Macron mindazonáltal – Forró ősz elé néz Franciaország?

Alighanem az is a válság egyfajta jele, ha egy ország az igen kevéssé indokolt politikai eufó­­ria állapotából szinte egyik napról a másikra a mély rosszkedv hangulatába esik. Valami ilyesmi történt Franciaországban a nyári alig két hónap alatt: a frissen megválasztott elnök, Emmanuel Macron népszerűsége 24 százalékpontot esett pár hét alatt, az ország közélete olyan morózus hangulatba került, mint amilyenben az európai politika új csillagának beharangozott elnök megválasztása előtt volt. A politikai kommentárok forró őszt jósolnak.

2017. szeptember 16., 16:41

Szerző:

Három hónapja csak, hogy úgy tűnt, Franciaország szinte új életre kel a volt elnök, François Hollande katasztrofális évei után. Megkönnyebbült sóhajjal szabadult meg, legalábbis egy időre, a Le Pen-veszélytől, mert államfőnek választott egy fiatalembert, akinek a terveiről nem sokat tudott ugyan, de annyit mindenképpen, hogy valami újat szeretne kezdeni. Valamiféle optimizmus uralta az országot. A reményteli hangulat persze inkább a felső középosztályt jellemezte, mint a népi rétegeket. Ennek most a jelek szerint vége van, a tánc egy nyáron át sem tartott.

Magyarországon talán nem köztudott, de Franciaország, legalábbis a közéletét illetően, igen rosszkedvű ország, és az ország hanyatlásán való lamentálás nemzeti sport már évtizedek óta. Ma már szinte minden politikai megfigyelő arról beszél, hogy Macron és vele a francia optimizmus gyors csökkenése „előre látható volt”. Persze nyilván senki sem látta előre. Azok bizonyosan nem, akik a leghangosabban ünnepelték és akik a médiában elősegítették a győzelmét.

Fotó: MTI/EPA pool/Etienne Laurent

A hanyatlás sebességét talán egy paradoxon magyarázza meg a leginkább: a Macron-jelenség egyszerre volt túl kétértelmű és ugyanakkor a lehető legnyilvánvalóbb.

Kétértelmű volt, hiszen legendássá vált a kampányoló elnökjelölt kedvenc szófordulata, a „mindazonáltal”. Például: a fiatalok állnak programom kö­­zéppontjában, mindazonáltal csök­­kentem a lakástámogatásukat és bevezetem a felvételi vizsgákat az egyetemeken. Vagy: Franciaországot újra a tudomány fellegvárává teszem, mindazonáltal megvágom a a kutatások állami finanszírozását. Az ökológia a szívem csücske, mindazonáltal támogatom a nukleáris energiát. A menekültek befogadásának erkölcsi kötelességéről beszélek, mindazonáltal kriminalizálom azokat, akik tényleg befogadják őket. A munkanélküliség elleni harcot állítom politikám központjába, mindazonáltal csökkentem a munkahely-támogatásokat.

Márészt a Macron-program a lehető legegységesebb volt a kezdetek kezdetétől, célja a francia szociális modell átalakítása, s reformok révén a jóléti állam leépítése volt. Aligha véletlenül az új elnök a kegyelmi időszakát használta fel, hogy az egyik legkeményebb ügybe, a munka törvénykönyvének átírásába vágjon bele, ami már az előző kormány idején is milliókat vitt ki hónapokon keresztül az utcákra. Erős visszatetszést keltett, hogy az elnök ezt rendeletekkel, tehát a parlamenti vitát megkerülve oldja meg, ráadásul augusztusban, a nyári szabadságok idején. A reform iránya semmiféle kételyt nem hagy maga után, hiszen megkönnyíti az elbocsátásokat, csorbítja a szakszervezeti, munkavállalói jogokat. A szakszervezetek szerint ez egyértelmű, nyílt hadüzenet.

