Okos kormánytól várj intelligens autót
Szentgyörgyi Zsuzsa értékes technikai lehetőségekről számol be, olyan találmányokról, amelyek biztonságosabbá teszik a közlekedést. Rengeteget számít azonban, hogy egy találmány mennyire tud bekerülni a hétköznapi használatba.
Ha egy közlekedés-biztonsági találmány piaci okokból nem terjed kellően, akkor a politika feladata, hogy segítse a népszerűvé válását. Vannak olyan európai országok, ahol a cikkben is említett elektronikus menetstabilizáló rendszer csak az eladott autók kb. 40 százalékába kerül be, holott hatékonysága miatt sokan a biztonsági öv utáni legkomolyabb utasvédelmi eszköznek tekintik.
Az állampolgárok védelmének kulcsa ilyenkor a kormányok kezében van: Svédországban például a kormányzat határozott ajánlása nyomán az elektronikus menetsabilizátorral eladott új autók aránya 15%-ról 96%-ra nőtt, és számottevően csökkent a koccanások és súlyos balesetek száma. Ezért támogattuk az Európai Parlamentben Viviane Reding információs társadalomért és médiáért felelős biztos asszony javaslatát, hogy az új autókba kötelező legyen beszerelni az elektronikus menetsabilizátort.
Az ilyen közlekedés-biztonsági berendezésekkel foglalkozik az Európai Parlament Közlekedési Bizottságának friss jelentése, amelynek elkészítését jómagam koordináltam. A jelentésben tárgyalt eszközök közé tartozik többek között az eSegélyhívó, a holttér-figyelő, a különböző akadály-jelzők és a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés stb. A jelentés – kissé bátor megfogalmazással – az „Intelligens autó” néven foglalta össze ezeket a technikai megoldásokat. Európai szinten is fontos tapasztalat volt, hogy ebben a témában lehetséges a széles konszenzus. Alkalmas kompromisszumokat kötöttünk, s a jelentést 97 százalékos többséggel fogadta el az EP.
Persze, technikai eszközök ide, technikai eszközök oda, az emberek vezetik a kocsikat, és nem fordítva. Hiába a legjobb biztonsági rendszer, ha a részeg autós későn reagál. Ezért fontos, hogy idén bevezetésre került a zéró tolerancia elve a magyar közutakon, és, hogy nem lehetséges a felelősség alóli kibújás sem, mégpedig az autó tulajdonosához kötött objektív felelősség elvének köszönhetően. Nem a technikának, hanem főként az emberek nagyobb tudatosságának köszönhető, hogy tavalyhoz képest az idei év első felében 31 százalékkal kevesebben haltak meg az utakon. Minden bizonnyal többen és jobban meggondolták, érdemes-e ittasan vagy túlzott sebességgel vezetniük. Azonban elgondolkoztató, hogy az áldozatok 70 százaléka továbbra sem használt biztonsági övet, pedig valószínűleg megmenthette volna életüket.
dr. Gurmai Zita
Európai Parlamenti képviselő, az első „Intelligens autó” jelentés készítője