Nosztalgia Ikarus buszokat indít a Közlekedési Múzeum

Mozgó Múzeum címmel múzeumpedagógiai élményutazásra várja az érdeklődőket decemberben és januárban a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, amely Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszt indít Budapesten.

 

2023. december 7., 20:50

Szerző:

Az utazók a múzeum teljeskörűen restaurált Ikarus 66-os és Ikarus 311-es autóbuszain járhatják be Budapest belvárosának kedvelt helyszíneit, miközben megismerhetik a járműveket, koruk történeti és társadalmi hátterét, alkalmanként mindezt élő zene kíséretében – áll a Közlekedési Múzeum csütörtöki közleményében.

Mint kiemelik, a múzeum a bekerülő járművek restaurálását követően törekszik arra, hogy műtárgyait minél szélesebb körben a közönség számára is elérhetővé tegye. A program december 16-án kezdődik, a téli menetrend a www.mozgomuzeum.hu oldalon található meg. A jegyek online elővételben, a járművek befogadóképességének megfelelően, korlátozott számban érhetőek el. A járatok a Műcsarnok előtti megállóból indulnak, és ugyanoda érkeznek vissza, a főváros kedvelt részeinek érintésével, fel- és leszállásra csak itt van lehetőség. A menetidő forgalomtól függően körülbelül 50 perc. A Zenélő Buszokon szombat délutánonként élőzenét is biztosítanak.

Az Ikarus 311-es széria az 1970-es évek végéig közlekedett elsősorban helyközi és távolsági hazai közforgalomban, ezt követően szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették. Az Ikarus gyár legendás export sikereit is ezzel a típussal alapozta meg: csaknem 900 darabot értékesítettek az NDK számára és mintegy 400 darabot Bulgáriába.

A múzeum tulajdonában álló Ikarus 311.24 típusú autóbusz 1971-ben készült. A járművet egy időben méhészbuszként használták, ennek köszönhetően maradhatott fent. 2013-ban teljeskörűen felújították: visszanyerte eredeti vaj-drapp fényezését és a gyártáskori állapotnak megfelelő belterét, megújult vázszerkezettel és felújított motorral oldtimer minősítést kapott.

Az Ikarus 66-os széria, amelyet városi-elővárosi közlekedésre fejlesztettek ki, megoldást jelentett az 1960-as évek fővárosi tömegközlekedés súlyos kapacitáshiányára. Az autóbusz „Faros” becenevét valószínűleg a jármű jellegzetes farmotoros elrendezése ihlette.

A múzeum Ikarus 66-osa az utolsó tíz legyártott példány egyike volt, amelyet 1973-ban helyeztek üzembe és 1983-ig közlekedett, ezután szintén méhészbuszként használták. Az intézmény 2016-ban vásárolta meg az autóbuszt, amely aprólékos és hiteles restaurálása után visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, és az oldtimer minősítést is megkapta.

(Kiemelt kép illusztráció: a III. Ferihegyi Ikarus Találkozó a budapesti Aeroparkban, 2021. október 2-án. Fotó: Pozsonyi Roland / 168.hu)