Vert arany

Az uszodai hullámok árvizet okoztak. A napokban kotorták elő Kiss László ötvenöt évvel ezelőtti ügyét, az akkor 21 éves versenyzőt nemi erőszak miatt ítélték el. A botrány hatására a szövetségi kapitány lemondott. Bírósági ítélet van, ítélkezni nem akarunk. Lukács Lilla pszichológust inkább arról kérdeztük, hogy milyen árat szabad fizetni az olimpiai aranyakért. Esik szó pofonokról, lelki terrorról, büntetésről és sportpszichológiáról is.

2016. április 15., 13:02

Szerző:

– Hasonló esetekben korábban összezárt a szakma és az uszodai közösség, most viszont nem. Mit gondol, miért?

– Talán mert azt gondolták, hogy ez az eset védhetetlen, ráadásul a nemi erőszak az egyik legsúlyosabb bűncselekmény. Óriási volt a társadalmi felháborodás, és az ügy nyilvánosságra kerülését lemondás is követte.

– Voltak azért más vélemények is.

– Igen, az áldozathibáztatás társadalmi szintű jelenség, hasonlón ahhoz a vélekedéshez, hogy a hajléktalan felelős a sorsáért. Ez is oka annak, hogy számos erőszakos cselekmény marad titokban, főleg a közeli kapcsolatokban vagy egy közösségen belül. A pszichológiában ismert jelenség, hogy ha valakit jó embernek tartanak, de megtudják, hogy rosszat cselekedett, akkor ellentét jelentkezik. Ennek pedig az a feloldása, hogy a rossz cselekvést bagatellizálják vagy például erőszak esetén az áldozatot hibáztatják, így fenntartva azt, hogy akit jónak gondoltak, az jó maradjon.

– De ezúttal éppen nem az áldozathibáztatók kerültek többségbe. Az erőszak jellemzően uszodai jelenség lenne?

– Nem feltétlenül. Molesztálásról a tornában is lehet hallani. A tornászlányokon is kevés a ruha, ugyanúgy, mint az úszókon.

– És ha általában kérdezem erőszakról, bántalmazásról?

– Minden sportágnak megvannak a maga sajátosságai, belső törvényei.

– Készültek felmérések arról, hogy egy élsportoló hány évet adna az életéből egy olimpiai aranyéremért; öt és tíz év is elhangzott. Akkor ehhez képest egy-két pofon belefér, nem?

– Nem. A fizikai erőszak legfeljebb akkor indokolható, ha a gyerek át akar menni az úton piros lámpánál, vagy belenyúl a konnektorba, ilyenkor el kell rántani. És utána magyarázatot kell adni.

– Ha hússzor száz métert kell úszni időre, néhány másodperces pihenőkkel, akkor nem lehet hosszasan magyarázni. Ez sem indok?

– Nem, az erőszakra nem lehet mentséget találni. Tudomásul kell venni, hogy emberek versenyeznek, nem robotok.

– Az hogy lehet, hogy úszók, akik ilyen közegben nőttek fel, leviszik a gyereküket az uszodába?

– Ők úgy érezhetik, hogy az eredmények igazolták ezeket a módszereket. Utólag úgy látják, hogy tényleg jót tett nekik a verés.

– Egyetemi oktató, egykori sikeres úszó mondta Széchy Tamásról és a tanítványairól, hogy az Öreg nélkül semmi nem lett volna belőlük, sem a medencében, sem a parton.

– Ezt azért nem tudhatjuk, lehet, hogy más módszerekkel is elérték volna ugyanezeket az eredményeket.

– Egy tornaedzőtől hallottam, hogy a lányával soha nem dolgozna, mert anyaként nem tudna olyan kegyetlenül kemény munkát megkövetelni, mint a többiektől. Lehet, hogy ezért is sikeresebbek a férfi edzők, mert nem sajnálják meg a tanítványaikat?

