A tánc értelme – Lőrinc Katalin a test szövegéről
Nemrég jelent meg A test mint szöveg című kötet, amelynek szerzője a Harangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus Lőrinc Katalin. Ő a hazai kortárs tánc egyik megteremtője, sokoldalú alakja. Az Állami Balettintézetben végzett 1977-ben, majd a világhírű táncmester Maurice Béjart tanítványa lett. Jelenleg a Magyar Táncművészeti Egyetem tanára, emellett a színművészetin és a Kortárs Táncművészeti Főiskolán is tanít. A József Attila Színházban jelenleg is nagy sikerrel játsszák a Karenina, Anna című előadást, amelynek koreográfiáját készítette. Tizennyolc év kihagyás után, 2006-ban, Horváth Csaba hívására táncosként is visszatért a színpadra, és a hatvanéves művész még mindig kísérletezik, szuggesztív performance-okat ad elő szokatlan helyszíneken, akár kávézóban vagy múzeumban is.
A tánc elmélete és története is izgatja, s főleg az a kérdés: tekinthető-e nyelvnek a tánc? Kutatásaiból írta meg doktori disszertációját. A 168 Órának elmondta, az Országos Széchényi Könyvtár egyik színháztörténész szakértője ajánlotta fel, hogy a témából könyvet írjon, s a könyvtár vállalta a kiadást is.
– Gyakran halljuk, hogy a kortárs táncot, de a festészetet, a zenét is nehéz megérteni. Következménye ez annak, hogy a mi kultúránk alapvetően a verbalitásra, a szavak értelmére épül. Így szocializálódtunk. Holott létezik egy preverbális testi nyelv is, amely nem azonos a testbeszéddel. Könyvemben a tánc kultúrtörténetét, filozófiáját is elemzem. Nagyon izgalmas, ahogy különböző történelmi korokban a test jelentése megváltozik – mondta Lőrinc Katalin.
S hogy miként értelmezhető szövegként a tánc, azt a művész saját előadásainak példáin is bemutatja. Fontos könyv mindazoknak, akik nézni és érteni is szeretnék a modern táncot.