Mi lesz veled, Odeon?

Eggyel kevesebb lehetőség közül választhatnak azok, akik a plázák helyett a budapesti art mozikat favorizálták: július 31-én az elmaradt bérleti díjakból felhalmozott többmillió forintos tartozás miatt biztosan bezár a Hollán Ernő utcai Odeon-Lloyd mozi, ami ebben a formában – a tékával és kávézóval együtt – kilenc éve meghatározó pontja Újlipótvárosnak. Az üzemeltetők július utolsó hetében filmfesztivállal búcsúznak a közönségtől, és ígérik: továbbviszik az „odeonos szemléletmódot”. A mozi bezárásáról és a tervekről Borsos Erika, a mozit üzemeltető Odeon Video Kiadó- és Kölcsönző Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a dívány.hu magazinnak.

2012. július 26., 18:24

Mikor kezdődtek a problémák a finanszírozással?

2010-ben megszűnt a Magyar Mozgókép Közalapítvány, így a filmforgalmazói támogatásokat nem kaptuk meg. Ez felborította az életünket, mert korábban azt az összeget, amit az általunk forgalmazott film megtermelt, be tudtuk forgatni a következő film behozatalába. Támogatás nélkül ez nem működött. 2011-ben még volt fővárosi támogatása is a mozinak, 2012-ben viszont ez is megszűnt, az év már úgy indult, hogy nem lesz semmilyen támogatás. Tavaly év végén még megkaptuk egy részét a mozira vonatkozó támogatásnak, amelyekről aláírt szerződéseink voltak. Tavasszal a Nemzeti Filmalap felajánlott egy kétmillió forintos gyorssegélyt, ezt sikerrel megpályáztuk, de annyi tartozást halmoztunk fel az elmaradt bérleti díjakból, hogy ez az összeg annak csak egy részét fedezte. Körülbelül 10 milliós nagyságrendről beszélünk. A Budapest Film Zrt. sem teheti meg, hogy finanszírozza a mi létünket. Eléggé véglegesnek tűnik a döntés, hogy itt van a stop.

Milyen kihasználtsággal kellene működnie a mozinak, hogy állami és fővárosi támogatás nélkül is fenntartható legyen a mostani videotéka-mozi-kávézó egység?

A hely üzemeltetési költsége nagyon magas, ahogyan számolgattuk, körülbelül 30-40 százalékos kihasználtsággal kellene a mozinak működnie, ez jelenleg 23 százalék.

Nem is nagy a különbség.

Nem, százalékban valóban nem nagy különbség, de ahhoz képest, hogy mennyire komoly munkával és energiabefektetéssel tudtunk az évek során 4-6 százalékkal növelni a látogatottságot, soknak számít.

A teljes interjút a

dívány.hu-n olvashatja.