„Orbán Viktor korunk leggátlástalanabb adószedője”
Óriási az eltérés a valós úthasználat és az e-útdíj rendszere által számlázott összeg között – állítják a fuvarozók, akik a rendszer leállítását kérik. Az MSZP szerint az e-útdíj éppen olyan, mint Orbán Viktor hároméves kormányzása: erőből lenyomnak mindent az emberek torkán, de csak zűrzavar lesz belőle, ami számtalan érdeksérelmet okoz, és a végén valaki mindig ráfizet.
A fuvarozók a használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását kérik, mert az, tapasztalataik szerint, rosszul számláz, és ezzel megkárosítja a vállalkozókat – jelentette be Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára sajtótájékoztatón, hétfőn Budapesten. Úgy vélte, a kormány nem kapott eddig valós információkat a működésről, ezért nem állíttatta még le a rendszert. A főtitkár ismertetése szerint az e-útdíj július 1-jei bevezetés óta 100 millió forintra nőtt az eltérés a valós úthasználat és a számlázott összeg között. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára egyebek mellett azt kifogásolta, hogy a díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszközhitelhez – amelyet a kormány és fuvarozók közötti stratégiai megállapodás is rögzít – még mindig nem jutnak hozzá.
Az ügyvezető főtitkár kalkulációja szerint az útdíj 28-32 százalékkal emeli a fuvarozás költségét, ez megegyezik az üzemanyagköltség háromnegyedével. Az indulás óta tapasztaltak szerint a rossz műholdas térkép 6 százalékkal, a viszonylati jegy vásárlására fordított idő 1 százalékkal, az útdíj előre utalása és az ehhez kapcsolódó téves levonások 9 százalékkal, továbbá a megnövekedett adminisztrációs költségek kilométerenként 22 forinttal növelik a költségeket. Ez utóbbi azt jelenti, hogy egy embert csak azért kell alkalmazniuk a fuvarozóknak, hogy az útdíjügyeket intézze.
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára elsősorban azt kifogásolta, hogy sem az útdíj mértékéről, sem annak gyors bevezetéséről nem egyeztetett a kormány a szakmai érdekképviseletekkel. A mai napig nem jött létre társadalmi egyeztető szervezet. A fuvarozóknak elvi kifogásuk van azellen, hogy az útdíjat előre kell fizetni, az elemiútdíj-köteles útszakasz teljes hosszára kell fizetni akkor is, ha csak 200 métert megy azon a teherautó, illetve amiatt is, hogy nem módosítható a kifizetett útirány, ha a feladó menet közben változtat a szállítási címen. Végül azt kifogásolta a főtitkár, hogy élesben tesztelik a díjfizetési rendszert. Az elemiútdíj-köteles szakasz azt jelenti, hogy a 6513 kilométeres fizetős úthálózatot 2075 elemi szakaszra bontotta a törvény, és ezek közül azok kilométerét összegzi a szoftver, amelyeket érintett a jármű.
Peredi Péter a sok probléma között felsorolta egyebek mellett azt is, hogy az autópálya felett, nem fizetős úton áthaladó kamionnak 2400 forintot számlázott a rendszer. A Csorna–Gönyű közti 49,2 kilométeres távolságot 232 kilométernek veszi a rendszer, mivel Csorna helyett Csoma nála az indulási pont. Volt olyan jármű, amelyre 3 nap alatt 7 ezer kilométer volt a mért távolság, ami elképzelhetetlen. Az Érd–Cegléd–Nyíregyháza-útra pedig Kecskeméten át vitte a műholdas rendszer a kocsit.
A kormány szerint a fuvarozók jobban járnak
A 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, de a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón. Völner Pál közölte azt is: az első heti útdíjbevétel meghaladta a 2,8 milliárd forintot, a díj nagysága versenyképessé teszi a vasutat a közúti szállítással szemben. A rendszer pozitív hatása az is, hogy a nyugati határ mentén haladó teherautóknak nem éri meg kitérőt tenniük Ausztriából Magyarországra az olcsóbb úthasználat miatt – tette hozzá az államtitkár.
