Európai taxiteszt

Tizenhat európai ország 22 nagyvárosában tesztelte a taxikat az ADAC, a nagy német autóklub. Meglepő eredményekkel: Barcelona került az első helyre, Amszterdam, Róma az utolsók közé. A fő tapasztalat: a legtöbb magán a taxis személyén múlik.

2011. október 7., 13:48

Az átfogó vizsgálatot igen gondosan készítették elő és mindenütt egységes szempontok alapján folytatták le. A tesztelők mind nappal, mind éjjel fuvaroztatták magukat, először megadott, hosszabb útvonalon – például a repülőtérről a központi pályaudvarra – másodszor rövid, két kilométeresen. Az ellenőrök pontozták a vezetési módot, a közlekedési szabályok megtartását, a taxis udvariasságát, segítőkészségét, a kocsi felszereltségét, tisztaságát, a taxaméter működését – s persze azt, hogy a legrövidebb úton viszik-e őket a célhoz, vagy szükségtelenül megkocsikáztatják.

Mint kiderült, a legtöbb a taxis személyén, a munkájához való hozzáállásán múlik. Voltak, akik több, mint kétszer olyan hosszú utat választottak a megadott célhoz, mint amilyenre szükség lett volna – s persze ennek megfelelően kétszer annyit is számoltak fel. Akadtak taxisok, akik akár 40 km-el is gyorsabban autóztak a belvárosban, mint a megengedett, nemkülönben olyanok, akik vidáman áthajtottak a piroson. Pontokat vontak le vezetőktől, akik káromkodtak, amikor az utas közölte, hogy csak rövid útra kívánja igénybe venni kocsijukat… Mínuszt jelentett az is, ha a taxis (mint az esetek felében) csak igen hiányosan értett angolul s ha nem volt lehetőség a számla hitelkártyával való kiegyenlítésére – ami külföldiek esetében elvárható követelmény.

A végső mérleg nem éppen biztató képet mutatott az európai városok taxi-kultúrájáról. „Nagyon jó” minősítést egyik város sem kapott. Heten kaptak „jót”, az első helyen Barcelona végzett, Milánó, Köln, München, Berlin és Párizs előtt. Prága és Bécs a lista alsó harmadába került (Budapest nem szerepelt a tesztben) míg Ljubljana zárta a sort: a szlovén főváros volt az egyetlen, amelynek taxi-szolgáltatását „nagyon hiányosnak” minősítették. Az okok: két taxis is volt, akik rövidebb útra egyáltalán nem kívánták elvinni az utast, míg a 10 próbaút közül háromban a szükségesnél jóval nagyobb távolságot tettek meg a kocsival, így a díjat akár meg is háromszorozták. Egyébként az Európa-szerte megtett 220 próbaút közül csak 138 esetben vitték az ADAC tesztelőit a legrövidebb úton a célhoz.

A német autóklub tapasztalatai alapján az európai taxis-előírások összehangolását javasolta
. Egységes alapon kellene rendezni a kocsik vezetőinek képzését és következetesen ki kellene szűrni azok közül a csalókat. Világos előírásokra lenne szükség a díjszabásoknál és a helyi taxis- szervezeteknek rendszeresen ellenőrizniük kellene, megtartják a tagjaik az előírásokat. Szükség lenne minden nagyvárosban központi panasz-irodára, ahol gyorsan és hatásosan intézik az ügyeket.