosítását én nem feltétlenül tekintem a nyugdíjam elvételének, hiszen a kormány kötelezettséget vállalt a pénzem beszámítására.

– Kezdem megérteni az önt naivnak tartó ismerőseit.

– A bizonyítást most toljuk át a jövőbe. De az biztos, hogy itt már megvillant az állami erőszak, hiszen a pénzügyminiszter abban az időben kijelentette, hogy aki nem lép át önként az állami rendszerbe, az elveszíti az állami nyugdíjat. Ezt a mondatot később visszavonták, de akkor ez nyílt zsarolás volt. Ez, a hatalommal való visszaélés működött akkor is, amikor az Alkotmánybíróság eldöntött valamit, majd megfosztották attól a jogától, hogy erről a kérdésről még egyszer véleményt nyilvánítson.

– Közel áll ahhoz, hogy pontosabb nevet adjon a rendszernek.

– Szívesen megteszem, bár a fogalom, amit használok, már foglalt. Amit látunk, az az állampárti rendszer újbóli megjelenése, még ha annak szocialista formája döntően az állami tulajdon túlsúlyára támaszkodott is. Azonban a mai változat is újraértékeli az állam gazdasági szerepét. Ez annyiban jogos is, hogy a kilencvenes évek elejének privatizációja túlszaladt az Európában szokásos mértékén, például a közüzemi szolgáltatások szinte teljes eladásával. Lehet tehát józanul azt mondani – bár ez a józanság tökéletesen hiányzik –, hogy egy új helyzetben ezt korrigálni kell. De nem ez történik, hanem egy ősbűnről, a nemzeti vagyon kiárusításáról beszélnek, amire az állami visszavétel lenne az abszolút megoldás. Ez persze nincs így.

– Visszatérve a Fidesz-társadalomhoz és a Fideszen túli világhoz: az előbbi esetben sok függésben élő, de a maga helyén premizált, megfizetett emberről beszélünk, a másik társadalomban pedig a rendszerbe be sem vett, nem függő és létbizonytalansággal küszködő állampolgárról. Így van?

– Azzal a megszorítással, hogy az első esetben sincs feltétlenül szó saját választásról. A pedagógusok például nem dönthettek a sorsukról, de még arról sem, hogy az autonómiájuk feladásával be akarnak-e lépni egy őket regulázni kívánó szakmai szervezetbe.

– A kényszerviszonyba került emberek pedig majd azokra szavaznak, akik visszaadnák a szabadságukat?

– Ezt nem tudom. A függést nagyon sokan megnyugvással fogadják, biztonságként könyvelik el. Az alávetésnek komoly kultúrája van, ezt a környezetemben látom; egyre többen vallják magukat vallásosnak, miközben én csak egy kurzushoz való igazodást látok. A Fidesz-társadalmat keletiesnek kell tekintenünk, de nem ázsiainak, hanem kelet-európainak. Azt is mondhatnám: orosz típusúnak, amelyet felülről szerveznek, szemben a nyugati társadalmakkal. Létezik azonban egy másik, szerintem nem gyenge tradíció is, amely az alulról szerveződő polgári mentalitást fejezi ki. A polgári Magyarország ott van például a szakmák kicsit céhes jellegű öntudatában a jogászoknál, orvosoknál, tanároknál. Ezt már sok minden kikezdte, de erre egy alternatív társadalomképet lehetne építeni.

– Amikor a Fideszen túli Magyarország váltást szeretne, nem egy kormányról döntene, hanem a Fidesz-világ egészéről. Ezt a vágyat és ezt a társadalmat mennyire képes tükrözni az ellenzék? Lefedi?

– Nem, ezt nem látom. Persze nagyon könnyű bírálni, mert a most létező baloldali szövetség az elmúlt egy-másfél évben mindannyiunk várakozását alulmúlta. Hatalmi ambíciók írtak felül mindent, így ez a baloldal nem tudta megszólítani a polgári Magyarországot. Az még mindig képviseletre vár.

– A személyi küzdelmekben sok igazság van, de engem sosem győzött meg, hogy csak erről lenne szó. Hiszen ha ez a polgári világ működik, pusztán a létezése erejével kikényszerítette volna a maga politikai képviseletét.

– Ne felejtse el a politikával szembeni általános és mélységes gyanakvást. Azt, amit a Fidesz oldalán állóknak a vezérbe és a „maguk módján” nemzetnek gondolt közösségbe vetett erős hite egyszerűen megszüntet. A baloldalhoz tartozás viszont nem ennyire hitről, inkább értékekről szól. Arról, hogy a politika választás és mérlegelés kérdése. Ebben eleve benne van a távolságtartás lehetősége. És amikor a konkrét politikusokról sokadszor bizonyosodik be, hogy nem meggyőzőek, nem olyanok, mint amilyennek mutatják magukat, akkor a távolságtartás győz.

– Ezt vegyem keresztvetésnek az egyesült ellenzék erőfeszítéseire?

– Minden jóslatnak van önbeteljesítő jellege. Ezért mondom azt, hogy bár a mai baloldallal szembeni fenntartásaim nem enyhültek, az ellenzéki erőfeszítések talán mégis elegendők lehetnek a kormányváltáshoz. Ezzel a mondattal kívánok hozzájárulni a magyar demokrácia sikeréhez.