Tarlós: „kijöttünk a metróügyből”

A főpolgármester szerint az a legfontosabb, hogy a 4-es metró uniós támogatása megmaradjon és 2014-ben elindulhasson a metró; ez nemcsak a város, hanem az ország érdeke is. Tarlós István szerdán újságírók előtt beszélt a francia Alstom céggel kötött szerződés újbóli hatályba helyezéséről.

2011. július 20., 14:05

Mint mondta, a dokumentumból olyan elemeket töröltek, amelyek egyrészt kedvezőtlenek voltak a városra, másrészt „jogilag is tűrték a vitát”. Hozzátette: „ezek után az Alstomnak komoly és elsődleges érdeke fűződik ahhoz, hogy ne csak a hatósági engedély feltételeinek megfelelő szerelvényeket szállítsa, hanem határidőben is tegye ezt”.

A városvezető a ciklus eddigi legnagyobb eredményének nevezte a megállapodást. Úgy fogalmazott: „vannak, akik megpróbálják alábecsülni ezt, indíthatók bizonyos lapokban viták arról, hogy mi lesz, ha az Alstom mégsem teljesít, esetleg a metrószerelvények helyett helikoptereket vagy hajókat fog szállítani (…), de úgy hiszem, hogy ebben fel kell fedezni az értékeket”.

Tarlós István szerint a városon kívül az országnak is triviális érdeke volt, hogy a megállapodás létrejöjjön. „Ezért biztosak vagyunk benne, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is támogatni fogja a maga eszközeivel és hatáskörében, hogy az unió irányába ez egy pozitív eseményként kerüljön közvetítésre” – mondta.


A főpolgármester azt is jelezte: tavaly ősszel, amikor átvette a város vezetését, „egy lyukas garast” nem adott volna azért, hogy „így ki tudunk jönni a metróügyből, inkluzíve az Alstom-problémát”. Közölte: „most egyértelműen a kármentésre törekedtünk és úgy hiszem, ha 2012 végén a 2-es vonalán az új szerelvények járni fognak, 2014-ben pedig a 4-es első szakaszán utasokat szállíthat a metró, az egy egyértelmű, nem remélt sikerként könyvelhető el”.

Kitért arra is: az, hogy „forintálisan” lesz-e valamennyi vesztesége a városnak vagy nem, az annak is a függvénye, hogy a folyamatban lévő, már részben peresített ügyekben milyen veszteségek jelentkezhetnek. Közlése szerint nem tudni, mi lesz a Bamco alagútépítő 35 milliárdos többletkövetelésével, illetve a német Siemens cég által gyártott és gyártandó automata biztonsági berendezések kapcsán az Alstom-szerelvények késedelmes szállításából eredő esetleges kárigény tekintetében mire lehet majd jutni.

Az Alstom-szerződés módosítását szerda este írja alá Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, a francia Alstom cég elnök-vezérigazgatója Budapesten. A szerződés tartalmáról az elmúlt hetekben folyamatosan egyeztettek, a végleges verziót a Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtöki rendkívüli ülésén fogadta el.