10 milliárdot keresett Mark Zuckerberg a magyar közéleten

Egyetlen ország sem költött Közép- és Kelet-Európában annyit politikai hirdetésre, mint a magyar. Mintegy 10 milliárddal lett gazdagabb Mark Zuckerberg, a Facebookon elköltött politikai, főleg kormánypárti fizetett hirdetésekből. 

2023. december 1., 17:34

Szerző:

Az európai politikai hirdetések mezőnyében elköltött 26,5 millió eurós összeggel Magyarország lekörözte az összes szomszédos országot, és úgy általában mindenkit Közép- és Kelet-Európában. Az elmúlt négy és fél évben csak a Facebookon sikerült naponta elköltenie 6 millió forintot a magyar politikai-közéleti hirdetőknek. Bár a hatályos magyar törvények szerint összesen ennyit költhetne egy politikai párt egy választási kampány alatt politikai marketingre, a Meta nyilvános hirdetési adatbázisa szerint az elmúlt négy és fél évben naponta sikerült elköltenie ennyit a magyar politikai-közéleti hirdetőknek a Facebookon. Ennek köszönhetően Mark Zuckerberg mintegy 10 milliárddal gazdagodott a magyar adófizetők pénzéből 2019 óta. Ebből kb. 3 milliárd a tavalyi választási kampány másfél hónapjában füstölt el a Facebookon. A legtöbb pénzt a kormánypárti média és a Megafon költötte el –írja Telex.

A tíz legnagyobb hirdető adja össze a reklámpénzek nagyjából 60 százalékát, és a kormánypárti üzenetek brutális, nagyjából háromszoros fölényben vannak, már ami a pénzes hátszelet illeti. A Megafon és a vele szoros szimbiózisban élt Aktuális Média több pénzt szórt el Facebookos politikai hirdetésre, mint a Magyarországhoz hasonló népességű, gazdasági súlyú és fejlettségű Portugália.

Ahogy látható, a top 10 hirdető politikus a teljes, 10 milliárdos összegnek kevesebb mint a 10 százalékát adta ki, és elég jellemző a magyar politikai marketing világára, hogy erre a toplistára a Megafontól a „futottak még”-kategóriás influenszerek is simán be tudtak volna kerülni. Persze az már önmagában totálisan abszurd, hogy a magyar politika elmúlt négy és fél évének legnagyobb Facebookos hirdetője – ha nem vesszük ide a pártokat és szervezeteket, és csak a személyes oldalakat nézzük – nem egy politikus, nem egy választáson indult jelölt, hanem Deák Dániel.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Chris DELMAS / AFP)