Tarlós: Veszélyben a 3-as metró felújítása
Tarlós István pénteki budapesti sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: „most már komolyan kezdem veszélyben érezni ezt a projektet”. Mint mondta, van olyan érzése, hogy „egyesekben van szándék a meghiúsításra”, és ennek könnyen lehet következménye a 3-as metró leállítása.
A főpolgármester közölte, azért fordul Orbán Viktor miniszterelnökhöz a 3-as metró ügyében, mert nem maradt más választása; úgy látja, hogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter „a szemébe nevet a budapestieknek, és egyszerűen gúnyt űz ebből 3-as metró problémából”.
Fotó: MTI/ Illyés Tibor
A Lázár János csütörtöki sajtótájékoztatóján elhangzottakra reagálva Tarlós István közölte: a miniszter buszvásárlásra szólítja fel folytatólagosan már fél éve, miközben május óta érvényben van egy kormányhatározat, amely az egyedüli lehetséges forrásból, az Európai Beruházási Bank hiteléből megtiltja mindenféle busz vásárlását. Ez azonban nem zavarta a minisztert, hiszen csütörtökön is felhívta a figyelmet arra, szeretné, ha a saját tiltásuk ellenére buszokat vásárolnánk – jegyezte meg.
A 3-as metróvonal felújítása miatti szerelvénypótlást megoldandó szolgáltatásvásárlás kapcsán hangsúlyozta: türelmesen vártak fél évig, szerdán a Fővárosi Közgyűlés kénytelen volt lépni, mert nem lehet tovább húzni azt időt. „Kiszálltunk végleg a szolgáltatásvásárlásból, összekaparjuk, ami van” – fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: ha egy szakaszra való járművet össze tudnak szedni, akkor megpróbálnak nekifogni a kivitelezésnek, ha a másik akadály, az állomásokra adott magas árajánlatok kapcsán felmerült probléma is elhárul.
Tarlós István kitért arra is, fél évet adtak arra, hogy a „kormány jóhiszemű tagjait félrevezető kevésbé jóhiszemű tagjai” bebizonyítsák, hogy vannak magyar buszok.
A főpolgármester szerint ha „egyeseknek” sikerül ellehetetleníteni a metróprojektet, akkor tönkreteszik a várost, de rettenetes károkat okoznak a kormánynak is. Kijelentette: ha meg kell állítani idő előtt a metrót és továbbfolyik a szándékos időhúzás, akkor „alig hiszem, hogy ez következmények nélkül lesz 2018 tavaszán”.
Mint elmondta, a metrófelújítás kapcsán a szerelvénypótlás mellett a másik probléma az, hogy magas árajánlatok érkeztek az állomásokra. Egyesek azt mondják, biztos a mérnökár rossz és a piacnak van igaza. „Sohasem mondtam és most sem mondom azt, hogy bárkik kartelleznének (...) de azt tény, hogy nagyon egyformák az ajánlatok” – fogalmazott.
Tarlós István rámutatott: az ellenőrző cég hasonló árat számított ki, mint a mérnökár. Információ szerint ezek a magas árajánlatok azért nem védhetők meg, mert sem anyagminőség-változással, sem technológiaváltozással nem támaszthatók alá.
A hulladékgazdálkodási díjakról közölte, választ kaptak a törvénymódosító kezdeményezésükre a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt.-től, és ebben „gészen gyerekesnek tűnő és az önkormányzati törvényben foglalt fővárosi feladatokkal össze nem egyeztethető válaszokat kaptak” arra, hogy miért nem támogatják a módosítást. Tarlós István azt mondta, az NHKV indoklása számára teljességgel elfogadhatatlan.
(MTI)