– Nem mondanám, hogy sikeresebbek, azt sem, hogy tehetségesebbek. Az kétségtelen, hogy többen vannak, de ez is a társadalmi elfogadottságra vezethető vissza. Mert a közvélemény azt tartja, hogy a pilóta, a mérnök és az edző férfifoglalkozás.

– Zsolt Róbert írta egyik könyvében Széchyről, hogy a tanítványai edzés közben azon gondolkodnak, hogyan tudnák megfojtani – de aztán rohannának, hogy megmentsék.

– Igen, ezek ambivalens érzések. Ebben a zárt közegben az edzőnek afféle apaszerepe is van, egy apát pedig nem bántunk. A bántalmazott gyerek is kap figyelmet, és ennél súlyosabbnak tartja például azt, hogy intézetbe vigyék. Úgy gondolja, hogy inkább verjen, mint ne törődjön velem. Az elhanyagolás lehet ártalmasabb, megnyomorodik tőle a lélek.

– Uszodai vélemény volt az is, hogy az átlagember vezeti a 6-os buszt, a kiemelkedő tehetség meg eltér a tömegtől, és többek között ezért nyer olimpiát. A nagy edzőkről még egyszerűbben: mindegyik egy kicsit defektes.

– Ez elképzelhető. Hermann Imre is úgy gondolta, hogy zsenik könnyebben fogadják el a perverziót. Összefüggést vélt felfedezni a perverzió és zseniség között, de ezt nem úgy értelmezte, hogy minden zseni perverz lenne, és nem is feltétlenül szexuális perverzióra kell gondolni, ez megnyilvánulhat akár öltözködésben is.

– Széchy, aki azért világklasszis volt a szakmájában, azt mondta, a lelki terrortól maradandóbb sérülést szenved egy gyerek, mint egy pofontól.

– A kettő ritkán válik el egymástól, és egyik sem megoldás. A jutalmazás mindig jobb motiválás, mint a megalázás, a verés, a büntetés. A félelem energiákat köt le, a stressz csökkenti a teljesítményt.

– Korábban arról beszéltünk, hogy egy olimpikon hány évet adna az életéből az aranyért, de inkább az a kérdés, hogy a szülő hány évet áldoz a gyerekéből.

– Hiba, ha a szülő a saját álmait akarja megvalósítani, amikor sportolni viszi a gyereket. És tényleg azt hiszi, hogy nem is olyan nagy baj, ha elcsattan egy-két pofon, mert ettől javulnak az eredmények.

– Ebből valóban ritkán volt konfliktus.

– Mert ez külön világ, idegent nem engednek be, ami ott történik, az egy zárt körön belül marad. A gyerek sem nagyon tiltakozik, mert alapvetően társas lény, vagyis szeretne valahova tartozni és szeretne megfelelni a szülőnek, aztán az edzőjének is.

– Az eredmények ezt a zárt kört, az itteni módszereket igazolják.

– A bűncselekményeket semmi nem igazolhatja.

– És ami még nem büntetőjogi kategória?

– Ott érvényesül a társadalmi értékrend, és azt látjuk, hogy még mindig fontosak a sportsikerek. Az autoriter társadalmakban fontosabbak, mint a demokráciákban. Mint ahogy az erőszakos módszerek is elfogadottabbak.

– Kell ezen a felfogáson változtatni? És lehet?

– Kell, lehet, és változik is, például azzal, hogy egyre nagyobb teret nyer a sportpszichológia.

– Sok edző még mindig azt mondja: a pszichológus is én vagyok.

– Az élsportban szükség van pszichológusra, Amerikában és Nyugat-Európában általánosan igénylik a segítségét, és most már nálunk is egyre több helyen. A képzéssel, az edzők oktatásával pedig előbb-utóbb megváltoznak az edzésmódszerek is.

– Vagyis a tudomány legyőzi a hagyományt?

– Idővel a hagyományok is változnak.