WRC 4: FIA World Rally Championship
Nem túlzok talán azzal, ha elmondom: bár a Milestone WRC-alkotásai eleinte nem voltak valami jók, a tavalyi, harmadik résszel nálam elindultak egy jó irányba. A minijátékokkal, csillagos rendszerrel megfűszerezett karrier mód, a veterán autók, a stílusos menü mind jó irányba mutattak az olasz csapatnak, akik... léptek egyet előre tavaly, majd idén kettőt hátra!
Pedig minden adott volt egy alapos minőségbeli ugráshoz. Rendben, egy évente jelentkező licenszjátéknál (ilyen mondjuk a FIFA is) nagy változásbeli reményünk nem mindig lehet, de biztosan van lehetőség javulásra más téren. Ezt a Milestone kihagyta. A közelmúltban volt szerencsém másik idei játékukhoz, a MotoGP 13-hoz, amelyre nem egyszer emlékeztetett a 2013-as rali-vb mind a négy kategóriáját feldolgozó porolás... Kezdjük mindjárt azzal, hogy úgy konkrétan az egész menürendszert onnan emelték át. Ugyanaz a felépítés, ismételni pedig nem szeretném magam. Persze, ez csak egy dolog: a karakterünk (?) létrehozása is szóról szóra ugyanolyan formában valósult meg: adott néhány profilkép, tessék választani. Igaz, most van ugye navigátorunk is, aki... szintén csak néhány arc közül vehet fel egyet. A menedzser kiválasztása pedig egyáltalán nem hat semmilyen mértékben sem karrierünkre, velünk csak maileken keresztül fog érintkezni... Át lett emelve a belső nézetes iroda is: a laptopunkon most viszont nincs közösségi feed, amúgy minden más ugyanúgy van. Tutorial pedig csak egy szimpla videó. Vezetni tanulni pályán fogunk. Út a sikerbe... volt, karrier... van A karrier mód a 3-hoz képest teljesen visszaminősült sima rallyteljesítésre. Először a Junior WRC kategóriában (egyen-Ford Fiesta R2 mindenkinek) kell két országba ellátogatnunk egyszeri nevezéssel, hogy aztán teljes szezonra kapjunk szerződést. Ha sikerül esetleg megnyerni mindkét rally-t, akkor elég sok szerződés közül választhatunk a WRC3, vagy akár a WRC2 kategória csapatai közül. Mivel most nincsen extra stíluspontozás, mint ami az előző részben volt (így csak a legjobb idő elérése a cél), érdemes egyből átugrani a WRC3 kategóriát – az elsőkerekes, R1/R2/R3 kocsik ugyanis gyorsan unalomba fojthatják kedvünket a játék iránt. A WRC2-ben már egész komoly autókat kell meghajtanunk – én például egy Subaru Impreza WRX STi-t hajtottam végig a rövid szezonon. Ne feledjük: ahogy haladunk felfelé a kategóriák létráján, annál több rally-t kell teljesítenünk – csak a királykategóriában kell mind a 13 versenyen rajthoz állnunk! Nem véletlenül kerültem eddig minél jobban a játék tényleges taglalását, mert be kell ismerni: sok újítás sajnos nincs. Oké, minden kategóriából itt van minden autó/sofőr, illetve újdonságként itt van mondjuk az ausztrál rally, de változásból sokat nem lehetne mondanom. A karrier módból ugyanis kivették a csillagos értékelést, pedig poén, hogy a rally-nként hat Special Stage (szakasz) mindegyikén ott figyelnek a ledönthető szalagkorlátok, amelyek az előző részben még pontot adtak nekünk! Eléggé átgondolatlan megoldás ez... az előző részhez képest itt mindig csak annyi lesz a feladat, hogy a hat pályát a lehető leggyorsabban teljesítsük, remélhetőleg minél kevesebb sérüléssel. Két szakaszonként javíthatjuk a kocsinkat meg, de az egy órás időkeret túllépése időbüntetéssel jár! Nincsenek minijátékok, hogy például döntsük le a táblákat a rövid szakaszokon. Nincsenek körpályák, ahol egy rivális pilóta előtt kell célba érnünk. Nincsenek régi járművek a múltból, amelyek kihívást adtak, mivel sosem egy autó volt órákon át fenekünk alatt. Csak a tömör lényeg van. Ha új ötlet nincs, recikláljunk... Az átemelősdi máshol is érezteti hatását... például a navigátorunkon. Szóról szóra ugyanazt hallhatjuk, mint a 3-ban. A kocsik hangját gyengének találom, egyszerűen száraznak tűnik mindegyik járgány