Zuhanórepülésben – Kikényszeríti-e a tragikus eredmény az oktatáspolitikai váltást?

Akarok-e a negatív trendeken fordítani? – Orbán Viktor miniszterelnök ezt a kérdést tehetné föl önmagának a múlt héten nyilvánosságra hozott PISA-eredmények kapcsán. Azért saját magának, mert mindaz, ami az oktatásban történt és történik, javarészt személyes döntéseinek, vélelmeinek és elképzeléseinek leképeződése. A vita lehetőségét eleve kiiktatta, az egyeztetéseket minden egyes oktatáspolitikai beavatkozásnál mellőzte. A fülkeforradalomtól megrészegült miniszterelnök felrúgta azt a konszenzust, amelyre a rendszerváltás utáni kormányok építkeztek. Utólag visszatekintve világosan kimutatható, hogy még az amúgy különböző értékrendű két korábbi szakminiszter, az első Fidesz-kormány tárcavezetője, Pokorni Zoltán és az őt követő liberális Magyar Bálint politikájában is több a közös pont, mint a különbség. 

2016. december 16., 06:46

Szerző:

A PISA-tesztek 15 éves diákokat mérnek három fő területen: matematikában, természettudományban és szövegértésben. A vizsgálatot háromévenként megismétlik. 2000-ben volt az első mérés, a legfrissebb pedig, amelynek eredményei most láttak napvilágot, 2015-ben. E mérés nem a tantervi ismeretek visszaadását várja el a diáktól, hanem arra kíváncsi, képes-e alkalmazni az iskolában megszerzett tudást. Ezek az alapkompetenciák magolással nem szerezhetők meg, viszont alkalmasak arra, hogy a diák fiatal felnőttként sikeresen helyt tudjon állni azon a globalizálódó munkaerőpiacon, amelyen az egész életen át tartó tanulás képessége alapkövetelmény. Mint ahogy alapkövetelmény a kreativitás, az innovációra való képesség és az együttműködés képessége is. „Nem az iskolának, az életnek tanulsz” – szól a mondás. A PISA-teszt – amelyről, mint minden egyéb mérési eszközről, folynak módszertani viták – épp ezt méri.

Az első Orbán-kormány idejére eső, 2000-es PISA-mérés lesújtó eredményeket hozott: mindhárom területen a vizsgált OECD-országok átlaga alatt teljesítettek a magyar diá­­kok. Az akkori szakminisztert, Pokorni Zoltánt is sokkolták az adatok, s ennek hatására indította el az oktatási reformokat, amelyeket már egy másik kormányban Magyar Bálint liberális miniszter folytatott. Erőfeszítéseik a 2009-es mérésben visszatükröződtek: a szövegértés terén a diákok sokkal jobban teljesítettek, mint korábban, míg a másik két területen hozták az OECD átlagát. A 2012-es mérés azonban már arról tanúskodott, hogy a javulás csak átmeneti volt: mindhárom kompetenciaterületen romlott a magyar diákok teljesítménye, és az OECD-átlag alá esett. Radó Péter oktatáskutató rámutatott: jelentősen megugrott a ku­­darcot valló tanulók aránya. A legutóbbi, 2015-ös mérés ennek a helyzetnek a további romlását jelzi.

Fotó: FORTEPAN /Kovács Márton Ernő

Szövegértésből a korábbi méréshez képest 18 pontot rontottak a diákok, így 470 pontot értek el. Matematikából nagyjából az előző mérés gyenge eredményét, azaz a 477 pontos szintet érték el, míg természettudományokból is ennyi pontot szereztek, de ez 17 pontos romlás a korábbi teszteredményhez viszonyítva. Mindhárom területen a sereghajtó negyedbe kerültünk a vizsgált OECD-országok között. (Összehasonlításul: matematikából 490, természettudományokból 493, szövegértésből 493 pont volt az átlag.) A 18, illetve a 17 pontos zuhanás óriási: más országok jellemzően egy-egy pontot rontottak a 2012-es eredményekhez képest.

