Tengeralattjáró-katasztrófa: a vádlott matróz csak bűnbak?
Az orosz lapok pénteken haditengerészeket és szakértőket idézve súlyos kételyeknek adtak hangot azzal a hivatalos közléssel kapcsolatban, amely szerint a Nyerpa tengeralattjárón egy hete bekövetkezett és 20 halálos áldozatot követelő balesetet egy matróz okozta a tűzoltó rendszer "indokolatlan" beindításával.
A Komszomolszkaja Pravda című lap úgy tudja, hogy a gyanúsított - képzettségére nézve informatikus - beismerte: "unalmában nyomogatta a gombokat" a LOH rövidítéssel ismert tűzoltó rendszer irányító berendezésén - áll az MTI sajtószemléjében.
Szakértők a lapban rámutattak: véletlenül nem lehet beindítani a rendszert, a távirányítón plomba van, mellette jelzés, hogy veszélyes a használata, a plomba levétele után csak egy öt számjegyű kód beírása után reagál bármilyen utasításra, s azután még számos műveletet kell elvégezni, mielőtt működésbe lép. Igaz, a kódot sokszor egyenesen ráírják a matrózok a távirányítóra.
Emellett észrevétlenül nem lehet játszadozni, vagyis az illető vagy felelős volt a LOH működéséért, és ezért ténykedhetett rajta, vagy parancsot kapott a beindításra, vagy valamilyen feladatot kellett elvégeznie rajta, de az utóbbi két esetben ennek nyoma kell legyen a központi ügyeleti naplóban, s ha ilyen nyom nincs, akkor a matrózt bűnbaknak használják.
A nyomozás állítólag azt is vizsgálja, nem akarták-e esetleg a rekeszben lévők egyszerűen élvezni a freon kábító hatását, esetleg nem akarták-e a matrózok megtréfálni az ott lévő civileket, és hogy nem volt-e a gyanúsítottnak valamilyen oka arra, hogy bosszút akarjon állni kollégáin.
A Moszkovszkij Komszomolec című lapban a LOH-ot gyártó cég igazgatója elmondta: a rendszer minden műveletet rögzít, s az adatokat meg lehet tekinteni.
A Kommerszant című lapnak a Nyerpán lévő civilek és tengerészek közül többen kifejtették: meggyőződésük, hogy a bajt a LOH meghibásodás miatti beindulása okozta, ezért az egész rendszert ki kellene szerelni, s addig kellene "járatni", amíg megismétlődik a hiba s megnyugtatóan ki lehet javítani. A Nyerpa egyik tisztje szerint akár az emberi tényező is okozhatta volna a bajt, ha csak egy rekeszbe került volna freon, de a rendszer olyan, hogy ahhoz, hogy két rekeszbe ömöljön gáz - ahogy történt -, az illetőnek nagy varázslónak kellett volna lennie.
Dmitrij Grobovhoz - aki a baleset idején két társával az első rekeszben teljesített őrszolgálatot - szemtanúk kihallgatása alapján jutott el a nyomozás, morzsákból rakva össze, ki mikor hol volt, és mit csinált.
Grobov falujában egyetlen volt iskolatársa volt hajlandó nyilatkozni, s azt mondta: Grobov sok diák példaképe volt, jól tanult és jól nevelt fiú volt, aki a konfliktusokat mindig szép szóval oldotta meg - írja az MTI. Már az iskolában arról álmodott, hogy katonának tanul tovább, de nem vették fel a technikumba, ezért behívása után egy évvel leszerződött a hadsereghez.