Takarékosabb egy dízelnél
A Peugeot szerint egy dízel hibrid csodákra képes, viszont olyan, mint a banki hitel: aki hozzá tud jutni, annak valójában nincs is szüksége rá. PAPP TIBOR kipróbálta, legalább jó-e.
1 – A hátsó kereket hajtó villanymotor
2 – Nagyfeszültség0 akkumulátor
3 – A hibridrendszer vezérlőegysége
4 – A stop-start rendszer
5 – Hatfokozatú, automatizált váltó
6 – Az első kerekeket hajtó,
részecskeszűrős 2.0 Hdi motor
7 – Többlengőkaros hátsó futómű
8 – MacPherson első futómű
A világ első dízel hibrid személyautójának nemzetközi bemutatóján kicsit talán illene megilletődni. Elvégre ma már több hibrid is kapható, de az mind benzines. Ezek jó esetben olyan fogyasztásra képesek, mint egy dízelmotoros autó, sőt, városi körülmények között akár jobbak is lehetnek náluk.
Hogyan csinálják? A hibrid autóban a hagyományos hajtást elektromos rész egészíti ki, amely fékezéskor, lassításkor képes visszatermelni egy akkumulátorba némi energiát, amit később elhasználhatunk gyorsításra. Márpedig a belső égésű motorok pont gyorsítás közben zabálnak a legjobban. Hát ez a trükk. Az viszont nem világos, miért kerülte el eddig a mérnökök figyelmét a dízelmotor.
Talán azért, mert túl keveset fogyaszt. Ha a 6,5 literes fogyasztást sikerülne, mondjuk, 6 literre leszorítani, az autóipari léptékkel nézve hatalmas javulás volna, közel tíz százalék.
A gyakorlatban viszont szinte észrevehetetlen. Az elektromos rendszer ára olyan magas, hogy az apró, félliteres sprórolásokból beláthatatlan idő alatt térül csak meg. Ergo: jóval többet kell lefaragni a fogyasztásból ahhoz, hogy valóban megérje a dízel hibrid.
A Peugeot nem véletlenül a 3008-as rétegmodelljét választotta ki arra, hogy hibridet építsen belőle. A típus meglehetősen kompakt, de elég magas, már-már terepjárószerű. Így könnyen belefért a hibridrendszer, amely körülbelül egy mázsát dobott rá az autó tömegére.
A Peugeot mérnökei meglepő megoldással egyszerűsítették le a hibridizálást. Elöl meghagyták a klasszikus dízelmotort egy automatizált sebességváltóval, a villanymotort és a hozzá tartozó akkumulátort pedig hátulra építették be, és a hátsó tengelyt hajtja. A dízelmotor 163 lóerős, a villanymotor ehhez 37-et ad hozzá, azaz összesen 200 lóerő a teljesítmény. Tehát a 3008 Hybrid4 nem a kínálat alján szerénykedő, gyenge kis templomegere-autó, hanem a kínálat tetején trónol.
A szokatlan elrendezést azzal indokolták, hogy így gyakorlatilag bármilyen autóból hibridet tudnak készíteni anélkül, hogy túlzottan módosítani kellene az alapmotort. Kínában például a dízelek nem népszerűek, ezért ott egy benzines változatból készül a hibrid.
A rendszer másik előnye, hogy az autó összkerékhajtásossá válik. Elöl a hagyományos motor húz, hátul a villanymotor tol – kipróbáltuk mély homokban, és tényleg segítség a villanyhajtás. A rafináltabbak persze rögtön felkapják itt a fejüket: mi van, ha az akkuban épp nincs áram? Akkor elsüllyed a sárban a 200 lóerős luxushibrid? Nem. A dízelmotorhoz egy nagyobb teljesítményű generátor tartozik, ha tehát üres az akku, akkor is jut valamennyi áram a hátsó villanymotor hajtására.
Alapvetően nem sok látszik a speciális hajtásmódból, bár a csomagtartó összmérete picit csökkent, de még így is van elég hely a rakománynak. Pótkerék viszont nincs, csupán egy kompresszor és defektmentesítő kocsonya. A vezető már többet észlel. Ott, ahol egy normál autón a fordulatszámmérő lenne, egy „Power” műszert talál, amely azt mutatja, hogy az autó teljesítményének hány százalékát használja. Van egy negatív tartomány is, ide akkor lendül a mutató, ha épp visszatermel a jármű.
A gyújtáskulcs elfordításakor csak a Ready (kész) felirat gyullad fel, elég a váltó karját automata állásba húzni, és lehet nyomni a gázt. A 3008 képes tisztán elektromos módban is haladni, méghozzá igen tisztes sebességgel: akár 70 km/óráig is felgyorsít.
A villanymotorral megtehető távolság elméletileg négy kilométer. A gyakorlatban persze ennél kevesebb.
A vezető kapott egy üzemmódváltó tekerentyűt is. Itt a normál, a sportos, a 4wd és a tiszta elektromos üzem közül választhat. A 4wd mód arra az esetre szolgál, ha elakadna az autó. Természetesen amúgy is összkerékhajtással működik, viszont 4wd állásban jóval nagyobb erőt fejt ki a villanymotor.
Előbb-utóbb mindenképp beindul a dízelmotor is, ám mivel nagyon jó a hangszigetelése, alig hallatszik, az indítás pedig nem okoz rángatást vagy más zavaró jelenséget. Amikor a 3008 Hybrid4 megáll a lámpánál, a start-stop rendszer azonnal kikapcsolja a dízelt, és akkor indítja újra egy szempillantás alatt, amikor gázt adunk. Sport módban derül ki igazán, hogy mennyire dinamikus, hisz 8,5 másodperc alatt gyorsít százas sebességre.
A hivatalos adatok alapján a 3008 Hybrid4 2,5 literrel fogyaszt kevesebbet, mint azonos motorral, de hibridrendszer nélkül. Ezzel szemben az autó saját számítógépe nagyjából 6,5 literes fogyasztást mutatott a főleg országúti tesztvezetés után úgy, hogy soha sehol nem szegtük meg a sebességkorlátozást, mert Franciaországban rettenetes a gyorshajtási szigor. A csúcssebességünk 110 km/óra volt, de csak egy rövidke szakaszon. Ehhez képest a gyári adat 4,0 l/100 km.
Városban már sokkal közelebb jártunk a hivatalos adatokhoz, itt 4,7 l/100 km volt az átlagunk, rekordhajhászás nélkül. A gyári tesztpilóta 3,5-3,8 l/100 km-es értékeket is elért, de ő többször is nekifuthatott a körnek a Dinard nevű, ősszel kihalt üdülőhelynek tűnő városkában. A hivatalos gyári fogyasztás városi forgalomban egyébként 4,3 l/100 km – ekkora eltérés már belefér.
A végére hagytam az autó árát. Ez Franciaországban nagyjából 35 ezer euró, ami mostanság nálunk úgy 10,5 millió forint. Igaz, a francia állam ad kétezer euró bónuszt a vevőknek. Nálunk 2012 elején fogják árusítani a típust, az állami bónusz pedig kimerül abban, hogy a háromnegyed milliós regisztrációs adóból elengednek bő félmilliót. Ezzel együtt sem ismert még a hazai ár, de sejthető, hogy nem a 3008 Hybrid4 fogja megoldani a tankolási gondjainkat. Megmarad kiváló, csúcskivitelű, családi autónak – főleg olyan vevőknek, akiknek amúgy sem számít az a pár liter gázolaj.