„A hatodikos otthon covidosan, ovis öccse kórházban oxigénkezelésen, a negyedikes öccs mehet suliba”

A minisztérium egyetlen rendelkezése, hogy egy plusz pótnapot jelöltek ki a betegeknek.

2022. január 16., 15:01

Szerző:

Elkeseredett írást tett közzé a Szülői Összefogás Közösség. Ebben arra kérik a szülőket, hogy amennyiben gyerekük beteg, mindenképpen tartsák otthon az elkövetkező héten, és felvételizni se engedjék őket. A szülők azt tapasztalják, hogy úgy söpör végig az omikron az iskolákban, mint a hurrikán, és úgy vélik, az oktatási kormányzat magukra hagyta a szülőket, a pedagógusokat és a gyerekeket is.

Évről-évre 50-60 ezer gyermek írja meg a központi írásbeli felvételit. Ez 5-600 iskolát és az ott felügyeletet biztosító pedagógust, egyéb dolgozót, diák önkéntest érint.

A „Felvételi a járvány árnyékában” című írásukban a szülők arra hívják fel a figyelmet, hogy a tesztekre épülő középiskolai felvételi eljárás „a szakirodalom szerint eleve rossz gyakorlat, egyebek mellett a több szempontból is kontraszelektív jellege, és a fokozott stresszhelyzet miatt is. Az írásbeli felvételi nagy terhet ró a diákokra mentálisan is”.

Burai Vera, a Szülői Összefogás Közösség képviselője a 168-nak adott interjúban arról beszélt, hogy eleve egy nagyon rossz gyakorlat ez az írásbeli, évek óta mindenki erről beszél. Most ebben a helyzetben, amikor két éve nem tudnak rendesen készülni a gyerekek, és nyilván eleve rosszabb feltételekkel indulnak, mint eddig, ez még nehezebb helyzetet okoz, és ez csak az írásbelinek az egyik oldala. A másik az, most egyre inkább azt látják, hogy rengeteg beteg van.

Mint írják, most, a járvány idején még inkább megterhelő a központi felvételi megírása a gyerekeknek, hiszen az előző tanévekben nem tudtak megfelelően tanulni az iskolában. „A pandémiás helyzet az eleve súlyosan forráshiányos, működési zavarokkal terhelt iskolarendszert még nehezebb helyzetbe hozta, a meglévő társadalmi különbségeket elmélyítette, és tovább növelte az esélyegyenlőtlenséget.

Hiába kommunikálja azt a kormányzat, hogy nincs lemaradás, hogy minden zökkenőmentes volt az elmúlt két évben, a gyakorlat azt mutatja, hogy ez nem így van”

– teszik hozzá.

A szakemberek szerint a pandémia felnagyította az eddig is meglévő problémákat, az oktatásirányítás a rendkívüli helyzetben ismét magukra hagyta a gyerekeket, a pedagógusokat és a szülőket. Ezzel a magatartással a jövő nemzedék boldogulását ássa alá.

Kifogásolják továbbá azt is, hogy a járványhelyzetben az intézményvezetők nem hozhatnak felelős, önálló döntéseket a saját intézményükben. A jelenlegi járványadatok pedig indokolják, hogy a felvételiző diákok – legalább a felvételit megelőző napokban – lehetőséget kapjanak arra, hogy a jelenléti oktatástól távol maradva, adott esetben digitális munkarendben készülhessenek a felvételire.

A miniszteri határozat rendelkezik arról, hogy idén nem a szokásos egy, hanem két pótnapot biztosítanak beteg és karanténban lévő diákok számára.

A megelőzésről azonban nem rendelkeznek, nincs központilag előírt kötelező maszkviselés és ingyenes tesztelés sem.

A felvételi feladatsoron semmit nem változtattak már az előző – covidos időszakos – felvételiken sem. Vagyis ugyanaz az elvárás, mint eddig. Pedig a gyerekek közel sem olyan feltételek között készültek, mint „normálisan". De persze tudjuk, hogy ez azért van, mert az oktatásirányítás azt kommunikálja, hogy minden rendben van, szerintük alig van egyébként hiányzó.

