Angliát választotta a Nissan
A Nissan autógyár bejelentette, hogy az észak-angliai Sunderland melletti Wearside gyártelepén akkumulátorokat gyártanak majd elektromos autókhoz. Ez várhatóan 350 új munkahelyet teremt.
Gordon Brown kormányfő a Nissan 200 millió fontos beruházásáról azt mondta, hogy az “nagyon jó hír a helyi gazdaság számára”.
A wearside-i gyártelep más európai üzemekkel szoros versenyben küzdött a beruházásért és nyerte el a megbízást. A brit kormány azt reméli, hogy a cég döntése hamarosan megnyithatja az utat az elektromos autók észak-angliai gyártása előtt.
A döntés bejelentése után a kormányfő és a gazdasági miniszter együtt látogatott el az üzembe. Peter Mandelson a gyártás bejelentését üdvözölve azt mondta, az észak-angliai térség a sokat emlegetett zöld gazdaság egyik első “alacsony széndioxid-kibocsájtású gazdasági térsége” lehet.
A project részeként 750 töltőpontot alakítanak ki a régióban, és létrehoznak egy központot, amely az alacsony széndioxid-kibocsájtású járművek gyártásához és karbantartásához szükséges szakemberek képzésével foglalkozik.
A Nissan kétszáz millió fontos fejlesztése öt évre szóló beruházás és az új üzem, amely akkumulátorokat gyárt majd, további munkahelyeket teremt a beszállítók körében is.
A szakszervezetek örömmel üdvözölték a döntést, egyelőre azonban teljes a bizonytalanság, miután azt nem lehet tudni, hogy a 350 új munkahely mellett a jelenlegi dolgozók állása megmarad-e. Januárban a gyár már kénytelen volt 1200 munkahelyet felszámolni.
Michael Stevenson, egy autóipari kutatóintézet munkatársa szerint a döntés azt jelenti, hogy a Nissan bízik az itteni dolgozókban, és letette a voksot Sunderland mellett. “Bár az akkumulátorok csak egy kis részét alkotják egy járműnek, ám költséges, logisztikailag jelentős részét” – mondta. Ez pedig azt valószínűsíti, hogy a Nissan itt, Nagy-Britanniában gyárt majd elektromos autókat, és nem más európai gyárakban. Hozzátette azonban: ha Nagy-Britannia tényleg előnyt akar kovácsolni a hangsúlyeltolódásból a hibrid járművek felé, akkor további kutatásra és fejlesztésre és további ilyen célú beruházásokra van szükség.
A brit kormány megerősítette, hogy támogatja a Nissan beruházását különböző kölcsöngaranciákkal és más pénzügyi alapokon keresztül.
Korábban a kormány már bejelentette, hogy 2,3 milliárd fontot különített el a válsággal küzdő autóipar támogatására, ám ebből még semmit sem fizettek ki az érintetteknek.