Vezess okosan: a drágább benzinnel jobban is járhatsz

Utánajártunk, hogyan tudjuk vezetéstechnikai eszközökkel, az autózási szokásaink átalakításával akár 30 százalékkal csökkenteni az autónk fogyasztását.

2022. augusztus 15., 15:56

Szerző:

A benzinár-sapka augusztus eleji módosulása sokakat érzékenyen érintett. Ahogyan arról korábban már írtunk, sokan alternatív utakat kereshetnek a költségek csökkentésére. Vannak azonban vezetéstechnikai eszközök is, amelyeket bevetve kevesebbet fogyaszt az autónk.

Rábl János, a 27-es autósiskola vezetője szerint nem könnyű „okosan” vezetni. Szakértőnk szerint azonban van néhány olyan technikai tanács, amelyet érdemes megfontolni, ha vastagabb pénztárcával akarunk a benzinkútról távozni.

A drágább az olcsóbb

„A rezsibenzinből nagyjából 1 literrel többet fogyaszt az autónk, mint a drágább fajtából” – mondja Rábl, aki naponta 200-250 kilométert vezet városon belül. „Ma még talán az ársapkával védett üzemanyagot érdemes tankolni, de ha megemelik annak is az árát, nem lesz különbség.”

Sokkal többet spórolhatunk, ha használjuk a motorféket, ugyanis a modern autók ekkor nem használnak üzemanyagot.

A 2000. január 1-je után gyártott autók mind így működnek.  Azzal is csökkenthetjük a fogyasztást, ha a jelzőlámpáknál való várakozáskor üresbe tesszük az autót, különösen a start-stop rendszerű gépjárműveknél.

A fent leírt példák minden esetben csak akkor alkalmazandók, ha ezzel nem sodorjuk magunkat és a közlekedés többi résztvevőjét veszélyes helyzetbe, vagyis ha nem elég a motorfék vagy gurulunk vissza a lámpánál, egészen nyugodtan tapossunk a fékbe.

Az utazás tempója is számít, hiszen nem mindegy, milyen intenzitással érjük el az utazási sebességet. Rossz hír a ralik szerelmesének, hogy a ráérős gyorsulással lehet csökkenteni az üzemanyag-felhasználást.

Ugyancsak okos döntés, ha betartjuk a követési távolságot, mert az intenzív fékezések is – sok kicsi sokra megy alapon – sok benzint igényelnek.

Ha ennél is részletesebben megismerkednénk az üzemanyag-takarékos autózással, a nagyobb vezetéstechnikai centrumokban elérhetőek olyan tréningek, amelyek erre készítik föl a sofőröket.

A plusz kilók plusz fogyasztást okoznak

Ezúttal az ideális testsúly az autónkra vonatkozik. Ha sok felesleges holmit utaztatunk, nagyobb lesz a fogyasztás. Vigyük csak el nyugodtan az anyósnak a 10 kg lisztet, amit még a múlt héten szereztünk neki, és a gyerek rollere is jobb helyen van az előszobában. Azért az üléseket meg a műszerfalat ne dobjuk ki, de a tetőcsomagtartót érdemes leszerelni, hogy a légellenállást és a súlyt is csökkentsük.

Vannak kényelmi szolgáltatások is, amelyről lemondva akár egy liter benzint is spórolhatunk. A légkondi zabálja az üzemanyagot, ezért érdemes átgondolni, hogy folyamatosan használjuk-e.

 Elektromos – ez volt a varázsige

Volt. Bár a villanyautók egyre olcsóbbak, a töltésükről ugyanez nem mondható el. Rezsicsökkentett áron 36 forint 90 fillérbe kerül egy kilowattóra, ami 17 kWh-s átlagfogyasztással számolva 627 forint 30 fillér költséget jelentett 100 kilométerre. Ez még ársapkás benzin, illetve gázolaj árral számolva is megéri, hiszen 1,3 liter üzemanyag árával egyenlő. Ársapka nélküli árral számolva pedig még inkább az: az E95-ös benzin 758 forint 70 filléres átlagárával számolva kicsivel több mint hat deci (0,63 liter) benzin árával egyezik – számolta ki a totalcar.hu.

A felmérések szerint azonban a villanyautót használók 80-90 százaléka otthon tölti járművét. A rezsicsökkentést átalakító új rendelet szerint a rezsicsökkentett ár az átlagfogyasztás mértékéig, évi 2523 kilowattóráig vehető igénybe, e felett a piaci árat kell kifizetni. Ez pedig a jelenlegi árat kétszeresére növeli. Egy kilowattóráért 36 forint 90 fillér helyett annak csaknem kétszeresét, 70 forint 10 fillért kell megfizetni.

Természetesen a töltési költségek függenek az autózási szokásoktól, illetve attól, a háztartás milyen elektromos fogyasztókat használ még, de egy biztos, a villanyautók töltése ezentúl a többszörösébe kerül.  

(Kiemelt fotó: Összetorlódott autók a belvárosi Andrássy úton 2021. június 16-án. MTI/Mónus Márton)

A kormány két hetet adott az üzemanyag-kereskedőknek, hogy a régiós országokhoz igazítsák az áraikat. Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke szerint nem mindegy, hogy a KSH mely környező államok árait fogja alapul venni.

Dobrev Klára szerint megtámadták a közös listára és a közös főpolgármesternek ajánlásokat gyűjtő aktivistákat, amellyel a hatalom egyértelműen jelezte, hogy a végnapjait éli. Orbán Viktor mindeközben meglehetősen máshogy gondolkodik a kormánypártokról, szerinte ugyanis a közelgő választások egyértelmű esélyese a Fidesz-KDNP.

Hadházy Ákos betekintést kért és kapott a Diákhitel Központ néhány, még Magyar Péter idején megkötött szerződésbe. Az erről szóló posztjában az országgyűlési képviselő kifejtette, az általa látott iratok tartalma felvethetik a büntetőjogi felelősség kérdését, ugyanakkor nem minden információt osztottak meg vele. Magyar Péter külön Facebook-bejegyzésben reagált Hadházy vádjaira.

Visszatér a jellemzően napos, száraz, kora nyárias időjárás április utolsó hétvégéjén; a hőmérséklet csúcsértéke vasárnap már 25 Celsius-fok körül alakul, de a szél sokfelé lesz élénk - derül ki a HungaroMet Nonprofit Zrt. előrejelzéséből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.

A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április 15. és 21. között 9200-an fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel - közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) a honlapján csütörtökön közzétett jelentésében. Akut légúti fertőzéssel 132 800 ember kereste fel orvosát. A tájékoztatás szerint az influenzaszerű megbetegedéssel orvoshoz fordulók 31,6 százaléka gyerek, 33,5 százaléka 15-34 éves, 24,4 százaléka 35-59 éves, míg 10,5 százaléka a 60 éven felüliek korcsoportjába tartozott.