Helen Mirren és Lev Tolsztoj

Orosz kitüntetést kapott Helen Mirren Oscar-díjas színésznő a Lev Tolsztoj utolsó évéről szóló angol-német-orosz koprodukcióban készült filmben nyújtott alakításáért. Mirren Tolsztoj feleségét, Szofját játssza. A világhírű brit színésznő apai ágon orosz származású, eredeti neve Jelena Mironova, egyik arisztokrata ősét név szerint említik a Háború és békében. A díjat – egy érmet - az orosz emigráció hagyatékának megőrzésével és tanulmányozásával foglalkozó szervezet adományozza külföldi színház- és filmművészeknek. (Helen Mirren-nek immár magyar „vonatkozása” is van: Szabó István vele forgatja a Szabó Magda Ajtó című regényéből magyar-német koprodukcióban készülő filmjét).

2010. december 3., 09:54

Valósággal sokkolta Szofja Andrejevna Tolsztaja személyisége, a Háború és béke pedig a legvastagabb regény, amelyet valaha is olvasott – mesélte a színésznő a

Pervij kanal tv-csatorna tudósítása szerint. Oroszországban november közepén mutatták be Az utolsó vasárnap címmel forgalmazott filmet, amelynek rendezőjét, Michael HoffmantAnton Csehov olvasása ihletett meg Tolsztoj életének megfilmesítésére. Az angol cím: The Last Station a forgatókönyv alapjául szolgáló regény után. A 18 millió dollár költségvetésű mozit Németországban forgatták döntően angol és amerikai sztárszínészekkel. Orosz csak a zeneszerző és a társ-producerként jegyzett Andrej Koncsalovszkijvilághírű színész és rendező.

Igaz történet a szerelemről és a gyűlöletről, a szenvedélyről és a türelemről, az intrikáról és a hitről – így szól a film tartalmát összefoglaló reklámszlogen, és az orosz kritikusoknál – ahogy mondani szokás – bejött a szerelmi történet, bár nem mindegyikük elégedett Tolsztoj karakterével. -

Christopher Plummeralakításában Tolsztoj olyan jóságos, mint egy Tél Apó, akiről nem igazán tételezhető fel, hogy bármiféle belülről marcangoló szenvedélyekkel küzdene – írja a Kommerszant kiadásában megjelenő Vlasztyhetilap kritikusa. A film.ru portál szerzője ugyanerről azt gondolja, hogy ha a mostani szellemi-eszmei környezetben orosz film készülne Tolsztojról, alighanem egy falvédőre való apókaként látnánk viszont a nagy írót és ikont, amint abc-t biflázó parasztgyerekeket ringat a térdén. Szerinte Az utolsó vasárnap az a ritka eset, amikor a „szerelemről szóló film” valóban a szerelemről szól, Helen Mirrennel pedig, „akármilyen hevesen hadonászik a revolverrel” filmet elrontani nem lehet.

Minőségi melodráma és kétségtelenül a legjobb film, abból a kevésből, amit Lev Tolsztojról valaha is forgattak – vélekedik a

Vzgljad kritikusa. „Egyszerűen csak emberek, érzelmek, történet. Profizmus. Melodráma. Hollywoodi rendező, német táj és pénz, idegen sztárok… Az eredmény: ha nem is remekmű, de nagyon is elfogadható valami. És a lényeg, hogy van. Úgyhogy forró üdvözletünk a kulturális minisztériumnak és a filmkészítők szövetségének. Ha ez nem az orosz filmipar diagnózisa, akkor mi? Ítélet? Mint mondani szokták, megérkeztünk. The Last Station” – írja a szerző utalva arra, hogy Lev Tolsztoj halálának 100. évfordulójára a hazai filmalkotók nem jelentkeztek művekkel, eltekintve az Élő géniusz című 50 perces életrajzi dokumentumfilmtől, Szergej Szeljanov munkájától.

Ajánlat: További írások Oroszországról az

oroszline.huoldalain.