Jó kis kampány: térdelj le és szeress!

Nehéz a tizenévesek figyelmét felkelteni, a cigi ellen pedig szinte minden kampány hatástalan – panaszkodnak a kommunikációs szakemberek. Nem így a francia BDDP & Fils munkatársai, akiknek sikerült leejteni pár állat a csigaevőknél.

2010. február 27., 15:53

A francia Nemdohányzók Jogaiért Szervezet finanszírozta kampány alapgondolata, hogy a dohányzás rabbá tesz. Innen már csak két lépés volt a szexrabszolga-motívum, amelyre végül a kampány épült.

Tény, ha valamitől félnek még a fiatalok, az a szexuális szabadságuk korlátozása, vagy a beleegyezésük nélküli szex.

A felháborodást kiváltó plakátokon és képeslapokon egy öltönyös nadrág előtt térdelő fiú, illetve egy másikon egy lány látható, szájában egy, a nadrágból kiálló cigarettával.

A fiatalok fejét egy kéz kényszeríti arra, hogy szívják a cigarettát. Az orális szexre utaló pózokat ábrázoló plakátokon "A dohányzás a dohány rabszolgasága" felirat olvasható.

Semmi értelme?

A reklámkampány még el sem indult, máris hangos indulatokat kavart a francia közéletben. A családügyi miniszter tiltakozott, és a reklámok betiltásával fenyegetőzik, Nadine Morano szerint a reklámok nem elég decensek, szexuális felhangjuk miatt közbotrány előidézésére alkalmasak.

A miniszterasszony szerint "mutassanak rá másképp a dohányzás függőséget okozó voltára". Persze a családvédő szervezetek is egyből rámoccantak a koncra, szerintük a kampány hatástalan, sőt pornográf, és betiltását követelik.

Christiane Therry, a Francia Családok egyesületétől egyenesen "butának" tartja a tervezett reklámokat. "Semmi értelme. Egy reklámnak, még a provokatív daraboknak is megfejthetőeknek kell lenniük, közvetíteniük kell egy üzenetet. Ez a kampány azt a benyomást kelti, hogy inkább szól a szexualitásról, mint a dohányzásellenességről. Ez zavar minket."

Talán erkölcstelen, de mindenképp hatásos

A kampányt kitervelő kommunikációs szakemberek közben elégedettek: igazából már mindegy is, hogy a kampány lefut-e, a média az üzenetet széles körben elterjesztette, azt a közbeszéd tárgyává tette, ez pedig több, mint amit a kampány elérhetett volna.

A BDDP alelnöke, Marco de la Fuente szerint külön poén, hogy a reklámot pont azok terjesztették el széles körben, akik annak erkölcstelenségét hangoztatták.

Franciaországban különösen nagy probléma a fiatalok dohányzása: a 17 évesek egyharmada rendszeresen dohányzik a francia hatóságok szerint. Hiába tiltották meg a dohányzást bárokban, éttermekben és köztereken, valamint csapnak le folyamatosan azokra, akik kiskorúak kezébe adnak cigit, az intézkedések jórészt hatástalanok.

Sokkhatás és pletyka – szinte mindig hat

A fiatalokat célzó reklámkampányok egyre gyakrabban nyúlnak a sokkolás eszköztárához - írta a

Mannaromániai magyar hírportál.

A drogok, az ittas vezetés vagy a dohányzás elleni kampányok gyakran keltenek visszatetszést az idősebb generációkban vagy a konzervatívabb felfogású csoportokban, de tény, hogy az ilyen kommunikáció képes megütni a társadalom és a célcsoport ingerküszöbét, és képes a mindennapi beszélgetések tárgyává válni.