Inkább most költsük a pénzt, mert ki tudja, mi következik

Nyoma sincs a válsághangulatnak, az ünnep közeledtével valósággal tombol a vásárlási láz a karácsonyi piacokon, az üzletekben és az áruházakban Németországban.

2008. december 15., 10:05

Bármilyen váratlanul csapott le a világra és bármilyen súlyos a pénzügyi és gazdasági válság, a berlini és a többi német nagyváros nagyvárosi karácsonyi vásárán még soha annyi forralt bor nem fogyott, mint most, nem is beszélve a különböző "wurstokról", azaz kolbászokról, s a többi, nem éppen a karácsony előtti diétát segítő, már illatával is hizlaló harapnivalóról.

Ami az utóbbit illeti, a karácsony előtti hetek az édességek, mindenekelőtt a hagyományos német marcipánkenyerek és egyéb sütemények, valamint a csokoládék vásárlásának igazi boomját jelentik. A pékségek tobzódnak a vevőforgatagban, az áruházakban pedig - csak úgy, mint eddig - mindenekelőtt a parfüm és a ruha fogy. Számos nagyobb és kisebb üzlet vezetője állítja, hogy éves forgalmának mintegy 30 százalékát a karácsony előtti hetekben bonyolítja - írta az MTI.

Játék, könyv, CD és ékszer a legkeresettebb

A bankcsődök, a börzekrach és a recesszió ellenére mintha kiadták volna a jelszót: vásárolni, vásárolni, vásárolni, s nem gondolni a válságra! A németek többsége legalábbis vakon fogyaszt, az üzletek zsúfolásig vannak, köztük a márkásabb áruházak is. Az eladásban élen járnak a játékboltok, a könyváruházak, amelyek természetesen minden mennyiségben CD-ket, s DVD-ket is árusítanak. De nem panaszkodhatnak az ékszerboltok sem, s karórát is sokan most akarnak vásárolni. Egyes kereskedők szerint egyfajta szinte "minden mindegy" hangulat uralkodik, amelynek lényege, hogy "inkább most költsük a pénzt, mert ki tudja, mi következik."

A felmérések szerint az első számú karácsonyi ajándék Németországban idén is a könyv. A második helyen a játék áll, majd a lemezek, illetve a DVD-k következnek. Sokan pedig szeretteik számára ruhákat, egyéb szórakoztató elektronikai termékeket és számítógépeket akarnak a karácsonyfa alá tenni, s változatlanul az a tendencia, hogy aki teheti, egy külön fát állít a kertben is.
A németek számára idén talán még fontosabb az, hogy az ajándékokat a "meglévőből" finanszírozzák. A megtakarított pénzhez - mint a felmérésekből kitűnt - a korábbinál is kevesebben akarnak hozzányúlni, eladósodni, azaz hitelt felvenni pedig csak egy rendkívül kevesen mernek. A nagy többség előnyben részesíti a "saját szemmel" történő vásárlást, az ajándékot az üzletekben, illetve az áruházakban maguk választják ki, s interneten aránylag kevesen rendelnek.
A vásárlási láz különösen a fiatalabb és a középgeneráció, a gyermekes családok körében magas, az 50 felettiek már inkább spórolnak, míg a nyugdíjasok a leginkább takarékosak (vagy a pénzük kevés?).
A kereskedelem pedig nemcsak az árukkal, hanem más módon is felkészült a karácsonyra, az üzletek és áruházak ugyanis az advent vasárnapjain is nyitva tartanak.

Alcím: Tartanak a cégek a korrupció vádjától

A vállalatok azonban - az állampolgárokkal szemben - ezúttal visszafogottabbak az adventi, illetve karácsonyi ajándékok tekintetében. Értesülések szerint az elmúlt időszakban jóval kevesebb ajándékot küldözgettek egymásnak, illetve ügyfeleiknek, mint korábban, amit bennfentesek nem csupán a mostani válsággal, hanem azzal is magyaráznak, hogy az utóbbi időben - jó néhány napvilágra került korrupciós ügylet után - egy-egy cégre hamar rávetülhet az esetleges korrupció gyanúja. A naptárak, a márkás italok, a legfinomabb csokoládék - s ki tudja, mi más? - azért most is vállalatról vállalatra vándorolnak, de az elmúlt évekhez képest érezhető a visszafogottság. A megvesztegetés, illetve a megvesztegethetőség gyanúja ugyanis könnyen figyelmeztetéshez vagy felmondáshoz vezethet. Egészen súlyos esetben azonban még börtönbüntetést is vonhat maga után. Ráadásul az ajándékozási kedvet csökkenti, hogy erre vonatkozóan nincsenek egységes szabályok, amelyeket jogi szakértők régóta sürgetnek. Így most - íratlan szabály nélkül - azt üzenték, hogy 30 eurós értékig ajándékot minden vállalati partner nyugodtan elfogadhat. Az ajándékozókat pedig arra figyelmeztették, hogy a félreértések elkerülése érdekében a "csomagot" csakis vállalati, tehát semmi esetre sem magáncímre küldjék.