Milyen a sikeres vezető?

Vajon mi a közös az Apple alapítójában, Steve Jobsban és a Tesla megálmodójában, Elon Muskban? Hogyan lehetett az, hogy Walt Disney már az első Miki egér-rajzfilm sikere után egész szórakoztató iparágban gondolkozott? „Ők az úgynevezett erős jövőképpel rendelkező vezetők, akik másként néznek a világra. A sikeres vezetés azonban nem csak néhány kiválasztott kiváltsága, igenis tanulható” – mondja Aaron K. Olson, az Aon Global Talent Management vezetője, a Northwestern Egyetem tanszékvezetője, aki a napokban Budapesten mutatta be Leading with Strategic Thinking (Stratégiai gondolkodással vezetni) című könyvét.

2016. május 18., 15:14

„A sikeres vezető négy típusát vázoljuk fel a könyvben szerzőtársammal, B. Keith Simersonnal együtt, mindent gyakorlati példákkal alátámasztva – mondja Olson. – Húsz év vezetői tanácsadás és kilenc országból érkező, több mint háromszáz cégvezetővel készített interjú alapján alakítottuk ki az eredményes stratégiai vezetés jellemzőit.”

Négy vezetési típus

1. A jövőképpel rendelkező vezetők

Aaron K. Olson négy típusra osztja a sikeres vezetőket. Az első, amilyen Jobs, Musk és Disney mellett a show-királynő Oprah Winfrey is: a jövőképpel rendelkező (vizionárius) vezetők. Róluk leginkább azt mondják a munkatársaik, hogy olyanok, mintha látnák a jövőt és megéreznék a változásokat. Ezek a vezetők folyamatosan nézik a trendeket és jó megfigyelők. „Az IKEA sikerét is egy ilyen apró észrevétel hozta meg – mondja Olson. – A vezetők azt látták, hogy több dolgozójuk leszereli az asztal lábát, hogy az beférjen a vásárlók autójába. Muszáj az asztalokat a lábakkal összeszerelve árulnunk? – kérdezték maguktól. Nem – jött a válasz azonnal, és előálltak a lapra szerelt bútorelemeket tartalmazó lapos dobozok árusításának ötletével. Ez a megfigyelés végül az IKEA-t a világ vezető bútoráruházává emelte.”

2. Irányító vezetők

Utasító vezetési stílussal juttatta a csúcsra és irányította húsz éven át a General Electric (GE) céget Jack Welch. Az irányító vezetőket úgy jellemzik munkatársaik, hogy magabiztosak és meghatározók. „Ez a régi típusú vezetés – mondja Olson –, körülbelül olyan, mint amikor a csatamezőn utasítják a tisztek a katonákat. Ez ma már nem jellemző. Gyakran előfordul, hogy a cégvezetőknek különböző típusú csapatokat kell létrehozniuk és ennek megfelelően kell változtatniuk a vezetési stílusukon. Máshogyan kell ugyanis irányítani egy kreatív csapatot és máshogyan azokat, akiknek útmutatásra van éppen szükségük. A vezetőknek folyamatosan alkalmazkodniuk kell ehhez az állandóan változó helyzethez.”

3. Támogató vezetők

A mások kibontakozását segítő vezetők azon dolgoznak, hogy munkatársaik megvalósíthassák az ötleteiket. Érzékelő és bátorító – ez a két szó illik a leginkább rájuk. „Sok ilyen vezető dolgozik a 3M cégnél, ahol a termékek állandó fejlesztése miatt nagy kreativitásra van szükség – mondja Olson. – Ezt a támogató vezetési típust formázza meg Robin Williams, amikor az 1989-ben készült Holt költők társasága című amerikai filmben tanárként megpróbálja felkelteni a diákok érdeklődését az angol költészet iránt, és arra bátorítja őket, hogy járjanak nyitott szemmel a világban és változtassák meg a dolgokat maguk körül. A legtöbb coach, mentor, tanár vagy edző is ezzel a vezetési stílussal dolgozik.”

4. Együttműködő vezetők

Az együttműködésen alapuló vezetői stílus legismertebb képviselője Nelson Mandela dél-afrikai köztársaság elnök volt. A faji megkülönböztetés ellen küzdő, évtizedekig fogságban ülő Mandela 1994-es megválasztása után ezzel a nyerő-nyerő helyzetre törekvő vezetési stílussal hozta egyensúlyba országát. Megnyerő és megbízható – így jellemzik őket, de az is igaz, hogy a tapasztalatok alapján ritka az ilyen cégvezető, aki a munkatársakkal mélyebb kapcsolatot épít ki, akinek mások igazi megértése fontos, közös érdeklődést keres velük, és ha kell, képes megosztani az erejét is.

A vezetés tanulható

„Minden vezetőnek van valamilyen vezetési stílusa – folytatja Olson –, de ezen lehet változtatni. Mi például az egyetemen és az Aonnál is arra törekszünk, hogy megismertessük a cégvezetőkkel ezt a négy vezetési stílust, hogy felismerjék és mindig a megfelelőt alkalmazzák az adott helyzettől függően.”

A szerző szerint ahhoz, hogy a cégvezetők jól tudják alkalmazni ezeket a vezetési stílusokat és változást érjenek el, három dologra van szükségük: legyen jó önismeretük, figyeljenek a beosztottjaikra, vagyis hallgassák meg, hogy a munkatársak mit várnak el tőle mint vezetőtől, és annak megfelelően cselekedjenek úgy, hogy közben bevonják kollégáikat is a munkába. De ami ennél is fontosabb – mondja Olson –, hogy a cég vezetője tudjon és akarjon változni.

Minden helyzetben igaz, hogy a vezetők legfontosabb képessége az alkalmazkodó képesség. Van olyan vezetői stílus, amelynek mentén jól tud működni egy vezető, de a helyzet változhat és kívánhat más vezetői stílust ahhoz, hogy egy vállalkozás ebben az új helyzetben is meg tudja őrizni sikerességét. Ilyenkor kérdés, hogy a vezető képes-e tudatosan felismerni az igényeket, tanulni és változtatni a vezetői stílusán.