gurgulázása, nincs meg az a telt érzés, hiába visít a turbó. A grafika pedig állítólag teljes felújítást kapott az újratextúrázás értelmében. Ebben lehet valami, de ez továbbra is átlagosnak tűnik. És az a motion blur... eléggé csúnya az, ha egy hajtűkanyarban (na ebből rengeteg lesz, ezt garantálhatom) 30 km/h-val fordulok, és a belső íven a kő textúrája el van mosódva emiatt! Ez nem ad sebességérzetet, ettől inkább elálmosodik az ember. Mi a helyzet a pályákkal? Azok... nem könnyűek! Szűk nagyon az út, hiába a svéd hóbuckákon, vagy mondjuk a monte-carlói aszfalton hajtunk. Egy kis hiba, és már falnak repül a kocsi. Ez legalább jó. De fel fog tűnni valami. Mintha egyszer már átmentünk a híd alatt. És még egyszer. És még egyszer!? Na ez az. Gyakori lesz, hogy vagy visszafelé megyünk egy szakaszon, vagy csak egy hosszabb verziót teljesítünk. A napszakok váltása nem rejti el ezt, kedves fejlesztő urak! Így az összesen 78 pálya nem tűnik olyan fényesnek, főleg, hogy az előző részből (érthető okokból) áthozott a Milestone párat... készüljünk fel erre: hajtűkanyar jobbra, kézifék, negyven méter egyenes, hajtűkanyar balra, majd hajtű jobbra. Valahogy túlzásba vitték a kézifékes kanyarokat... csakhogy ezek nem tűnnek az eredeti pályáknak. Ja, hogy azok nem maximum 6 perces etapok? Itt legtöbbször 3-4 perces egy pálya, az ötödik a leghosszabb általában, majd a hatodik egy rövidke... Kevés a köret Kevés munkát fektettek a pályák közti töltőképernyőbe is. Legtöbbször kategóriánként 3-4 pilótát láthatunk csak nyilatkozni, néha egymás után kétszer ugyanazt! Jó, ott a térkép, ami jelzi, hogy melyik szakasz jön, de a térkép abszolút ugyanaz minden rally esetében. Ez lustaság. Azt pedig inkább nem kommentálom, hogy az egyik WRC2-es pilóta esetében sikerült az „enough” szót elírni úgy, hogy „enoght”. Majd ha végig is érnénk a rally-n, akkor várhatunk pódiumünnepélyt? Egy nagyon csontvázszerűt csak – harmadik helyezett autója, másodiké, elsőé... de pilóták nélkül!? Semmi kommentár, semmi pezsgőzés, semmi! Még a MotoGP-ben is volt legalább ünneplés a paddockban a három dobogós riderrel... Alapjaiban ugyanaz, csak kevesebb A fizika szerintem egyáltalán nem kapott nagy fejlesztést, de talán a célra megfelel... viszont az, hogy a tapadás minden talajon ugyanolyannak tűnik, segítségektől függetlenül, az már gáz! A segítségek is könnyen rászoktathatják a játékost a WRC-re: autofék, kormányzási segítség, kipörgésgátló, visszatekerések száma – MotoGP-WRC keverék. Ebben továbbra sincs probléma. Bár a sérüléssel már van – nem értem, hogy egy nagyon minimális karcolástól miért sérül már sárgára meg a karosszéria, míg más alkalommal elefántpuszitól sem sérült meg semmi? Kicsapongó. Összességében tehát van egy idei licensz, ami mindent kihasznált, kivéve a pályákat, amelyek saját alkotások, repetitív módon tálalva. A karriermód kiherélésre került, a grafika átlagos szintet képvisel, az autók hangjai idegesítőek hosszú távon, a fizika a talajváltás során mutatkozódott ki, hogy mennyire nem a legjobb, és a sérülési rendszer is szemöldökráncolásra ad okot. Multizni lehet (de nem osztott képernyőn...), a legjobb időnket pedig feltölteni is – de AI autót, szellemképet ne várjuk offline. Ilyen nem lesz. Az abszolút lényegtelen, hogy mondjuk a 2000-es Rally Championship PS1-en is tudott már olyat, hogy több AI autó is ment előttem ugyanazon a szakaszon, és előznöm is kellett... A WRC4-et nem ajánlom, esetleg multira, vagy ha szeretne valaki Volkswagen Polo R WRC-vel, esetleg a Hyundai i20 tesztautóval nyomulni, de aki Audi Quattro-ra, vagy más retró finomságra vár, akkor irány a WRC3. Az jobb lett. Ez pedig kevés. |
– Idei licensz – Könnyen megtanulható – A pályák szűkségéből kiindulva a kihívás | – Rókabőr – Devolúció a karrier módban – A hangokon és grafikán lenne mit javítani |
V |