Angolul tudni kell!
Mikor húsz évvel ezelőtt a svédek az Európai Unióba készültek, átalakították a tananyagot is. Az analitikus és problémamegoldó gondolkodást valamint a kommunikációs kompetenciát fejlesztő tárgyak kaptak prioritást – közöttük természetesen az idegen nyelvek. Noha ez, lévén a svéd kicsi és izolált nyelv, korábban is fontos volt. S mert a nyelvtanulás elengedhetetlen más kultúrák megismeréséhez, a másokkal szembeni előítéletek elkerüléséhez, a kapcsolatépítéshez, nem utolsó sorban, a sikeres munkapiaci szerepléshez.
Pratar du svenska? Beszélsz svédül? Ritkán hangzik el ez a mondat, mert, ha a svéd saját országát elhagyja, nem számít arra, hogy bárki is beszéli a nyelvét. A svéd, akár a magyar, nem tartozik a világnyelvek közé, meglehetősen izolált, s közel ugyanannyian beszélik a világban. Elemi érdekünk tehát, hogy – alkalmazkodva e tényhez –, minél többen megtanuljunk más nyelveket.
A svéd jól érti a norvégot, ha figyel, a dánt is. Az izlandit inkább csak csodálja, mint a legősibb és legszebb rokonnyelvet. Ám a finn – nem skandináv, de nem számít teljesen 'idegennek'. Hisz' Finlandia 600 évig a svéd korona része volt, s bár ma csak 6% a svéd lakosság aránya, a svéd is hivatalos nyelv.
A nyelvtanulással először 10-12 évesen találkoznak a gyerekek, az általános iskola ötödik osztályában (A-szint). Az angollal kezdik, heti másfél órában, kis csoportokban s nagyon kis lépésekben. Hetedikben felvehető még egy idegennyelv. Ez általában francia, spanyol, német, de választható orosz, olasz vagy kínai is, esetleg a diák anyanyelve, amennyibben az nem a svéd. A párhuzamos osztályokból az azonos nyelvet választók kerülnek egy csoportba, s általában minimum 5 diáknak kell összejönni, hogy elinduljun a munka. Osztályzás nyelvből sincs, csak az utolsó év végén.
Gimnáziumban továbbépítik az alaptudást, s hasonló a nyelvpaletta. Választott szaktól függetlenül mindenkinek el kell érnie a B- szintet a harmadik év végére. Aki a szabadon választható tárgyak közül is nyelvet választ, eljut a C-szintig, s még harmadik nyelvet is felvehet az előző kettő mellé. Majdnem minden gimnáziumnak vannak külföldi partnerei, akikkel, a közösen nyert EU-pénzböl, legtöbbször szakmai gyakorlatokat vagy nyelvi csereprogramokat szerveznek. A három gimnáziumi év után az angoltudásuk elegendő arra, hogy az egyetemen magukévá tegyék angolnyelvű szakirodalmat. S a gimnáziumi angolból arra is futja, hogy az iskolaundorban szenvedők kihagyjanak egy évet, elmenjenek külföldre dolgozni, tanulni, kalandozni (sokan választják ezt, s később tanulnak tovább).
Apróság, mégis sokat jelent: minden filmet eredeti hanggal és svéd felirattal vetítenek a tévében és a moziban is (kivétel a kisgyerekeknek szólók). Ez így nem csak olcsó és kiváló nyelvtanfolyam, de teljesebb művészi élmény is - hiszen ki lenne jobb Al Pacino, Wody Allan vagy Meryl Streep saját hangjánál?...
Svédországban ismeretlen a külön nyelvóra. Nincs állami nyelvvizsga, nyelvpótlék sem. Hiszen, ha egy munkához elengedhetetlen feltétel az idegen nyelv ismerete, miért is fizetnének ezért külön?
A svéd tévériporter, taxis vagy bolti eladó gond nélkül vált angolra, ha úgy hozza a helyzet. A nyelvtudásnak is köszönhetően az utóbbi 30 évben érezhetően nyitottabbá vált a társadalom. A leginkább befogadó és a legtöbbet utazó népek közé tartoznak. Ennek jótékony hatása ott van a gazdasági sikerekben, s hogy a svéd film, zene, irodalom, design, gasztronómia jól 'eladható' a világban.
Mikor húsz évvel ezelőtt az Európai Unióba készültek a svédek, átalakították a tananyagot is. Az analitikus, és problémamegoldó gondolkodást valamint a kommunikációs kompetenciát fejlesztő tárgyak kaptak prioritást: a svéd nyelv- és irodalom, a matematika, a történelem s társadalmi ismeretek – s a nyelvek.
Az iskolafelügyeletnek egyetlen üzenete van az oktatási intézmények számára: a nyelvtanulás elengedhetetlen más kultúrák megismeréséhez, az előítéletek elkerüléséhez, nem utolsó sorban, a jobb kommunikációhoz s a munkavállaláshoz. A nyelvoktatást a munkapiaci kereslet, illetve a jelentkezők igénye szerint szervezik az iskolák.
A minimális 'megfelelt' minősítésért a következőket várják el a gimnázium (3 év) végén (B szint):
Az iskolafelügyelet a 'jól megfelelt' és a 'kiválóan megfelelt' szint kritériumait is előre pontosan meghatározza.
- egy közepesen elvont, ismeretlen tartalmú, élő beszédben vagy hangszalagról, filmről elhangzott össszefüggő szöveg részletének megértése
- képesnek kell lenni egy társalgásban való aktív részvételre, s a beszélgetés alakítására
- tudnia kell egy többoldalú vitában részletekbe menően és a saját álláspontját kifejtve argumentálni
- rövid felkészülés után tudnia kell kifejteni saját gondolatait egy aktuális társadalmi jelenségről, mely őt személyesen érinti, érdekli
- képesnek kell lennie egy rövid, hasonló témájú szöveget írásban összefoglalni és kommentálni
- tudnia kell szóban és írásban egy hosszabb irodalmi szöveget olvasni, összefoglalni és kommnetálni
- képesnek kell lennie egy adott hétköznapi szöveg struktuált, világos és változatos nyelvhasználattal való visszaadására, adott típusú hallgatóhoz és
helyzethez alklamzkodva - tudnia kell tájékozódni korszakosan is, a különböző angolnyelvű irodalmakban
- ismernie kell az angol nyelvterület országainak történelmi, mai társadalmi és kulturális aspektusait
- tudnia kell saját országáról, kultúrájáról informálni, társalogni egy olyan személlyel, aki más kulturális háttérel rendelkezik
- tudnia kell rezonálni, perspektívát, terveket felvázolni saját munka / tudásteljesítményével kapcsolatban
- képesnek kell lennie az angol nyelven való információgyűjtésre, analizálásra, szelektálásra és kritikára