Lassan a 2018-as költségvetés elfo­­ga­­dása is aktuális lesz, ebben az elnöknek két ígéretét kellene összeegyeztetnie: csökkenteni a hiányt és mérsékelni az adókat. Az egyetlen megoldásként kínálkozó kiadáscsökkentés célpontjai az első hírek szerint a lakás- és a munkahely-támogatások lesznek. A jelzett vagyonadó-csökkentés viszont ajándék lesz Macron legfontosabb bázisának, a felső középosztálynak. A vállalati terhek ígért mérséklésével pedig több évtizede minden kormány megpróbálkozik azzal az elképzeléssel, hogy ezáltal a cégek többet fektetnek majd be, és így csökken a munkanélküliség. Igaz, eddig még ettől sosem csökkent.

Macron imázsa külpolitikai téren is halványult. „Európa újjáalapítása” még várat magára, a francia vezető szerep ígérete pedig alighanem mosolyt csal pár német politikus arcára. Macron legutóbbi kelet-európai turnéja az úgynevezett „kihelyezett munkások” ügyének rendezésére mérsékelt sikert aratott. A volt királyi palotában, Versailles-ban fogadott Putyin látogatása semmilyen gyakorlati eredményt sem hozott.

Macron legsikeresebb hívószava a modernitás volt, a harc a múlt erői, a régi politika, a hagyományos pártok, a francia mozdulatlanság ellen. A macroni reakció a növekvő elégedetlenségre és a forró ősz első szellői­­re pedig elég ijesztő. „Az elöregedett pártok, lejárt szavatosságú politikusok és szövetségesek hirdettek ellenünk harcot – mondta, majd hozzátette, hogy – Franciaország reformálhatatlan”, „a franciák nem szeretik a reformokat” satöbbi. A modernitás pedig a jelek szerint például azt jelenti, hogy a szakszervezeteket igyekeznek kiszorítani a vállalati érdekegyeztetésből, azaz abból a folyamatból, ahol eldőlnek a bérek, a munkakörülmények, a munkaidő, s mintha egyfajta visszatérésről lenne szó a 19. századi kapitalizmus világához. A Macron-féle jövő ebben az értelemben kétségkívül különbözik a mától.

A francia baloldal szerint egyre inkább úgy tűnik, hogy Macron nem a válság megoldása, hanem maga is a válság része. Kevesen szólnak róla, de Franciaországban is megvalósult a „centrális erőtér”. Az elnök a parlamenti abszolút többségére támaszkodva óriási hatalommal bír. A parlament szerepe amúgy is formális, az ellenzék igen gyenge, és ráadásul ideológiailag a lehető legmegosztottabb. A szociális konfliktusok megoldásának aligha lehet a leghatékonyabb terepe ez a rendszer, miközben a politikai ellentétek nem csökkennek. Egy baloldali politikus úgy fogalmazott, hogy „a franciák azt hitték, megválasztják Macront, de megkapták Juppét”. Alain Juppé Franciaországban a neoliberális reformok első nagy hullámának és a vele szembeni nagy 1995-ös sztrájkhullámnak a szimbóluma. Akkor az egész országot megbénító mozgalom végül meghátrálásra késztette a kormányt. Őszintén szólva azért erre ma jóval kisebb az esély.

A forró ősznek azért összeálltak az elemei. Egy éles szemű politikai megfigyelő írta a napokban a következőt: „A politika hozzáigazodni látszik a különböző társadalmi csoportok eltérő érdekeihez. Más országokban ezek többnyire összekeverednek egymással, Franciaországban a politikai és a társadalmi törésvonalak egyre inkább megfelelnek egymásnak. Ez igen konfliktusos állapotot hozhat létre, amely nem áll messze a hetvenes évekbéli helyzettől. Távolról sem lehetetlen, hogy olyan konfliktusoknak leszünk tanúi az országban, amelyeket nem láttunk majd egy fél évszázada.”