Miért sztrájkolnak a Lufthansa pilótái?

A Lufthansa, a világ egyik legnagyobb légitársasága, pilótáinak sztrájkja miatt hétfőtől megbénult. A vállalat nehéz helyzetére hivatkozik és a négynapos sztrájk okozta újabb százmilliós veszteségről beszél. A pilóták viszont úgy gondolják: már hoztak áldozatokat a válság miatt, de nem engedhetik, hogy fokozatosan kiszorítsák és olcsóbb, külföldi pilótákkal váltsák fel őket. A képhez tartozik, hogy a Lufthansánál évi 62.000 eurót keres a kezdő pilóta, 250.000-et a kapitány. Egyébként a cég vezetése a munkaügyi bírósághoz fordult, kérve, hogy az rendelje el a sztrájk felfüggesztését.

2010. február 22., 14:36

A sztrájkolók egyike a hétfői Die Welt-nek elmondta: szívesebben repült volna a sztrájk helyett aznap, az eredeti terv szerint, Dallasba. Tisztában van azzal is, hogy cégük – amelynek sikerében a pilóták is érdekeltek – most nagy veszteségeket szenved. Ám a gárda már beleegyezett jövedelmük 12 százalékos csökkentésébe, majd abba, hogy idén ne emelkedjenek a bérek – és készek ugyanazért a fizetésért több munkára is. Ahhoz viszont ragaszkodnak, hogy a munkahelyüket biztosító szerződéseket megtartsák.

A pilóták ugyanis attól tartanak, hogy fokozatosan kiszervezik munkahelyeiket. Elsőnek arról volt szó, hogy a Lufthansa Italia járatain a németekénél alacsonyabb béreket kapó olasz pilóták vezessék a gépeket. Még Németországba is, jóllehet a megállapodások ezt kizárják. Aztán – olasz mintára – sorra bevethetik a szomszédos országok olcsóbb személyzetét. Márpedig ez – tekintettel a Lufthansa különösen szigorúan vett minőségi normáira – nem áll az utasok érdekében sem, érvel a szakszervezet.

60 ezer eurós tandíjat fizet a jövendő pilóta

Amely úgy véli: mivel ilyen magasak az igények, indokolt, hogy a gondosan kiválasztott munkaerőt megfelelően meg is fizessék. A gyakorlatban: a pilóta évi 62.000 euróval kezdi, tapasztalt kapitányok évi 250.000-et keresnek.

Igaz, ehhez nem vezet könnyű út. Két és fél éves képzés, amelynek ma 60.000 eurós költségét a tanulónak kell állnia. Aki a vizsga után is csak szigorú tesztek után kerülhet be a Lufthansához, ám ez a jól fizetett munka egyáltalán nem könnyű. A távolsági járatok különböző kontinensekre járó pilótáinak szervezetét az időeltolódás erősen terheli – s a jelentős idegi megterheléssel járó munka egyébként sem éppen előnyös a szervezetre – érvelnek a sztrájkolók.