Metrópótlás: a szakszervezet egyenlő bánásmódot követel
Az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordulhat a metrópótlás során tapasztaltak miatt a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet, mert szerintük a cégvezetés erre a szolgáltatásra biztosít a sofőröknek minden feltételt, miközben a többi járaton dolgozók munkakörülményei egyre rosszabbak. Az EKSZ aggasztónak tartja azt is, hogy a társaság menedzsmentje nem fogadja be a kollektív szerződésben a munkakörülmények javítását célzó szakszervezeti javaslatokat, de még a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott saját humánstratégiai tervét sem tartja be. Béremelésről továbbra sincs érdemi egyeztetés, és ez beláthatatlan következményekkel járhat a súlyos létszámhiánnyal küzdő társaságnál.
Határozottan cáfolja a szakszervezet a BKV vezetésének többször hangoztatott állítását, miszerint a béremelésről érdemi tárgyalást folytat a munkavállalói oldallal – jelentette be Nemes Gábor. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke állítja, az egyeztetésnek titulált megbeszélésekkel a cégvezetés csak húzza az időt, a találkozókon ugyanis semmi konkrétum nem hangzik el. Legalábbis a béremelésekről biztosan nem. Nemes szerint viszont még ebben az évben bejelentett béremelés nélkül nemhogy új járművezetők felvételére nem számíthat, de még a régiekből is sokakat el fog veszíteni. Egyre többen látják ugyanis, hogy a munkáltató folyamatosan becsapja őket, például az újaknak ígért négyszázezer forintos átlagfizetéssel és a kollektív szerződésben foglaltak totális semmibevételével.

Már így is rezeg a léc a cégnél – jegyzi meg az elnök –, a járművezetők ugyanis háborognak, mert miközben a nagy figyelemmel kísért metrópótlást megoldja valahogy a BKV, a többi járaton dolgozók munkafeltételei egyre rosszabbak. A pótlással érintett járatokra az átlagosnál jóval több sofőrt és buszt vezényeltek, és biztosítják is a megfelelő pihenőidőt, akár a menetrendi csúszást is bekalkulálva. A többi területre viszont kevesebb buszvezető maradt, őket a végtelenségig kell hajszolni, hogy hellyel-közzel tarthassák a menetrendet. Ezeken a vonalakon minimálisra csökkentették a sofőrök pihenőidejét, és a törvényesség határát súrolóan sok a túlóra. Ez utóbbit úgy próbálja ellensúlyozni a cégvezetés, hogy egynapos szabadságokra kényszeríti az érintett munkavállalókat. Ez a módszer erősen aggályos, ugyanis nem szolgálja a dolgozók megfelelő pihenését sőt ellenkezik a munka törvénykönyvével, amely a szabadsággal kapcsolatban előírja a huzamosabb, többnapos regenerálódási lehetőséget.
Az elnök kijelentette: szakszervezetük elvárja, hogy az utasok százezreinek a biztonságáért felelő sofőröknek kivétel nélkül minden viszonylaton garantálja a cég a törvényes pihenőidőt, ami a munkaidőnek legalább a 15 százaléka. Az EKSZ azt is követeli, hogy ne csak a kiemelt figyelmet kapott metrópótláson dolgozók, hanem a többi járművezető is kapjon meg minden törvényes feltételt ahhoz, hogy egészséges körülmények között dolgozhasson, és ne a rengeteg túlórától fáradt sofőrök üljenek a volánok mögött. Amennyiben ezeket a feltételeket nem garantálja minden dolgozójának a cégvezetés, a szakszervezet az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordul.
Az EKSZ világosan látja, hogy a munkaerőhiány miatt nagy bajban van a BKV, hiszen az elmúlt évek létszámleépítése és a járatok kiszervezése miatt nem maradt annyi tartalék a cégben, hogy zavartalanul működhessen. Ha ez így megy tovább, és a cégvezetés továbbra is lesöpri a munkakörülmények javítására vonatkozó szakszervezeti javaslatokat, komoly fennakadások lesznek a szolgáltatásban. Lassan már sztrájkolni sem kell, a BKV vezetése maga idézi elő a munkabeszüntetések idején szokásos kieséseket – jegyzi meg az elnök.