A válság tanulsága: mindent meg lehet szerelni

Jól megy az üzlet az arizonai Tucson városában Andy Alexander használtautóabroncs-kereskedőnek a gazdasági visszaesés ellenére, sőt részben annak okán.

2009. március 23., 06:34

Amikor az emberek hozzánk jönnek, tudják, hogy nem új gumit adunk nekik. Azt mondjuk nekik, hogy használhatóvá tesszük a régi gumit - hangsúlyozta Alexander, aki 5 dollárért tesz foltot a gumikra és egy használtgumikészletet 60 dollártól kínál.

A takarékosság olyan gondolkodásmód, amely valószínűleg egyre jellemzőbbé válik sok amerikai számára az elkövetkező hónapokban. Az emberek pénzt akarnak megtakarítani Azt szeretnék, ha a gumijaim kitartanának addig, amíg valamilyen új pénzhez nem jutnak - mondta Alexander.

Az autógyáraktól a tévégyártókig a vállalatoknak egyre nehezebb az új árukat eladni akkor, amikor minden héten több tízezer munkást bocsátanak el az egész Egyesült Államokban és sokkal többen aggódnak az állásukért.

Jól prosperálnak viszont a javítóműhelyek, kezdve a kis családi vállalkozásoktól, mint amilyen Alexanderé is, a nagyobb vállalatokig, hiszen meghosszabbítják az olyan létfontosságú cikkek életét, amelyekkel az emberek átvészelhetik a nehéz időket. Miközben Alexander cége mozgásban tartja az autókat, az ohiói Cincinnatiban a Mt. Lookout Shoe Repair cipőjavító jó lábbelikkel látja el kuncsaftjait.

A cég cipőket, bőröndöket és más bőrárukat javít, és folyamatosan növekszik több mint egy éve. A kis üzletnek 70-100 megrendelése van naponta. Sokan azt mondják, hogy inkább fektetnek 40 dollárt egy pár régi cipőbe, mint 100 dollárt egy új párba. Minden nap egyre több megrendelésünk van - jelentette ki Matt Switzer cégtulajdonos.

A jelenlegi válság már több mint 3,6 millió állás elvesztéséhez vezetett az Egyesült Államokban 2007 vége óta. Az ideges fogyasztók óvatossá váltak az új cikkek vásárlásával kapcsolatban - írja az MTI.

A Phoenixben hangszerjavítással foglalkozó Robert Super elmondta, hogy manapság megnövekedett az olyan zenészek száma, akik meg akarják javíttatni nála a hangszereiket. Sokkal több srác hozza a gitárját és mondja, hogy tudja, a hangszere az utolsókat rúgja, de nincs elég pénze egy új megvásárlására. Ez a munkaeszközük, olyan, mint egy kalapács egy építőmunkásnak. A javítás a profi fogyasztóknak gyakran alig kerül valamivel kevesebbe, mint egy új hangszer 200-300 dolláros ára. Viszont az extra 50 dollár is számít - magyarázta Super.

Nem csak a kisebb, családi tulajdonban lévő cégek, hanem néhány nagyobb vállalat is virágzik, mint például az O,Reilly Automotive autóalkatrész-kereskedő cég. Nemrég a Barron,s pénzügyi lap az O,Reilly-t a legvonzóbb vállalatnak nevezte a szektorában, miután sok amerikai úgy döntött, hogy kihúzza a régi autójával ahelyett, hogy újat venne.

A texasi Rent-A-Center Inc. nevű kölcsönző cégnek, amely kölcsönzést és vásárlást kínál hűtőszekrényektől lapos tévékig, szintén negatívról pozitívra változott az egyenlege 2008 folyamán.