Fennmaradásáért küzd a Märklin
Javarészt az igencsak idősek emlékeznek rá: A Märklin, a 150 éves német gyár játékai, de főleg vonat-modelljei fogalom. Napjainkra már túlnyomórészt csak felnőttek játszanak a remek mini-mozdonyokkal, vagonokkal és bizonytalan, meddig maradhat fenn a patinás vállalat.
A Stuttgart-közeli Göppingenben alapította a céget 1859-ben Theodor F. W. Märklin. Kezdetben babakonyhákat gyártott, később különböző fémből készült játékokat, építő-szekrényeket. Mint mondani szokták: akkor még mit sem sejtve, hogy utóbb kicsinyített vonatai világszerte ismertté teszik a márkanevet.
Az első mozdony-modell 1890-ben került ki a gyárból: a kulccsal felhúzható Storchenbein, a Gólyaláb, magas, piros kerekeiről kapta nevét. Ez követően aztán seregnyi, a legkülönbözőbb országokban gyártott mozdony, vagon precíz-pontos kicsinyített modelljét tervezték és építették meg a gyár szakemberei, 1:87 méretarányban. Magyar vonatkozású is volt köztük: a NOHAB mozdony és a MÁV Taurus. Voltak azután igazi különlegességek is: a világ legkisebb, sorozatban gyártott modelljei, 1:220 kicsinyítésben.
Az elektronikus játékok elterjedésével azonban bealkonyult a Märklinnek, a rendelések, az eladások évről-évre csökkentek. A cég először kínai bedolgozóinak tevékenységét szüntette meg, majd – egyidőben a németországi leépítésekkel, így a nürnbergi telephely bezárásával – jelentősen csökkentette győri üzemének létszámát is. Mindez nem segített: 2009 elejön a vállalat kénytelen volt csődöt jelenteni, adóssága jóval meghaladta a 300 millió eurót. A cégnek azonban a jelek szerint szerencséje volt csődbiztosával. Az nem engedte, hogy a világhírű vállalat ebek harmincadjára kerüljön, feldarabolják - nem adta azt el az első jelentkezőknek. Szigorú feltételeket támasztott, így a szerencselovagok visszaléptek. Ezután sikerült meggyőznie a hitelezőket: jobban járnak, ha megkísérlik életben tartani és talpra állítani a céget.
Ismét a gyerekek a fő célpont
Ami persze nem csekély további áldozatokat igényel. Újabb létszám-leépítést, még szigorúbb egyéb takarékossági intézkedéseket. Az első eredmények nem maradtak el: ha szerényen is, de javult a mérleg. A Märklin most megfeszített munkával készül története új, reményeik szerint ismét sikeres korszakára. Mint kiderült, nem lehet túlnyomórészt arra építeni, hogy idősebb, jólszituált urak a szakboltokban több száz eurókért vásárolják a valóban páratlan gonddal, részben kézi munkával készített mozdonyokat vagy ICE-szerelvényeket – miközben a népszerű gyerekjátékok csak a forgalom 15 százalékát teszik ki. A Märklinnek ahhoz, hogy fennmaradhasson, vissza kell térnie gyökereihez: a játékgyártáshoz, a gyerekekhez. Ennek jegyében készülnek az új termékek, amelyeken a 2011-ben, a játékárúk nürnbergi világvásárán mutatnak majd be.