Hozzá kell tenni, hogy a természettudományos és a matematikai tel­­jesítmény folyamatosan romlik az elmúlt 15 évben. Ennek oka egyebek mellett az, hogy ezeken a területeken a szokásosnál is elavultabb módszerekkel tanítanak a pedagógusok. Gond van a tankönyvekkel és az iskolák felszereltségével is. A gyerekek épp ezeket az órákat utálják a leginkább, a tananyag pedig köszönő viszonyban sincs az aktuális fejlettségi szintjükkel.

 

 


Sok éve cipelt problémák a magyar közoktatásban


Finanszírozás: A 2013-as és 2014-es adatokkal készült OECD-jelentésből kiderül, hogy 2010 után csökkent az oktatás GDP-arányos finanszírozása: 3,8 százalékra. (Az OECD-országok átlagban 5,2 százaléknyit költöttek.) A jelentésből az is látszik, hogy a gazdasági válságban lévő országok zöme növelte oktatási ráfordításait, mert ebben az ágazatban látták a kilábalás útját. Az Orbán-kormány annak ellenére vonta ki a forrásokat az oktatásból, hogy közben szerényen növekedett a GDP. Amit a krétaproblémáról hallunk, az a statisztikában is látszik: Magyarországon zuhant az OECD-országok közül a legnagyobb mértékben az egy tanulóra jutó források mértéke.

Szegregáció: A magyar oktatásban jellemző a korai szelekció, és az iskolarendszer erősen szegregált. A 35 OECD-ország között ebben a mutatóban is az egyik legrosszabb Magyarország. A családi háttér és a tanulói eredmények között szoros összefüggés van, ami azt jelenti, hogy az iskolában a gyerekek hozott hátrányait az iskola még kis mértékben sem csökkenti. A magyarországi kompetenciamérések adataiból is tudjuk, hogy az iskolák harmadában, azaz úgy ötszáz intézményben nem tanítják meg a gyereket írni, olvasni, számolni. A helyzet annyira súlyos, hogy a roma és nem roma gyerekek oktatási elkülönítése miatt az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított tavaly Magyarország ellen. A helyzet előreláthatóan tovább fog romlani, leginkább a kormány szegregációt erősítő intézkedései miatt. Pedig javuló pályára lehetne állítani a rendszert akkor, ha az alulteljesítő tanulókat felzárkóztatná az iskola. Lengyelországban egy kormányokon átívelő reformmal, forrásokat nem kímélve sikerült az oktatás hátránykompenzáló hatását jelentősen megnövelni.

Pedagógusok: A világ legjobb 25 iskolarendszerét vizsgálva készült úgynevezett McKenzie-jelentés rámutatott, hogy a minőség kulcsa a pedagógus. A sikeresebb oktatási rendszerekben csak a legkiválóbb középiskolások jutnak be a tanárképzőkbe. A pályára lépve olyan fizetést kapnak, amely versenyképes más értelmiségi pályákon elérhető bérekkel. Magyarországon alig van presztízse a pedagóguspályának, és ezen az életpályamodell bevezetését követő nem túl nagyvonalú béremelés sem segített. Ráadásul minden juttatás, teljesítményösztönző bekerült az alapbérbe, így az életpálya grádicsain felfelé haladva a bérfejlesztésnek nincs hatása a pedagógusi munka színvonalára. Várhatóan 5-10 éven belül óriási tanárhiánnyal kell majd szembenézni, a pedagógusok zöme jellemzően 50 feletti, alig vannak köztük pályakezdők.

Autonómia: A sikeres oktatási rendszerek nem a centralizációra, hanem az iskolai autonómiára épülnek. Nemcsak az egyes intézmények autonómok, hanem a pedagógusok is, akik a helyi problémákat felismerve helyi válaszokat tudnak adni.


