A tánc értelme – Lőrinc Katalin a test szövegéről

2018. május 24., 08:35

Szerző:

Nemrég jelent meg A test mint szöveg című kötet, amelynek szerzője a Harangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus Lőrinc Katalin. Ő a hazai kortárs tánc egyik megteremtője, sokoldalú alakja. Az Állami Balettintézetben végzett 1977-ben, majd a világhírű táncmester Maurice Béjart tanítványa lett. Jelenleg a Magyar Táncművészeti Egyetem tanára, emellett a színművészetin és a Kortárs Táncművészeti Főiskolán is tanít. A József Attila Színházban jelenleg is nagy sikerrel játsszák a Karenina, Anna című előadást, amelynek koreográfiáját készítette. Tizennyolc év kihagyás után, 2006-ban, Horváth Csaba hívására táncosként is visszatért a színpadra, és a hatvanéves művész még mindig kísérletezik, szuggesztív performance-okat ad elő szokatlan helyszíneken, akár kávézóban vagy múzeumban is.

Fotó: Eifert János

A tánc elmélete és története is izgatja, s főleg az a kérdés: tekinthető-e nyelvnek a tánc? Kutatásaiból írta meg doktori disszertációját. A 168 Órának elmondta, az Országos Széchényi Könyvtár egyik színháztörténész szakértője ajánlotta fel, hogy a témából könyvet írjon, s a könyvtár vállalta a kiadást is.

– Gyakran halljuk, hogy a kortárs táncot, de a festészetet, a zenét is nehéz megérteni. Következménye ez annak, hogy a mi kultúránk alapvetően a verbalitásra, a szavak értelmére épül. Így szocializálódtunk. Holott létezik egy preverbális testi nyelv is, amely nem azonos a testbeszéddel. Könyvemben a tánc kultúrtörténetét, filozófiáját is elemzem. Nagyon izgalmas, ahogy különböző történelmi korokban a test jelentése megváltozik – mondta Lőrinc Katalin.

S hogy miként értelmezhető szövegként a tánc, azt a művész saját előadásainak példáin is bemutatja. Fontos könyv mindazoknak, akik nézni és érteni is szeretnék a modern táncot.

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!

A rendező arra vágyik, hogy a munkája valamiféle hatást keltsen, ellenkező esetben nem sok értelme van bármit csinálni. Hogy a politika a jelenlegihez hasonló szintű feszültséget kelt majd a színházban arra nem számított – többek között derült Réczei Tamás Dobd be magad! című, exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható műsorából, melynek vendége Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője volt. Ne hagyja ki!

Bár édesanyja személyes ambícióját valósította meg azzal, hogy balettot tanult, ezt egyáltalán nem bánja. Hiszen rengeteg mindent tanult a tánctól, amit a szakmai pályafutása során is kiválóan képes hasznosítani. Többek között erről beszélt a Réczei Tamás vezette Dobd be magad! című műsor vendégeként Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezője. Az aktuális epizód exkluzív módon csak a 168-on tekinthető meg, ne hagyja ki!

Székely Kriszta az első diplomáját klasszikus balett szakon szerezte, majd 2015-ben színházrendezőként végzett Székely Gábor és Bodó Viktor osztályában. A budapesti Katona József Színház rendezője kalandos életpályát tudhat maga mögött, amiről a kizárólag a 168.hu felületén látható, Dobd be magad! című műsorban beszélt részletesen. Ne hagyja ki!