Vezetéssegédek kora

Az utóbbi évtizedekben mintha kettesével szedték volna a lépcsőfokokat az autógyártók, hiszen az újonnan bemutatott modellek egyre tágasabbak, nagyobbak és ezzel együtt bizony nehezebbek is lettek, amihez természetesen erősebb motorok szükségeltettek. Ma már egészen más elvek szerint készülnek a modern típusok, amelyek könnyebbek és takarékosabbak is, mint az elődeik. Lapunk összeállítása rávilágít arra, hogy a könnyűszerkezetes karosszériák, az egyre kisebb méretű turbómotorok és a hatékonyságnövelő technológiák mellett más téren is fejlődnek az autók. Az okostelefon integrálásával szórakoztatnak és navigálnak, valamint különböző radaros és kamerás vezetéstámogató rendszerekkel vigyáznak az utasokra akkor is, amikor a vezető éppen nem az útra figyel.

2015. május 9., 18:52

Szerző:

Nagyobb, tágasabb, erősebb: egy időben ez jelentette a fejlődést az autók között, ám a gyarapodásnak nemcsak az európai uniós károsanyag-kibocsátási normák szigorodása, de az autógyártók szemléletváltása is véget vetett. Ma jóval nehezebb megkülönböztetni egy új autót néhány évvel ezelőtti elődjétől, pedig sokkal fejlettebb technológia lapul a lemezek alatt, mint gondoltuk volna. Az önállóan parkoló, a gyalogosokat felismerő, szükség esetén pedig vészfékező autó már nem utópia, hanem megvásárolható valóság, a jövő pedig ennél is izgalmasabb fejlesztéseket tartogat számunkra.

A felismerés, hogy egy új modell másfélszer akkorára hízott, mint a korábbi évtizedekben azonos néven kínált elődje, átfogó lépésre késztette az autógyártókat. Az új gondolkodásmódban élen járó Mazda mérnökei például az alapoktól fogva tervezték át a kocsik minden alkatrészét a motortól a futóművön át a karosszériáig. Az eredmény pedig a vetélytársakénál könnyebb, mozgékonyabb és takarékosabb típus lett.

Más gyártók is ebbe az irányba mozdultak el, ennek eredménye a gyakran hallott downsizing, azaz méretcsökkentés. Ma már egyáltalán nem szokatlan, hogy egy családi használatra alkalmas autót mindössze ezer köbcentis, háromhengeres motorral szereljenek. A titok nyitja a reneszánszát élő turbófeltöltő, amellyel nyugodt tempóban igen kis fogyasztást érhetünk el, miközben ha a gázpedálra lépünk, egy kétszer akkora motor teljesítményével lendülünk előre.

Mára az autógyártók is felismerték, milyen fontos szerepet játszik életünkben az okostelefon, ezért az új modellek nemcsak a hívások kihangosítására, hanem akár a mobiltelefon képernyőjének tükrözésére is alkalmasak. Ez a megoldás, a Honda, a Škoda, a Suzuki, a Toyota és a Volkswagen típusaiban is megtalálható MirrorLink technológia szükségtelenné teszi, hogy az autóhoz drága pénzen navigációs rendszert vegyünk, hiszen a telefonunkon egyébként is megtalálható alkalmazást az autóba szerelt képernyőn kísérhetjük figyelemmel. Egyes típusok, mint az új Volvo XC90-es, még tovább mennek, hiszen a műszerfalukra a táblagépekhez hasonló elegáns kijelzőt szerelnek, amelyről az okostelefonokhoz hasonlóan kezelhetjük az autó minden berendezését.

A modern autók legmeggyőzőbb felszerelései azonban mégis a különböző vezetéssegítő rendszerek. Az egyik legújabbat a Ford mutatta be a napokban: az új S-Max nemcsak a közlekedési táblák felismerésére képes, hanem automatikusan tartja is a megengedett sebességet, így biztonságosabban autózhatunk és a gyorshajtási bírságot is elkerülhetjük. Az egyik legelterjedtebb asszisztens a városi vészfékező rendszer: ez a szélvédőn lévő kamera vagy a lökhárítóba épített radar segítségével figyeli az előttünk haladótól mért távolságot. Ha az netán vészesen csökken, a rendszer előbb figyelmezteti a vezetőt, majd önállóan fékez, így 50 km/órás sebesség alatt elkerülhetők a ráfutásos balesetek. A Volvo még tovább fejlesztette ezt a technológiát: az XC90-es akkor is automatikusan fékez, ha a vezető kikanyarodna egy közeledő jármű elé, ami a zsúfolt kereszteződésekben gyakori vészhelyzet. Az új szabadidő-terepjárót egy másik újítással is ellátták: útelhagyás esetén az autó észleli a történteket, megfeszíti a biztonsági övet, a kemény talajra érkezés során fellépő erőket pedig az ülésbe épített energiaelnyelő zóna fogja fel, így előzhetők meg a komolyabb sérülések. A svédek hagyományosan nagy figyelmet fordítanak autóik biztonságára, és ezt látva egyáltalán nem megvalósíthatatlan az a vállalásuk, hogy 2020 után senki ne veszítse életét vagy szerezzen súlyos sérüléseket egy új Volvóban utazva.

A kütyük a kényelmet is szolgálják: ilyen a Nissanok kamerarendszere, amely felülnézeti képen mutatja a manőverünket, vagy ilyenek az önállóan parkolni képes asszisztensek. A modern autókban tucatnyi vezetéssegítő vigyáz az utasokra akkor is, amikor a vezető éppen nem figyel. Ezek az asszisztensek jelzik a holttérben lévő járművet sávváltáskor, és figyelmeztetnek vagy akár önállóan vissza is kormányoznak, ha véletlenül elhagynánk a sávot, miközben automatikusan tartják a távolságot az előttünk haladó autótól. Innen már csak egy lépés az önvezető autók kora, és nem is tévedünk nagyot: többek között az Audi és a Volvo is kísérletezik autonóm járművekkel. Aki tehát még mindig úgy gondolja, hogy a mai autókat legfeljebb csak a formájuk adhatja el, annak egy vezetéssegédekkel felszerelt modern típus kipróbálása után garantáltan megváltozik a véleménye.