 

A tesztek szerint a magyarországi helyzet drámai: az alapfokú oktatás végére a 15 éves gyerekek negyede funkcionális analfabétának tekinthető, ami azt jelenti, hogy képtelen az elolvasott szöveget értelmezni. Ez az a jelenség, amelyről Balog Zoltán emberminiszter a parlamenti bizottsági meghallgatásán nem tudta, hogy micsoda. Vagyis az oktatásért is felelős tárcavezetőnek fogalma sincs arról, mi történik az iskolában, a munkaerőpiacon.

Fotó: Bazánth Ivola

A katasztrofális eredmények mögött húzódó okok sokfélék. Az egyik biztosan a magyar rendszer szelektivitása: az iskola növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket. A gyerekek korán elválnak egymástól, a jobb helyzetűek bizonyos iskolatípusokba iratkozva kiválnak az alapképzésből. Jellemző szelekciós pont az óvoda, egyes, kiválasztott gyerekek 12 évfolyamos iskolában vagy a lakóhelyükhöz legközelebb eső „elitiskolában” folytatják. A nyolcosztályos gimnáziumokba tízévesen felvételiznek, a hatosztályosba pedig tizenegy évesen. Így menekítik ki a szülők az egységes általános iskolai oktatásból a gyerekeiket. Nem ritka, hogy az iskolában is vannak külön osztályok a „tehetségeseknek” és külön osztály azoknak, akik felzárkózásra ítéltetnek. Az oktatási rendszerben az elkülönítés mértéke akkora, hogy a roma gyerekek szegregációja miatt tavaly kötelezettségszegési eljárást indított az Euró­­pai Bizottság. Az elkülönítés miatt homogén osztályok alakulnak ki, ami a pedagógusnak ugyan megkönnyíti a dolgát, a gyerekeknek viszont káros, mert nem alkalmas a differenciált oktatásra.

Ebben a kérdésben egy súlyos tévedés rombolja a magyar oktatás minőségét. E tévedést illusztrálja az az újságírói kérdés, amit a PISA-eredmények kapcsán a Szeged Televízió Szemközt című műsorában tettek fel Csapó Benőnek, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézete vezetőjének.

– Annak is meglennének az előnyei, hogy egy gyenge képességű csoport intenzívebb fejlesztéseket kap elkülönítve. Ez nem működőképes?

– Nem, ez nem működőképes. Nincs gyengébb képességű csoport. A gyerekek különböző fejlődési szinten vannak. Ha egy adott időpontban kimerevítjük, és ráfogjuk, hogy „te gyengébb képességű vagy”, onnan nagyon nehéz bárhová visszakerülni.

– De fel lehet hozni egy gyenge képességű gyereket arra a szintre is…

– De nincs gyenge képességű gyerek – jelenti ki Csapó Benő.

Az újságíró azonban nem hisz a fülének: közli, hogy már első osztályban kiderül, vannak olyanok, akik gyorsabban felfogják a tanulnivalót, gyorsabban haladnak, s vannak, akik lassabban haladnak – utóbbiak visszahúzzák az előbbieket.

– Ez tipikus téves vélekedés a gyerekekről és a fejlődésről – válaszolja Csapó Benő, hangsúlyozva, hogy a fejlődés nem lineáris, hosszabb időtávon inkább egy S alakú görbével lehet leírni. Ezek a görbék metszhetik egymást. Egy példával is illusztrálja ezt: a serdülő gyerekek a tornasorban helyet cserélnek például azokkal, akik ötödik-hatodikban még magasabbak voltak náluk. A képességek-készségek terén sokkal több ilyen átrendeződés van – azazhogy lenne, ha természetes módon hagynánk fejlődni és stimulálnánk azokat a gyerekeket, akik lassabban haladnak. Csapó egy másik példát is említ: vannak olyan gyerekek, akik később tanulnak meg járni, mégis sportoló lehet belőlük. – Gondoljunk bele, milyen szörnyű lenne, hogy ha azt a gyereket, aki később tanul meg járni, úgy minősítenénk, hogy ő egy járásban gyengébb képességű gyerek. Ezek sztereotípiák.