„A minisztérium csak annyit ír, hogy a karanténba került diákoknak el kell küldeni az előrehaladáshoz szükséges információkat, ez nagyjából az órákon átvett anyagot és a házi feladatokat jelenti. Nem tiltják az online oktatást, a tájékoztatóban az áll, hogy a jelenléti oktatásba otthonról történő bekapcsolódás lehetőségét az adott intézmény a helyben kialakult módon, a rendelkezésre álló technikai adottságoknak megfelelően biztosíthatja”.

Az OH tájékoztatója itt és itt olvasható.

A Szülői Összefogás Közösség szerint az oktatásirányítás továbbra sem látja el megfelelően a feladatát, nem gondol a gyermekek biztonságára, a drasztikusan romló járványhelyzetre, ezért úgy vélik, hogy a szülőknek kell felelősen dönteniük.

Miután az írást közzétették Facebook oldalukon, rengeteg komment érkezett olyan szülőktől, akiknek a gyereke, vagy több is, épp most beteg, és még azt sem tudják, hova fordulhatnak, és milyen kérvényt kell benyújtaniuk, ha most zajló Covid-betegség miatt nem tudnak felvételizni.

Volt olyan is, aki azt írta: „nálunk titok. De a hatodikos gyerek otthon covidos, az ovis öccse kórházban oxigénkezelésen, a negyedikes öccs mehet suliba. Itt ez a módi…”

Van, ahol 16-ból 13 osztály van karanténban, van, ahol teljes osztályok hiányoznak, az iskola összlétszámát tekintve a gyerekek fele beteg és otthon van.

Az egyik középiskolában, „egy hete még csak négy covidos volt, aztán hét közben lett még nyolc, most már tíznél több. És ezek csak az igazolt esetek... Karantén, online oktatás nincs” – írja egy másik szülő.

Egy másik szülő: „8 osztályból 6 van karanténban... itt sok a fertőzött...nálunk itthon a férjem és a három fiam is  Tegnap tesztelték a 8. osztályos fiamat, pozitív...ma már hívtak is, 7 nap a karantén, úgyhogy mehet felvételit írni, azt mondták…”

A Szent Angéla Gimnázium péntektől digitális oktatásra állt át január 14-21 között, mert a 24-ből 18 osztályban vannak fertőzöttek, így elvileg a január 22-i felvételire kinyitnak már. Weboldalukon azt írják:

Tisztelt Szülők!

Sajnos, az utóbbi egy hétben az iskolai járványügyi helyzet aggasztóvá vált. Mintegy negyven esetet kellett jelentenem a minisztériumnak, a 24-ből 18 osztályban van fertőzöttünk. Ennek nyomán ma megkeresett a kerületi tisztifőorvos, aki azt javasolta, hogy az iskola digitális munkarendre álljon át.

Ennek megfelelően a minisztérium elrendelte, hogy január 14-21. között az egész iskola digitális munkarendben tanuljon. Ez tehát nem érinti a középiskolai írásbeli felvételit január 22-én. Ugyanakkor kérem, hogy betegen egyik nyolcadikos se jöjjön írásbelizni. Egyrészt a többiek védelmében, másrészt ő sem tud ilyen helyzetben optimális teljesítményt nyújtani. Az igazolt hiányzóknak január 27-én és február 4-én is van alkalma megírni a felvételit, így semmilyen hátrány nem éri azt, aki az első alkalommal betegsége miatt nem tud megjelenni.

Annak érdekében, hogy január 24-től nyugodt körülmények között tudjuk folytatni a jelenléti oktatást, elengedhetetlenül fontos, hogy a digitális munkarend alatt minimálisra szorítsák gyermekeik kontaktusainak a számát, mivel csak ezáltal nyer értelmet ez a kormányzati intézkedés. Kérem továbbá, hogy az otthon töltött idő alatt is tájékoztassanak minket az esetleges újabb megbetegedésekről, ezekre való tekintettel ugyanis szükséges lehet a digitális munkarend meghosszabbítása. Végül kérem, hogy az iskola újbóli megnyitásakor csak a teljesen egészséges gyermekeket küldjék tanulni.

