Nyolc jelölés után kapta meg első Oscar-díját Alexandre Desplat
A nyolcadik jelölés után az idei gálán vehette át első Oscar-díját Alexandre Desplat A Grand Budapest Hotel kelet-európai folklórt idéző zenéjéért. Ő a hetedik francia zeneszerző, akit a legjobb filmzenének járó elismeréssel jutalmazott Hollywood.
A Golden Globe- és Grammy-díjas, háromszoros César-díjas Alexandre Desplat az amerikai filmipar egyik legkeresettebb művésze. 2008 óta minden évben érte izgult Franciaország az Oscar-gála éjszakáján, de csak most először ünnepelhette a francia média.
Jelölték többek között A királynő, az Argo-akció, A király beszéde és a Philomena című filmekhez írt zenéjéért. Közben kétszer elnyerte az Európai Filmakadémia díját, valamint a BAFTA brit filmdíjat is.
Olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Stephen Frears, Roman Polanski, Kathryn Bigelow, George Clooney, Ang Lee, Ben Affleck és Wes Anderson, akivel utolsó közös munkája végre meghozta számára a legjelentősebb filmes elismerést.
A díjátadón Desplat elsőként az amerikai rendezőnek mondott köszönetet, akinek filmjeiben „a zene, a vágás és a ritmus tökéletes összhangban áll”, és akivel egyébként szomszédok a párizsi Montparnasse negyedben.
A nagyközönség a Harry Potter szuperprodukcióhoz írt zenéiből ismerhette meg Desplat egyedi stílusát, aki 53 évesen több mint száz film zenéjét jegyzi. Jóllehet már 15 éves korában arról álmodozott, hogy egy nap majd amerikai filmekhez ír zenét, fuvolaművész lett belőle. Jacques Audiard francia filmrendezőnek köszönheti filmes karrierje indulását. Az 1994-ben forgatott Férfiak mélyrepülésében című drámához olyan zenét komponált, amely egy pillanat alatt hazája egyik legfoglalkoztatottabb filmzeneszerzőjévé tette.
Desplat soha nem kereste a reflektorfényt. Talán ez az oka annak, hogy az Oscar-díjat is csak a nyolcadik jelölés után kapta meg. Klasszikus műveltségéből fakadóan a szimfonikus hangzás iránt vonzódik, de a Martin Scorsese filmjeiben bevezetett és Quentin Tarantino vígjátékaiban tökéletesített filmzenei stílus képviselőjeként szereti nagy slágerek megidézésével felgyorsítani a filmes narrációt.
Desplat vágyálma volt azon nagy francia filmzeneszerzők nyomdokába lépni, akik Hollywoodban dolgoztak. Oscar-díjával abba a hagyományba illeszkedik, amelyet az Arábiai Lawrence-ért 1963-ban elismert Maurice Jarre vagy Az angol betegért 1992-ben jutalmazott Gabriel Yared neve fémjelez.
A French Touch Debussy és Ravel hatásával jellemezhető a filmzenékben. Az elsősorban a hangszerelésben érzékelhető franciás finomság ellentéte a klasszikus hollywoodi zeneszerzők nagyzenekari stílusának. Új inspirációkhoz Hollywoodnak mindig is szüksége volt külföldi alkotókra, a filmzenében ezt a szerepet a hatvanas években vették a franciák a közép-európai emigránsoktól.
Desplat viszont nem hagyta el a hazáját, a hollywoodi szuperprodukciók mellett továbbra is dolgozik francia szerzői filmekben. Három helyen van lakása, Párizs, London és Los Angeles között ingázik.
2009 óta Roman Polanski állandó alkotótársa, jelenleg a Dreyfus-perről készülő filmen dolgoznak együtt, amelynek forgatása júliusban kezdődik Lengyelországban.
Desplat vonós hangszerekre írt zenéjének egyedi stílusát hegedűművész felesége inspirálja.
Dominique Lemonnier a férje műveinek fő előadója, együtt alapították az eredeti Desplat-darabokat játszó Traffic Quintet nevű zenekarukat (vonósnégyes nagybőgővel), amelynek rendszeresen dolgoznak át filmzenéket is.
Desplat-nak a zenei műfajok közti hierarchiát tagadó nyitott szellemisége sokszínű identitásából is fakad. Francia apja és görög anyja a kaliforniai Berkeley egyetemen ismerkedtek meg egymással, s egybekelésüket követően öt évig az Egyesült Államokban éltek. Gyermeküknek mind a három kultúrát átadták. A klasszikus zene mellett a család élénken érdeklődött a dzsessz, a brazil bossa nova és az afrikai zenék iránt.
„Sokáig tartott megtalálni a saját utamat és a zenei világomat. Olyan sok hatás ért, hogy muszáj volt szintetizálnom” – mondta a zeneszerző egy interjúban. Talán ezzel magyarázható az is, hogy Desplat nem kizárólag a filmzenék, hanem általában a filmművészet egyik kiváló szakértője.
„Desplat nemcsak a filmzenék egyik legnagyobb szerzője, hanem a film szenvedélyes rajongója különös művészi érzékenységgel. Nagyon mély ismeretekkel bír a filmek, azok története és nyelvezete területén” – mondta Alberto Barbera, a velencei filmfesztivál igazgatója, amikor felkérte tavaly Desplat-t a zsűri elnökének. Ez volt az első alkalom a velencei filmfesztivál történetében, hogy filmzeneszerzőt választottak zsűrielnöknek a szervezők. Négy évvel korábban Desplat pedig a cannes-i fesztivál zsűrijének tagja volt.
Christian Morin