Védjeggyel ellátott provence-i ízek
A dél-franciaországi Vaucluse megye közel egymilliárd eurós forgalmat bonyolító mezőgazdaságának sokszínűségre és a jellegzetes provence-i aromákra kívánja felhívni a figyelmet a helyi agrárkamara által közelmúltban létrehozott Savourez le Vaucluse (Izlelje meg Vaucluse-t!) márka piros-fehér logója, amelyet kizárólag a hitelesített helyi minőségi termékek használhatnak.
A mediterrán Provence több szempontból is olyan, mintha Franciaország kicsinyített változata lenne. A belföldi családi és a külföldi turizmus által is kedvelt napsütéses vidék hegyes-völgyes területeiről származnak a Rhone-vidék és Chateauneuf-du-pape fenséges borai, az autóutakat végtelen napraforgó- és levendulamezők, olívaültetvények és gyümölcsösök szegélyezik.
A megyeszékhelyen, a kulturális rendezvényeiről is ismert 90 ezer lakosú Avignonon kívül csak néhány kisvárost találni a félmillió lakosú Vaucluse-ben, ám azok mindegyike valamilyen gasztronómiai specialitásáról ismert: az almáról, az eperről, a cseresznyéről, a mézről és nugátról, a kecskesajtról, és mindenekelőtt a legnemesebb szarvasgombáról és az oliváról. Franciaország közel félmillió agrárvállalkozásának több mint tíz százaléka itt működik.
Jóllehet a kiváló provence-i borok biztosítják a híres bordeaux-i és burgundi borok mellett a nemzeti termelés hat, a megye agrártermelésének pedig 37 százalékát, azt Franciaországban is kevesen tudják, hogy itt található a legtöbb bio bortermelő. A megye szőlészeteinek közel húsz százaléka bio, az abból készülő borok forgalmának harminc százalékát az export biztosítja.
A fogyasztásra szánt szőlő és cseresznye termelésében is Vaucluse megye vezet Franciaországban, a második és harmadik helyen álló körte és alma pedig számos innovatív termék alapja, például a Valentin napon forgalmazott rózsaszínű húsos gyümölcsöké. Az avignoni Juliet nevű márka 1978 óta a világ egyetlen olyan cége, amely kizárólag biokertészetben termelt almát kínál, s annak hatvan százalékát külföldön forgalmazzák.
Annak ellenére, hogy az olivaültetvények területe 25 százalékkal növekedett az elmúlt években, a franciák is egyre több, a szomszédos országokból származó importált olivát fogyasztanak. Ezért a saját termelésű mandulát feldolgozó nugátkészítőkhöz hasonlóan az olivatermelők is nagyon fontosnak tartják a helyi termékek megkülönböztetését és népszerűsítését a hazai és külföldi közönség körében.
Erre pedig kiváló alkalmat biztosít az évi 1,7 millió turista által látogatott, közel ezer vaucluse-i kulturális fesztivál és 750 hagyományos provence-i, köztük 14 Michelin-csillagos étterem, amelyekben kizárólag helyi termékekből főznek.
A vaucluse-i ízeket pedig autentikus körülmények között kóstolhatják meg az érdeklődők a Bienvenue à la ferme (Üdvözöljük a tanyán!) nevű hálózathoz csatlakozott 150 gazda tanyáján, ahol tematikus látogatásokkal és kényelmes szállásokkal is várják a megyébe látogatókat.