Diana hercegné tragédiájának mítosza – Spencer filmkritika

A Kristen Stewart főszereplésével készült film végre nem csak Diana hírnevét lovagolja meg, hanem a név mögött rejlő személyiséget is bemutatja. Kritika.

2021. november 10., 09:31

Szerző:

Csütörtökön kerül a hazai mozikba a Diana hercegnőről szóló Spencer című film, amely a walesi hercegné 1991-es karácsonyi ünnepét mutatja be, mely során végleg elhatározza, maga mögött hagyja a brit királyi családot. A történet Diana őrlődését mutatja be, amelyet a királyi család által jelentett nyomás, a hihetetlen mértékű médiafigyelem, valamint Károly herceggel való elhidegült kapcsolata vált ki benne. Az alapvetően életszagú történetet ugyanakkor fikciós elemekkel is megszórják: Diana hallucinációit, korábbi, házasság előtti élete utáni vágyódását is láthatjuk, valamint későbbi halálának előjeleire is utalást tesz a film. Diana hercegné életéről nem most készítenek először filmet vagy sorozatot. Az elmúlt évek egyik népszerű sorozatában, az angol királyi család üzelmeibe is betekintést engedő A korona című sorozat is foglalkozott már Harry és Vilmos herceg édesanyjával. Azonban emellett is számtalan dokumentumfilm, illetve játékfilm készült már a jövőre 25 éve, autóbalesetben elhunyt hercegnéről.

A Spencer című film – amelynek elnevezése Diana leánykori nevére utal – ugyanakkor nem a királyi családra és azok Dianával való harcáról mond el újabb információkat, hanem száz százalékban a hercegnére fókuszál.

A film rendezője, a chilei Pablo Larraín nem először készített filmet híres feleségekről, a 2016-ban Natalie Portman főszereplésével mozikba került alkotása ugyanis Jackie Kennedy, férje meggyilkolása utáni időszakát mutatja be, mely során egyszerre kell helyt állnia anyaként, politikai szereplőként, valamint fenntartani férje hagyatékát. A film ugyanakkor sokkal kevésbé működött, mint a Spencer. Az idei velencei filmfesztiválon bemutatkozó alkotás ugyanis egy nagyon személyes hangnemet üt meg, ami a film minden egyes építőkockájából sugárzik. A kamera sokszor intim közelségből mutatja a Diana szerepét csodálatosan megformáló Kristen Stewartot (Alkonyat-filmek), Jonny Greenwood zeneszerző fülbemászó dallamai pedig jóval a vetítés után a néző fejében visszhangoznak majd.

A film egyik jelenete. Fotó: NEON

Azt már korábban is lehetett tudni, hogy Diana hercegné bulémiás volt, azonban a film ezt a betegséget egyértelműen a királyi családhoz tartozás jelentette nyomással magyarázza. A cselekmény szerint betegségével a királyi család is tisztában volt, szimplán nem érdekelte annyira őket személyes konfliktusaik miatt. Természetesen az igazság lehet ettől eltérő. Diana személyiségét továbbá az állandó megfigyelés is torzítja, melynek hatására a paranoia tünetei is felbukkannak rajta. Ezek hamarosan hallucinációkba is átcsapnak, melyeknek központi alakja Boleyn Anna, VIII. Henrik második felesége.

Dianának ugyanis rögeszméjévé válik, hogy azonos a sorsuk: férjük megcsalja őket, mégis a nőket vádolják házasságtöréssel; valamint hogy a válás csak a haláluk árán valósulhat meg. 

Érdekes még a filmben az is, hogy nem foglal egyértelműen állást abban, ki is volt a rosszabbik fél a válásban. Ugyanis nem elsősorban Károly herceg (Jack Farthing) és Diana viaskodását követjük végig, hanem a komplett királyi lét és Diana hercegné személyiségének szembenállását. A királyi udvar változásra való képtelenségére csakúgy rámutat a film, mint arra, hogy a walesi hercegné egyszerűen sosem vágyott erre az életre, és csak gyermekei miatt marad az udvarban. A film alapvetően egy falsúlyos dráma, részenként azonban mégis szórakoztató jeleneteket dobnak be, főleg amikor Diana és gyermekei párbeszédéről van szó. Ezeket a diskurzusokat nagyon átélhetően írták meg, tényleg egy családot látunk megelevenedni a filmvásznon, amelyhez Kristen Stewart játéka mellett Jack Nielen (Vilmos herceg) és Freddie Spry (Harry herceg) gyermekszínészek kedves játéka is sokat hozzátesz.

Fontos még emellett a hercegnő folyamatos utasításoknak való ellentmondása is. A királyi udvarban, ahol minden egyes személyre szigorú dresszkód vonatkozik, Diana mindig megpróbál belecsempészni valami személyeset, jelezve ezzel, hogy nem ért egyet a királyi udvar elitizmusával. Ez a téma egyébként többször is tematizálódik a film során, és maga Károly herceg mondja ki, hogy a brit királyi udvar képtelen a változásra. A Spencer nem egy egyszerű életrajzi film. Még ha fikciós eszközökhöz is nyúl, látszik, hogy a rendező kellően elmélyedt a karakterben, és a benne rejlő morális dilemmákon. Ezt egészítette ki Kristen Stewart megbabonázó játéka, amely egyszerre hordozza magában a hercegné sebezhetőségét, valamint szabadság utáni vágyát is. Az Oscar-díjért folyó versenyben jó esélye lehet ezzel az alakítással az amerikai színésznőnek.

Az viszont nagyon érdekes volt, hogy a királyi udvar pompájában játszódó film játékidejének jó fele a vécén játszódik – bár érthető –, valamint hogy a jelenleg is regnáló II. Erzsébetnek csupán egyetlen mondat jutott a filmben, az is inkább csak kényszerből. A Spencer tehát nem egy átlagos mozifilm: lassú a tempója, nincsenek túlgondolva a párbeszédek, mégis átélhető és emberi.

A film előzetese az alábbi linken tekinthető meg:

(Kiemelt kép: Kristen Stewart, mint Diána hercegnő a Spencer című film egyik jelenetében. Fotó: NEON)

18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.