Az országhatárokon napi 24 órában az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. több mint 200 munkatársa segíti a kamionvezetőket, főleg a külföldieket – erről Kibédi-Varga Lajos, a társaság szakmaiprojekt-szóvivője beszélt a tájékoztatón. Az értékesítési helyek száma – ahol viszonylati jegy vásárolható, illetve a számlaegyenleg feltölthető – jelenleg 800, de a cél 1500 értékesítési pont. Jelenleg 20 ezer járműben van fedélzeti egység (OBU), de további 100 ezerbe várható a beszerelése – ismertette az adatokat Völner Pál. Kérdésekre válaszolva az államtitkár elmondta, hogy jelenleg 16 díjellenőrző kapu működik, de a számuk év végére eléri a 74-et. Működnek már a rendőrség és az ÁAK ellenőrző gépkocsijai is. Az ellenőrzés és a bírságolás az idő teltével egyre szigorúbb lesz. A fuvarozók által a díjfizetésre igénybe vehető – járművenként 1 millió forintos – kedvezményes forgóeszközhitel azért késik, mert közbeszerzést kell rá kiírni – tette hozzá. A díjfizetés fuvarozó érdekképviseletek által javasolt felfüggesztésével az államtitkár nem ért egyet, mint mondta, a problémák ezt nem indokolják. A kifogásolt túlszámlázásokkal kapcsolatban közölte: természetesen ami az ÁAK-t nem illeti meg, azt a fuvarozók vissza fogják kapni – írja az MTI.
A fuvarozóknak azzal a kifogásával kapcsolatban, hogy az útdíjat előre kell fizetni az elemiútdíj-köteles útszakasz teljes hosszára akkor is, ha csak 200 métert megy azon a teherautó, az államtitkár felhívta a figyelmet, hogy a korábbi matricás rendszerben is a teljes autópályára kellett kifizetni a – lényegesen magasabb – díjat, tehát a fuvarozók már így is jobban járnak. Ugyanakkor megjegyezte: nem zárkóznak el attól, hogy ha a rendszer konszolidálódik, tárgyaljanak ennek az elemnek az esetleges változtatásról. Közölte azt is, hogy az e-útdíj rendszerének kiépítése kijön abból a 42 milliárd forintból, amely az idei költségvetésben szerepel. A matricabevétel a teherjárművek után évi 30-40 milliárd forint volt, ezenfelül a többletbevétel 150 milliárd forint lesz – mondta kérdésre válaszolva az államtitkár.
„Csak a pénzbeszedéshez értenek”
Az MSZP szerint hiába jelezték a fuvarozók szakmai szervezetei, hogy először próbaüzemre lenne szükség, hiába kérik most a kormányzattól, hogy a számtalan hibával elinduló rendszert függesszék fel, a Fidesz-kormányzat nem akarja ezt meghallani. „Agresszíven, minden áron erőlteti a rossz működést, de a pénzt minden áron beszedi. Az úthasználat-arányos útdíjra szükség van, ám ha valami nem működik, akkor javítani kell rajta, nem pedig tovább erőltetni. Ezzel csak kisvállalkozók ezrei mennek tönkre, éppúgy, ahogy a föld- vagy a trafikmutyi esetén” – áll a párt közleményében.
A kormányzattól a következő kérdésekre várják a választ: kié lesz a pénz? Ki nyer azon, hogy az Állami Autópálya Kezelő eddig százmilliós tételben emelt le pénzt az úthasználatért jogtalanul? Kinek kamatozik ez az összeg, amíg végre kivizsgálják a problémás eseteket, és visszafizetik a pénzt a meglopott ügyfeleknek? Elképzelhető, hogy kamatostól fizetik vissza a jogtalanul elvett összegeket?
„Világosan látszik, hogy az Orbán-kormány nem tudja működtetni az e-útdíj rendszert, ahogy nem tudja hatékonyan működtetni az országot sem. Csak a pénzbeszedéshez ért. Orbán Viktor korunk leggátlástalanabb adószedője” – állítja az MSZP.