Iskola csak egyneműeknek

Ha azt gondolnánk, hogy az olyan iskolákat, amelyekben csak fiúk, vagy csak lányok tanultak, mintegy fél évszázada magunk mögött hagytuk, hát nagyot tévedünk. Lengyelországban egymás után keletkeznek azok a magániskolák, ahova vagy a srácok, vagy a lánykák nem tehetik be a lábukat – s ami a meglepő, egyre népszerűbbek. A lengyel lapok beszámolója szerint a „varsói elit” köreiben nagyon divatos ilyen tanintézetbe küldeni a gyermeket: a jelenlegi külügyminiszter, Radoslaw Sikorski fiai ugyanúgy elkülönített általánosba járnak, mint a volt miniszterelnök helyettes, Roman Giertych lányai. Azt jelenti ez, hogy a nemek elkülönítésén alapuló oktatás reneszánsza vár ránk?

2012. július 21., 09:30

A gdanski Fregata igazgatója szerint ezek az iskolák azért alakultak, hogy a kisfiúk és a kislányok eltérő igényeit ki tudják elégíteni, ugyanis a gyermekek érdeklődése – még azonos tudás esetén is – teljesen eltérő. A fiúkat sokkal könnyebb a megismerési folyamatba bevonni, ha azt sporttal vagy militarizmussal körítik. Az egyik kisdiák papája szerint az ő fia annyira mozgékony, hogy sokkal több aktivitásra van szüksége, mint a lánytársak többségének, s a Fregatában ennek az igénynek a tanórák sokkal inkább megfelelnek, már csak azért is, mert pl. tornaóra hetente ötször van, ott pedig alaposan kifárasztják az aktív gyereket. Azaz nem is tornaóra, ilyen ugyanis itt nincs, helyette van „pszichomotorikus foglalkozás”.

Ennek tanára szerint a mozgás más tantárgyak tanulását is segítheti, pl. geometriai formákat vagy éppen országok térképen való elhelyezkedését alakítják ki az órákon a gyerekekkel. A tanár úr az egyetlen az iskolában a tanárok között, aki nem nyakkendőben és zakóban jár, hanem melegítőt hord.

Mert az öltözéknek ebben az iskolában nagy szerep jut, a 32 nulladik és első osztályos tanuló egyenruhát hord, a tanár uraknak – mert csupa férfi munkavállalóval dolgozik az iskola – pedig kötelező a nyakkendő.
Ezek után gyaníthatnánk, hogy akkor itt olyan foglalkozásokra nem is kerülhet sor, mint amit általában a lányok szeretnek – olyanokra, amelyek a kézi munkával kapcsolatosak, mint a főzés, sütés és ezek variációi. Az igazgatóval való beszélgetés során azonban az is kiderül, hogy erről szó sincs: a fiúk minden gond nélkül veszik át a tipikusan lányfeladatokat, szívesen énekelnek az iskolai kórusban, sőt sütnek mézeskalácsot karácsony előtt. S a szülők arról is beszámoltak, hogy az itt tanulók otthon nem csupán megjavítják a papával az elromlott csapot, de kitakarítják a fürdőt és szívesen főznek ebédet is. (Csak csendben tenném hozzá: nem tudom, honnan ez a hagyomány, vagy szokás, de engem már a hetvenes évek közepén alaposan meglepett, hogy az otthoni mosás-főzés-takarítás-bevásárlás női szerepeket Lengyelországban mennyire magától értetődően a férfiak is csinálták, s ez nem csak a szemét kivitelére korlátozódott!)

Arra a kérdésre, hogy mi a helyzet a lányokkal való kapcsolattal, az igazgató azt feleli, hogy a gyerekek idejüknek csak 25 százalékát töltik az elkülönített helyzetben, a többit otthon, a játszótéren, más kiegészítő foglalkozásokon, s itt találkoznak az ellenkező nem képviselőivel.

Az iskola tanárai egyetértenek abban, hogy a fiúk és a lányok közötti természetes különbségek miatt a gyerekek különböző módokon szerzik meg a tudást is, ezért a csoportos munkában más módszerekre és más kommunikációra van szükség. Kiemelik annak fontosságát, hogy ebben a tanintézetben mekkora szerepet kap a személyre szabott nevelés, ezért minden tanulónak van un. tutora, akivel a szülők egyeztetik a gyermek fejlesztésének tervét. Ebben az iskolában a szülőkkel rendkívül aktív és állandó a kapcsolat, ezt biztosítja az is, hogy a gyermekek egy különleges kalendáriummal rendelkeznek – un. agenda -, amelybe a tanár minden áldott nap beírja a gyermek viselkedésére vonatkozó megjegyzését, s mellé teszi azt a szimbólumot, amely az osztályzatot jelenti.

A legalacsonyabb osztályzatot a mentőöv jelenti, azaz a kicsinek sürgős segítségre van szüksége. A legmagasabbat egy háromárbócos fregatt, ami a kiemelkedő siker jele. És ilyenből bizonyára sokat szednek össze ebben az iskolában a kicsik. Nemrégiben ugyanis nyilvánosságra hozták annak a tesztnek az eredményeit, amely az első osztályosok érettségét vizsgálta. Ezen a legjobb elérhető eredmény 50 pont volt – a gdanski magán fiúiskola átlaga 46 pontos lett.