A BKV elismerte, hogy 300 sofőr hiányzik a fővárosi járatokról
Közel 300 busz- és villamosvezető hiányzik jelenleg a budapesti közlekedéséből – de a cégen belül a munkakörök nagyjából kétharmada hiányszakmának tekinthető. A BKV ezért kampányt indított, és magának képzi ki a szakembereket – nyilatkozta Környei Éva, a BKV jogi és humánpolitikai igazgatója a Pénzcentrumnak.
Jelenleg 3800 járművezető dolgozik főállásban a BKV-nál: autó- és trolibuszon 2550, villamoson 940, metrón 323. Ezen felül 150-200 autóbuszvezetőt és 50-100 villamosvezetőt tudnának foglalkoztatni, vagyis ennyien hiányoznak a cégtől.

Azt éppen nem lehet tudni, hogy a metróvezetőknél mekkora a létszámhiány, mivel a metró egy része le van zárva. Környei Éva viszont elmondta, hogy a metró újraindulásáig más területeken foglalkoztatják a kollégákat azért, hogy ne menjenek el, mivel metróvezetőt szinte lehetetlen találni a munkaerőpiacon. Kiképzésük is több hónapot vesz igénybe, és magas a költsége.
– Ha azt mondom, hogy jövő hónapban kell nekem 50 metróvezető, nincs. Előre kell tervezni. Éppen ezért – a szakmunkásokat illetően – több száz fiatal tanulót érintő szakmunkásképzést is folytatunk az utánpótlás biztosításának érdekében összesen három telephelyen. Egy buszvezető kitaníttatása is 5-6 hónap általában, és a villamososoknál is legalább ennyi idővel kell számolnunk. A hirdetéseinkben is hangsúlyozzuk, hogy igény szerint lehetőséget biztosítunk átképzésre
– mondta Környei Éva, és hozzátette, hogy egy járművezető kinevelése 1,5-2 millió forintba kerül a BKV-nak.
Az igazgató szerint 2016 óta lett nagyon nagy a fluktuáció a BKV-nál, ami egyben országos jelenség is lett. A cég is azt tapasztalja, hogy kétségbeejtően kevés a munkaerő, sokan elvándorolnak nyugatra, mert ott jobban megfizetik őket. A BKV ezért intenzív toborzó kampányt indított, amivel mérsékelték a fluktuációt. Így jelenleg nincs olyan munkakör, aminek hiánya veszélyeztetné a közlekedési szolgáltatás biztonságos és minőségi elvégzését.
Sajtóértesülések szerint a cég szerelőket, mérnököket, irodai dolgozókat is bevet, hogy elég járművezető legyen szolgálatban. Környei Éva ezzel kapcsolatban elismerte, hogy régóta alkalmaznak besegítő járművezetőket, akik nem főállásban dolgoznak, hanem munka mellett, után mennek el néhány órát vezetni. Ők lehetnek külsősök vagy belsősök, akár irodisták is, de ők is rendelkeznek a szükséges képzésekkel és orvosi alkalmassági engedéllyel.
A céghez egyre több nő jelentkezik sofőrnek. A legutóbbi villamosvezetői tanfolyamon például 15 tanulóból 7 volt nő. Trolibusznál kisebb az arány, 18 százalék. Autóbusznál a legkevesebb a női sofőr, de ott is egyre többen vannak.