Jó egészséget kívánva, üdvözlettel:

Szalai Gábor László, igazgató

Az iskolák fertőzöttségéről a 444 is hírt adott a héten. Az írják, bár az omikron enyhébb tüneteket okoz a deltánál, különösen az oltottak esetében, más országok példáján is látszik, hogy ha hirtelen nagyon sokan fertőződnek meg, az könnyen zavart okozhat az oktatásban és más munkahelyeken is. Magyarországon nem követhető nyomon, hány iskolában szabadul el a betegség. Az államtitkár annyit árult el, hogy az osztályok két százalékát érinti valamilyen intézkedés.

A Szülői Összefogás Közösségnek több kérése is van a szülők felé: Egyrészt, hogy aki teheti, tartsa otthon a gyerekét a felvételit megelőző napokban, ezzel is csökkentve a fertőzésveszélyt.

Kérjük a szülőket – mindannyiunk érdekében -, hogy csak teljesen egészséges gyerekeket engedjenek el az írásbeli felvételire. Ha módjukban áll – sajnos nincs kötelező és díjmentes tesztelés -, teszteljék a gyerekeiket!

A felvételizők és minden résztvevő viseljen legalább FFP2-es maszkot!”

A felvételit szervezők iskolákat pedig arra kérik: biztosítsanak kézfertőtlenítőt, és lehetőség szerint szellőztessenek a vizsgák előtt és a két vizsga között.

A Szülői Összefogás Közösség képviselője lapunknak elmondta: az oktatásirányítás magára hagyta a pedagógusokat, a szülőket és a gyerekeket egyaránt, mert nincsenek szabályozva a feltételek, még az sem kötelező, hogy az írásbelin a gyerekek viseljenek maszkot.

„Meg vagyok arról győződve, hogy most mindenki el fogja küldeni a gyerekét a felvételire, azt is, aki beteg pont azért, mert ez egy nagyon stresszes és nagyon rossz gyakorlat, hatalmas a gyerekeken és a szülőkön a nyomás, és túl akarnak lenni rajta”.

Mint mondta, már letettek arról, hogy bármit is kérjenek az oktatásirányítástól, mert évek óta hiába kérnek bármit, mindent elutasítanak, semmilyen kérést nem hallgatnak meg.

Most, amikor a szakemberek is azt mondják, hogy nagyon nagy a baj, az lett volna a jó, ha online oktatásra állnak át az általános iskolák az utolsó héten, legalább a nyolcadik osztályokban.

„Ez azért lett volna hasznos, mert addig is haladnak a tananyaggal, tudnak készülni a felvételire, viszont izolálva vannak, nincsenek közösségben. Azért, ha belegondolunk abba, hogy a gyerekek az iskolában testnevelés órákon vesznek részt, énekórákon vesznek részt, ebédelnek, és még ott is leveszik ebéd közben a maszkot, ahol amúgy kötelező felvenniük az iskolában. És ez a vírus, most öt perc alatt megfertőz bárkit”

– tette hozzá.


Több szülő is írta, hogy covidos az egész családja, tehát valószínűleg rengeteg fertőzött lesz a jövő héten. Amennyiben nem teszik kötelezővé a maszkhasználatot a felvételiztető iskolákban, az iskolákba érkező idegen gyerekek megfertőzik egymást, de ami az ő szempontjukból még inkább fontos, az ottani pedagógusokat is megfertőzik, és így a "saját gyerekeiket" nem fogják tudni tanítani már a következő hétfőn. (Ez persze még a maszkhasználattal sem védhető ki teljes mértékben).

Többen pánikkeltésről beszélnek. Pedig a mostani tapasztalat azt mutatja, hogy rengeteg a beteg. Csakis úgy tudjuk megvédeni a gyerekeket, ha betegen itthon tartjuk őket – mondta a Szülői Összefogás Közösség képviselője.

(Kiemelt kép:  Orosháza, 2015. január 17. Diákok kitöltik a feladatlapokat a központi írásbeli felvételi vizsgán az Orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban 2015. január 17-én. Ezen a napon 480 intézmény 499 vizsgahelyszínén tartják a középfokú iskolák központi írásbeli felvételi vizsgáit a 8 és a 6 évfolyamos gimnáziumokban, továbbá a 9. évfolyamra és az Arany János Tehetséggondozó Programba jelentkezők számára. Orosházán 260 fiatal ír felvételit. MTI Fotó: Rosta Tibor)