Pilz Olivér: A Klik alulfinanszírozott, mozdulni képtelen mammut
A pedagógusok nem várnak sokat a keddre összehívott Köznevelési Kerekasztaltól, legfeljebb azt, hogy kiderüljön, kikkel akar tárgyalni az Emberi Erőforrások Minisztériuma, és meghatározzák a fő problémákat – mondta el a 168 Órának Pilz Olivér. A miskolci Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke szerint az is kérdéses, hogy érdemi átalakítás vár-e Klebelsberg Intézményfenntartó Központra, megszűnik-e a központi vízfej, és visszakapják-e az iskolák az autonómiát.
A tankerületek 91 százalékában, 182 helyszínen már lezajlottak a köznevelési konzultációk, amelyeken 1996 iskola képviselői vettek részt – adta hírül diadalmasan múlt hét pénteken az Emberi Erőforrások Minisztériuma, nyitottságuk, kompromisszum¬készségük jeleként.
Ám például a kecskeméti tankerület fórumát a baon.hu-nak inkább „nagy átverés show„-ként jellemezték a résztvevő tanárok, ahol „látszategyeztetés” zajlott, és csak „ködös, semmitmondó válaszokat" kaptak.
Könnyen lehet, hogy a keddi Köznevelési Kerekasztal sem hoz majd a fórumoknál több eredményt. A jelek mindenesetre baljósak. A kedd reggel nyolckor kezdődő megbeszélésre a minisztérium mindössze másfél órát szánt. Utána kezdődik a Parlament oktatási bizottságának ülése. Az Emmi a meghívón azt sem közölte, kik a résztvevők, a sajtó és maguk a meghívottak is csak találgattak. Az MTI a kerekasztal leendő helyszínén elhelyezett névtáblák alapján azt írta: a tanácskozásra eredetileg csak a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet, az Eszterházy Károly Főiskola, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, az Országos Köznevelési Tanács, a Pedagógusok Szakszervezete, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, a Nemzeti Pedagógus Kar, a Nemzeti Ifjúsági Tanács, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottság és a Nagycsaládosok Országos Egyesülete kapott meghívást.
– A meghívón csak a témák szerepeltek: az oktatás szerkezetének, a diákok túlterheltségének és a pedagógusok adminisztrációs terheinek kérdése, illetve a hátrányos helyzetű tanulók iskolai felzárkóztatásának lehetőségei. Az sem derült ki, hogy Madarász Pétert, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatóját gyakorló pedagógusként, vagy a hermanos mozgalom tárgyalópartnereként hívták-e meg – mondta lapunknak Pilz Olivér, a miskolci gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnöke. Őt egyébként a kerekasztalra nem, de a bizottsági ülésre meghívták.
Pilztől úgy tudjuk: túl sokat a keddi egyeztetéstől nem várnak. Legfeljebb azt, hogy kiderüljön, kikkel akar tárgyalni a minisztérium, meghatározzák a fő problémákat és a következő ülés időpontját.
– Sok jót nem ígér, hogy a minisztérium egyszer már létrehozott kerekasztalt a felsőoktatás számára, ami teljesen kiüresedett. Ráadásul azzal, hogy Palkovics László ezentúl nemcsak a felsőoktatásért, de a közoktatásért is felel, a rendszer még inkább centralizáltabb lett, holott mindenki ezt kritizálja. Minimáltervvel azért készülünk, ezek azok az elvárások, amelyek már minden fórumon, és a szakszervezetek részéről is elhangzottak. A minisztérium belső vizsgálata is egyetért azzal, hogy a Klik alulfinanszírozott, mozdulni képtelen mamut. Mindenképpen át kell alakítani, de kérdés, ez érdemi lesz-e. Létrejönnek-e például régiós Klikek, amelyek rugalmasak, képesek reagálni a helyi igényekre, és pénzzel is ellátják-e őket? Az átalakításnak abba az irányba kell mutatni, hogy a döntéshozatal kerüljön minél közelebb az iskolákhoz, úgy, ahogy az az önkormányzati fenntartás idején volt. Vagy helyi, regionális Klikek is lehetnének, de a központi vízfejet meg kell szüntetni. Emellett azonnal csökkenteni kell a tanárok és a diákok túlterheltségét, és az új érettségi szabályok bevezetését is muszáj elhalasztani, hogy a szakközépiskolák felkészülhessenek az új elvárásokra.