Nem ad pénzt Brüsszel a 3-as metróra
139 milliárd forintos forintos hitel felvételére kényszerül Budapest, mivel Brüsszel nem támogatja az M3 metróvonal felújítását – értesült a Népszabadság. Az EU már korábban jelezte, hogy felújításra korlátozódó beruházásra nem adnak pénzt. A vonalat ugyanis az eredeti tervekkel szemben nem hosszabbítják meg Káposztásmegyerig, de az unió döntését erősítette a teljes akadálymentesítés részlegessé alakítása, illetve a több szempontból is aggályosnak tartott metrókocsitender is erősítette.
A lap úgy tudja, hogy a kormány ennek ellenére benyújtja a támogatási kérelmet, és megvárja a hivatalos elutasítást, ami 2017 tavaszára várható. A vonal felújítása ezzel szemben novemberben kezdődne, csakhogy így nem lesz rá fedezet. A kormány feltételesen vállalt garanciát, amit a lap szerint „a főváros hitelfelvételbe kényszerítésével pipálna ki”.
A kormány máris tárgyalásokat kezdeményezett az Európai Beruházási Bankkal (EIB) az újabb hitelről, amelyről a legutóbbi kormányülésen Tarlós István főpolgármestert is tájékoztatták. A főpolgármester reméli, hogy a kormány által korábban a fővárosnak ígért 139 milliárdos uniós támogatást más projektre megkaphatja a város, de erre a Népszabadságnak nyilatkozó szakértők kevés esélyt látnak.
A főváros tájékoztatása szerint az M3-as metróvonal infrastruktúrájának EIB-hitelkeret megemelésével történő finanszírozásáról szóló tárgyalások most kezdődnek el Tarlós István, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter között. A hitel visszafizetésére az állam ad garanciát. A Népszabadság szerint önerőből Budapest nemigen lesz képes visszafizetni a 139 milliárd forintosra duzzadó hitelt. A lap szerint a főváros vezetése függő helyzetbe került a kormánytól, aminek az is a jele, hogy lengyel buszok helyett a kormánynak engedve drágább, magyar buszokra építő buszszolgáltatást kénytelen vásárolni.