Eltévedt támogatás
Útvesztőben címmel aratott telt házas sikert a PR-Evolution táncegyüttes a Művészetek Palotájában a tavaszi fesztivál idején. Ám a csapathoz szabadúszóként társult táncosok többsége azóta sem érti: merre bolyong hónapok óta a gázsijuk?
(A hetilap megjelenése után az Európai Szabadúszó Művészek Egyesülete közleményt juttatott el a szerkesztőséghez, melyet a cikk alatt közlünk.)
Tanácstalanságra persze már az is okot adott: a bemutató napján eléjük tolt szerződésen nem a PR-Evoluton, hanem az Európai Szabadúszó Művészek Egyesülete (ESZME) szerepelt megbízóként, bár a kontraktust részükről sem írta alá senki.
Mára annyi kiderült: a PR-Evolution vezetője, Nemes Zsófia tagja az ESZME-nek is, ugyanis a színházi törvény változásaival a független társulatok jogilag lényegében „értelmezhetetlenné” váltak. Így csak egy hivatalos szervezet közbeiktatásával pályázhatnak minisztériumi és NKA-támogatásra. Csató Kata, az ESZME, egyben a Független Színházak Szövetségének elnöke hangsúlyozza: egyesületük felelőssége ki is merül a pályázatok lebonyolításában és az elnyert pénzek kiosztásában. A felhasználás mikéntje már a művészek dolga.
Csató szerint a PR-Evolution vezetője alighanem egyéb, korábbi projektjeinek utófinanszírozására használta az Útvesztőbenre kapott összeget. Azt is említi: a PR-Evolution vezetőjétől máig nem kapta meg a márciusi produkció gazdasági és szakmai elszámolását, amelyet már májusban be kellett volna mutatni a támogatást folyósító állami intézményeknek.
Nemes Zsófia ezzel szemben állítja: időre elkészítette az elszámolást, az ESZME azonban máig tartozik az előző évi projektek kimutatásaival. Nemes Zsófia így azt sem tudja: megkapta-e egyáltalán az egyesülettől az Útvesztőbenre elnyert NKA-támogatást?
A vitának egyéb leágazásai is vannak, amelyek azt mutatják: az alul- és olykor utófinanszírozott függetlenek kénytelenek néha ad hoc megoldásokat keresni. Más kérdés, hogy azok hová vezetnek.
Abban az ESZME és a PR-Evolution vezetője is egyetért: több mint kínos, hogy az Útvesztőben táncosai sebtében készült, senki által nem szignált szerződéseket kaptak egy nemzetközileg is magasan jegyzett fesztivál bemutatója előtt. A táncosok hivatástudatát jelzi, hogy mégis a fellépést választották, a messze hangzó botrány helyett.