Megrázta a Médiahatóságot a Csöcsök és segg című zenei műalkotás
Elemzést közölt a Médiahatóság az internetes streaming-szolgáltatásokon terjedő magyar zenéről, de valami mélyen belül eltörhetett bennük.
A 444 vette észre, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság honlapjára nemrég egy részletes, elemző tanulmány jelent meg az internetes zene- és videómegosztókra (YouTube és Spotify) feltöltött, legújabb magyar zeneszámokról és klipekről. Az elemzés többek között - kicsit késve - megállapítja, hogy a megosztókon elérhető zene fölöslegessé tette a hanghordozókat (lemezek, CD-k, kazetták) és nincs szükség a dalok számítógépre való letöltésére sem.
Érdekes fordulattal megjegyzik, hogy átalakultak a zenehallgatási szokások is, amennyiben „a fej- és fülhallgatók lehetővé teszik, hogy a hallgatókat körülvevőket ne zavarják a dallamok, így az emberek kedvenc előadói akár az utcán sétálva, akár a tömött villamoson is a fülükbe énekelhetnek,” - bár ezt a jelenséget nagyjából az 1980-as évek végétől már meg lehetett figyelni.
A tanulmány lényegi részében azonban a médiahatóság emberei több mint 2000 népszerűbb sláger szövegelemzésére is vállalkoztak. Többek között megvizsgálták Azahriah és Desh Mind1 című számát, a Mirror Glimpse – Camouflage Freestyle című produkcióját, de nem kerülte el figyelmüket a BSW – Csöcsök És Segg című száma sem, amely a szerzők szerint a „Gengszterélet” témára leginkább jellemző zeneszám. Ezenkívül górcső alá vették Kis Grófo és GwM munkásságát is. Az elemzés egy pontján, a szövegek vizsgálatainak korlátait jellemezve megjegyezték,
„a »slágerek« között sok olyan is előfordul, melyeket egy születésnapra írattak a dalszerzővel, vagy annyira érthetetlen az ének, hogy a rajongók se tudták legépelni a zavaros sorokat”
Az említett szövegekkel kapcsolatosan – már-már lírai módon - megjegyezték továbbá, „a legfontosabb motívumok a pénz és a jólét, akár autókról, akár ruhákról, akár nyaralásról szólnak a sorok. A női nem és a másodlagos nemi jellegek különös figyelmet kapnak, ugyancsak az irántuk mutatott beteljesült és beteljesületlen vágyakozás.”
Az, hogy a zeneszámok témái hogyan tükrözi a popkultúra a magyar társadalom általános értékrendjét a NER 13. évében, már minden bizonnyal szétfeszítette volna a tudományos elemzés kereteit, így erről ebből az írásból sem tudunk meg túl sokat.
(Kiemelt kép: Jelenet a BSW Csöcsök és Segg című számának videoklipjéből. Forrás: YouTube)