Csakhogy az ilyen sztereotípiák összessége maga a magyar valóság: a később fejlődőket az oktatási rendszer leminősíti, a gyerekek ez alapján eltérő osztályokban és iskolában tanulnak. Aki ebben a rendszerben lemarad, az kimarad.

Ehhez hasonló gondolatokat fogalmazott meg Vekerdy Tamás pszichológus egy, a 168 Órának nemrégiben adott interjújában. – Már sokszor letoltak azért, mert a fejlesztésben nem hiszek, kivéve, ha valaki sérült, mert ilyen esetekben van értelme. Egyébként nincs. A jó dolgok fejlődnek. Ahogy egy fa fejlődik. Ahogy egy gyerek fejlődik. Nem kell például őt felkészíteni az iskolára. Ez a magyar óvodák általános tévedése. A gyerek megérik az iskolára, mint az alma a fán, magától – mondta lapunknak.

 


Sok éve cipelt problémák a magyar közoktatásban


Fotó: MTI

Bár sok a vita a PISA-mérések körül, ennek ellenére nagyon oda kell figyelni az eredményekre – figyelmeztet Navracsics Tibor oktatásért felelős uniós biztos, rávilágítva arra: 16 éve azonos módszertannal készül a vizsgálat, ami megkerülhetetlenné teszi a részt vevő országok oktatásirányítóinak, hogy elemezzék az is­­kolarendszereikben zajló fo­­lya­­ma­­­­to­­kat. Navracsics aggasztónak tartja, hogy Európa-szerte romlott a 15 éves diákok teljesítménye, a tendencia egyedül Észtország és Portugália esetében kedvező. Utóbbi mindhárom kompetenciaterületen rosszabb helyzetből startolt 2000-ben, mint Magyarország, ám a legutóbbi mérés azt mutatja: még a reménytelennek tűnő helyzetből is lehet fordítani. Hasonlóan nagy elhatározással gyürkőztek neki az oktatás megreformálásához 15 éve Észtországban is. Az eredmények javulásához az uniós biztos szerint politikai konszenzus kellene, legalább a célokat tekintve. – Ehhez le kellene ülnie minden szereplőnek egy asztalhoz – mondja a második Orbán-kormány miniszterelnök-helyettese, hozzátéve, hogy a magyar kormány januártól ezzel a céllal létrehoz egy közoktatási egyeztető fórumot. – Lássuk meg, mi lesz – teszi hozzá szűkszavúan. A jövőbeni intézkedéseknek érinteniük kell a tanári pályát is: szerinte kulcskérdés, hogy egy társadalom mennyire becsüli meg a pedagógusokat, a pálya presztízsét mindenképpen növelni kell.

Navracsics Tibor a teljesítménycsökkenés mellett rámutat egy másik, Európa-szerte jellemző negatív trendre: a szegényebb szociális hátterű és a jobb helyzetű tanulók teljesítménye közötti különbség egyre nő. Az európai oktatási rendszerek zöme nem sikeres a tanulói hátrányok csökkentésében. Az Európai Bizottság minden évben országspecifikus ajánlásokkal segíti a tagállamokat abban, hogy tényeken, evidenciákon alapuló oktatáspolitikával fejlesszék jobbá oktatási rendszereiket. Magyarország is rendszeresen kapja ezeket az ajánlásokat, de jó részét nem fogadja meg. A bizottságnak nehéz dolga van, mert az oktatás ügye tagállami hatáskörbe tartozik, így nehéz beavatkozásokat kezdeményeznie még akkor is, ha nyilvánvalóan rossz irányba halad egy ország.

Az önkormányzati köztisztviselők országszerte sztrájkba léptek, hogy érdemi béremelést követeljenek a 2008 óta változatlan illetményalap és az alacsony fizetések miatt, ezért ma sokkal nehézkesebb az ügyintézés.